اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

افتتاح موزه تاریخی تیموری در دل مسجد خضرشاه یزد+ عکس

اولین موزه آثار تاریخی دوره تیموری با همیت امام جماعت جوان این یزدی در دل مسجد خضرشاه محله تاریخی چهارمنار یزد افتتاح و برای بازدید عمومی دایر شد.

افتتاح موزه تاریخی تیموری در دل مسجد خضرشاه یزد+ عکس

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، حجت الاسلام حسین زارع زاده در آئین افتتاح این موزه تاریخی با بیان این‌که وقف منجر به حفظ بسیاری از بناهای تاریخی شده است، اظهار کرد: موقوفه بودن کمک زیادی به حفظ بناهای تاریخی یزد کرده است.

وی با بیان این‌که موقوفات مربوط به بانی مسجد خضرشاه  به وی واگذار می‌شوند، افزود: موقوفات متعددی را از خضر شاه وجود دارد که بنا به نظر واقف باید در به منظور درآمدزایی، کمک به مخارج مسجد و همچنین اقدامات فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در ادامه با اشاره به اهمیت اقدامات انجام شده در شهر میراث جهانی یزد توسط خضرشاه گفت: برگزاری آئین نکوداشت برای خیرین بزرگ یزدی نظیر خضرشاه از جمله اقدامات در دستور کار این اداره کل در استان است.

این مسجد از آثار "سیدامیر جلال الدین خضرشاه" است و آغاز ساخت آن به سال ۸۴۹ هـجری قمری باز می‌گردد. جلال الدین خضرشاه از دولت مردان و خیران یزد و صاحب ابنیه و آثار بسیار بود.

مسجد چهار منار در ابتدا مسجدی بوده بنام مسجد آقای حیدری که دردروازه شهر بوده است. در قدیم شبها در در چهار منار آن آتش برپا می‌کردند تا کاروانهایی که در شب حرکت می‌کنند راه را گم نکنند مسجد خضر شاه مربوط به سدهٔ ۹ -۱۰ هجری قمری است و در یزد، محله چهار منار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با بیان این‌که آدم‌های بزرگی مانند خضرشاه باید مورد تجلیل قرار بگیرند، تصریح: حکام زیادی در تاریخ یزد وجود دارند ولی تنها افراد محدودی نظیر خضرشاه دارای خدماتی ارزنده بودند که باید به نسل جدید معرفی شوند.

وی به خدمات شایان امام جماعت محله اشاره کرد و گفت: این امام جماعت در نقش والای امامت نه تنها پیگبر مرمت این مسجد، احیای آن و ایجاد موزه‌ای برای مسجد بود بلکه محله و حسینیه را نیز مورد توجه قرار داده تا مرمت شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این مسجد در کنار ارزش واقعی اسلامی، ارزش تاریخ و دینی فاخری نیز دارد و آثار بسیار ارزشمندی را در دل خود جای داده است.

امام جماعت ۲۴ ساله در مسجدی ۶۰۰ ساله 

حجت‌الاسلام دشتی طلبه‌ای است متولد ۱۳۷۵ محصل سطح سوم حوزه علمیه و البته دانشجوی دو رشته حقوق قضای اسلامی و مدیریت فرهنگی و قرآنی در دانشگاه که اصالتا یزدی است و سه سال است امام جماعت این مسجد شده. او می‌گوید: «در این مسجد طرح محرابی پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد، برخی از آثار اصلی این بنا در طول دوره‌های مختلف تغییرات قابل توجهی پیداکرده که با همکاری مهندسین و متخصصین بازسازی کردیم و بنای مسجد را به حالت اولیه بازگرداندیم.

این مسجد در قدیم ورودی شهر یزد محسوب می‌شد، اما متاسفانه کم‌کم فراموش شد. یکی از معماری‌های جالب این مسجد فضای گرمخانه و سردخانه است که در قدیم در زمستان و تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و بدون هیچ ابزاری برای مردم فضایی گرم یا سرد مهیا می‌کند.

دو مکان زیبای دیگری که در این مسجد وجود دارد، دو محراب قدیمی مسجد که یکی با کاشی‌کاری‌های قدیمی زیبا جلوه می‌کند و دیگری با سنگ‌تراش زیبای قدیمی مرمر خود را نشان می‌دهد.

۸ماه با مردم ارتباط گرفتم تا قبولم کردند 

این طلبه به عنوان امام این محله در بدو ورود به مسجد تصمیم می‌گیرد تا این آثار ملی را احیا کند. او می‌گوید: «روز اولی که وارد مسجد شدم، جز خودم تنها یک نمازگزار بود و هیچ کس دیگری در این مسجد نبود. مسجدی خلوت و بزرگ در مقابل چشمان من بود، اما ناامید نشدم و تصمیم گرفتم ابتدا مردم را جذب مسجد کنم. بالاخره به هر نحو و ترفندی بود و با روی خوش و اخلاق حسنه و ارتباط با مردم توانستم آن‌ها را به مسجد برگردانم. مدتی تمام تلاشم کسب مقبولیت بین مردم محله بود. با منبر و سخنرانی کردن، با ارتباط فردی با جوان‌ها، همه اهالی و به خصوص بزرگان محل، این مقبولیت کسب شد، البته حدود هفت هشت ماه هم طول کشید.

خدمات این مسجد قدیمی در دوران کرونا

کار عمرانی موجب نشده تا این امام محله جوان از خدمات اجتماعی به خصوص در این ایام کرونا هم غافل شود. او باهماهنگی با بزرگان محله و جمع‌آوری کمک‌های مردمی از خیرین، در ایام کرونا چندین مرتبه بسته‌های معیشتی اعم از مرغ و مقدار زیادی گوشت گوسفند تهیه و میان مردم نیازمند توزیع کرده است. همچنین از محل درآمد وقفیات مسجد نیز بیش از ۳۵ میلیون تومان، بسته ارزاق تهیه و میان نیازمندان توزیع کرد. او می‌گوید: «محله چهار منار ۸۴ شهید دارد که تلاش کردیم در این ایام به حد توان و مقدور بودن به این خانواده‌ها سربزنیم و در صورت نیاز مشکلات آنان را برطرف کنیم.»

روحیه جوانی و پیگیری و تلاش این قشر فرصت و ظرفیتی است که اگر در هر بخش و عرصه‌ای به کار گرفته شود می‌تواند آثار و برکات بسیاری داشته باشد. نمونه آن این طلبه ۲۴ ساله ‌است که مسجدی با فراموشی قریب ۳۰ ساله را احیا و بازسازی کرد و توانست مردم را دوباره به شبستان‌های آن برگرداند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول