اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پارک بازی و اتاق تاریک ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مشهد افتتاح شد/ تحصیل ۳۰۰۰ دانش‌آموز اوتیسمی در کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم افتتاح پارک بازی و اتاق تاریک ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مشهد، با اشاره به تحصیل سه هزار دانش آموز مبتلا به اوتیسم در مدارس کشور گفت: در حال حاضر ۱۴ مدرسه اوتیسم در کشور در حال ساخت است و تلاش می کنیم در هر استان حداقل یک مدرسه اوتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی می‌شود.

پارک بازی و اتاق تاریک ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مشهد افتتاح شد/ تحصیل ۳۰۰۰ دانش‌آموز اوتیسمی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط ‌عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، با حضور رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مدرسه ویژه اوتیسم تبسم مشهد افتتاح شد. 

سید جواد حسینی در این مراسم به تشریح چهار اصل راهبردی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم پرداخت و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی از سال ۱۳۷۰ و با مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز به‌کار کرده است و دو هدف اصلی ایجاد این سازمان، افزایش پوشش تحصیلی از طریق پوشش حداکثری تمامی طیف‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ایجاد عدالت آموزشی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: مدارس استثنایی موجب شکوفایی استعداد دانش‌آموزان استثنایی می‌شوند و این دقیقاً در راستای عدالت آموزشی است.

وی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال ۱۳۸۲ نوآموزان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم را جزو گروه‌های دانش‌آموزان تحت پوشش قرار داد و بر همین اساس اقدام به تدوین برنامه‌های تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای این گروه کرد.

حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۸ مدرسه خاص اوتیسم و ۳۲۷ کلاس ضمیمه اوتیسم در سطح کشور وجود دارد، بیان کرد: ۱۴ مدرسه اوتیسم نیز در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اوتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی ادامه داد: در مجموع دو هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز اوتیسم در مدارس خاص و ۲۰۰ دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند و ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: از سال ۸۲ تاکنون که نظام آموزش‌وپرورش اوتیسم شکل گرفت تاکنون پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان دو هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در موضوع دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم از چهار اصل کلیدی پیروی می‌کند، اظهار کرد: نخستین اصل آن است که در آموزش‌وپرورش کودکان دارای اتسیم، مخاطب و خدمت گیرنده، فقط کودک نیست بلکه مخاطب نظام آموزشی در این گروه از دانش‌آموزان علاوه بر کودک به‌طور ویژه خانواده کودک مبتلا به اوتیسم نیز است و بر این ‌اساس با نگاه ویژه به خانواده کودک مبتلا به اوتیسم محتواهای مناسب آنان در حال تولید است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسه پیامبر اعظم(ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه نقش دادن به اولیا در نظام تعلیم‌وتربیت است.

وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اوتیسم تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای اولیا، ارائه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های معکوس است، اظهار کرد: برای اولین‌بار در کشور پایگاه آموزش مجازی ویژه آموزش والدین طیف اوتیسم کل کشور در مدرسه تبسم مشهد راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی اصل اساسی دوم در حوزه تعلیم‌وتربیت کودکان طیف اوتیسم را طراحی برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی با رویکرد آموزش فردی شده(IEP) دانست و گفت: یکی از آرمان‌های نظام تعلیم تربیت، آموزش‌های فردی شده در مدارس ترکیبی است و این نوع آموزش‌ها در حال حاضر در مدارس تلفیقی فراگیر برای دانش‌آموزان استثنایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی از جمله موارد مهم در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم است، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه ۷۰ درصد همکاران، دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اوتیسم نگذرانده‌اند، بنابراین نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.

حسینی افزود: پنج کارگاه تخصصی جهت تربیت‌مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و ۲۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اوتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اصل سوم ارائه خدمات توان‌بخشی به این دانش‌آموزان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت‌های آموزش‌وپرورش عادی است و علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات توان‌بخشی را از سه طریق خدمات درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در مراکز مشاوره و راهنمایی ارائه می‌کند و خدمات توان‌بخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

حسینی، چهارمین اصل در حوزه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را مناسب‌سازی ارکان مختلف نظام تعلیم‌وتربیت برای این دانش‌آموزان دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر استان یک مدرسه اوتیسم به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهد شد و با نگاه ویژه مجلس ۵ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای تأمین تجهیزات آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی اختصاص‌ یافته است که بخشی از آن ویژه دانش‌آموزان اوتیسم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، مناسب‌سازی پودمان‌ها در ۲ رشته باغبانی و کمک خدمات اداری و تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم از دیگر فعالیت‌ها در حوزه اوتیسم است.

تحصیل ۳۱۲ دانش آموز اوتیسمی در خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم به سیزدهم فرودین ماه روز جهانی اوتیسم اشاره کرد و گفت: بیماری اوتیسم تا چندسال قبل به عنوان یک بیماری ژنتیکی و وراثتی شناخته می‌شد ولی امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این بیماری صرفا نمی‌تواند جنبه وراثتی داشته باشد، چراکه اختلال اوتیسم در بسیاری از خانواده‌هایی که تا کنون هیچ نشانه‌ای از اوتیسم را نداشته‌اند نیز مشاهده شده است.

قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه در حال حاضر شاهد پیشرفت‌هایی در مسیر درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم پس از شناسایی به‌ویژه در سنین تا سه سالگی بوده‌ایم، عنوان کرد: بعضی عوامل زیست محیطی در پیدایش بیماری‌های ژنتیکی تأثیرگذار هستند بنابراین برخی عوامل محیطی در بروز اختلال اوتیسم به‌ویژه در افرادی که قابلیت ژنتیکی را دارند تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو تا کنون آزمایش خاصی را جهت تشخیص بیماری اوتیسم تایید نکرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تنها از طریق رفتار کودکان می‌توانیم نشانه‌های اختلال اوتیسم را شناسایی کنیم، بارزترین نشانه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عدم توانایی برقراری ارتباط آن‌ها با محیط پیرامون و گروه همسالان است، آن‌ها نمی‌توانند از زبان بدن، حرکات چشم، حرکات لب‌ها و لبخند به‌منظور برقراری ارتباط استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عموما در حالت انزوا، اضطراب و افسردگی قرار دارند، بیان کرد: با تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات مؤثر، امکان کاهش اختلالات ناشی از بیماری اوتیسم وجود دارد.

خدابنده با بیان اینکه اختلال اوتیسم یک طیف است، دامنه اختلالات آن وسیع و در افراد مختلف متفاوت است، افزود: نخستین گام در مسیر درمان افراد مبتلا به اختلالات اوتیسم، شناسایی و مداخله مؤثر است، کاردرمانی، گفتاردرمانی و بازی درمانی از جمله راه کارهایی است که می‌توایم این گروه از دانش‌آموزان را به اجتماع بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه بایستی از بُعد رفتاری و روان‌شناختی یک نوع برانگیختگی به منظور اشتیاق برای حضور در اجتماع، کارتیمی و تکلم در کودک مبتلا به اوتیسم ایجاد کنیم، گفت: آخرین راه درمان اختلال اوتیسم، دارو درمانی است که در آن روان پزشکان سعی دارند با تجویز دارو اضطراب و افسردگی را کاهش داده و آرامش را به این کودکان بازگردانند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه بایستی با آگاه‌سازی و آشنایی خانواده‌های اقدامات پیشگیرانه از بروز اختلال اوتیسم را اجرایی کنیم، گفت: دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه دارد شرایط تحصیل این دانش‌آموزان را فراهم کند و در حال حاضر ۹ مرکز ویژه اختلالات اوتیسم در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

خدابنده با تأکید بر تقش و جایگاه ویژه خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم، بیان کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری خانواده‌ها بتوانیم آموزش‌های با کیفیت را به این گروه از دانش‌آموزان ارائه کنیم.

در ابتدای جلسه رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی با بیان اینکه اوتیسم یک بیماری ناشناخته است و متأسفانه در حال حاضر با روند رو به رشد آن در دنیا مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر از هر ۷۸ تولد یک نوزاد مبتلا به اختلال اوتیسم است، اوتیسم یک طیف است و در نتیجه افراد مبتلا به این اختلال به راحتی قابل شناسایی نیستند و تنها درمان آن آموزش مبتنی بر توانبخشی است.

مهدی قاسمی‌پور با اشاره به تحصیل ۳۱۲ دانش‌آموز مبتلا به اختلال اوتیسم در ۹ آموزشگاه ویژه این دانش‌آموزان در شهرستان‌های مشهد، تربت حیدریه، قوچان، نیشابور، سبزوار و تربت جام افزود: سال گذشته آموزشگاه متوسطه اول و پیش حرفه‌ای ویژه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در سطح استان راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول