اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

درک نیمه شعبان مقدمه درک شب قدر است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت دعا و زیارت امام حسین (ع) در نیمه شعبان و در مسیر تزکیه و طهارت قلب اظهار کرد: درک شب و روز نیمه شعبان، مقدمه ای برای درک حقیقی شب قدر است.

درک نیمه شعبان مقدمه درک شب قدر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی که بامداد امروز در مراسم إحیای شب نیمه شعبان در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) سخن می‌گفت با بیان اهمیت برخی مکان‌ها و زمان‌ها در استجابت دعا بیان کرد: شب و روز نیمه شعبان یکی از مهم ترین زمان‌ها برای تضرّع به درگاه الهی و دُعاست تا إن شاء الله این ادعیه خالصانه نزدیک‌تر از همیشه به استجابت باشد.

وی در ادامه درک شب و روز نیمه شعبان را مقدمه ای برای درک شب قدر دانست و گفت: نماز و قرآن خواندن، دعا کردن بویژه خواندن دعای کمیل که ورود اصلی آن در شب نیمه شعبان بوده است و همچنین استغفار و خواندن زیارت امام حسین (ع) از مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان است.

استاد حوزه علمیه قم سپس به بیان برخی روایات از معصومین (ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس یکی از این روایات، امکان ندارد که خداوند بنده مؤمنی را مبتلا به ابتلایی کند، مگر این که در متن آن ابتلا، نعمتی برای آن بنده قرار می‌دهد که همانا دعا کردن است، به بیان دیگر این روایت چنین بیان می‌فرماید که در متن هر ابتلا و آزمایش الهی، نعمتی به نام دعا نهفته است که باید از آن استفاده کرد.

وی دعا را بر اساس برخی روایات دیگر به عنوان یکی از جنود عقل معرفی کرد و افزود: عقل حقیقی، انسان را نیازمند می‌بیند و او را به درگاه خداوند هدایت می‌کند تا با دعا خواندن، بیشتر به خدا نزدیک شود و خداوند نیز توجه بیشتری به بنده اش بنماید.

حجت الاسلام مؤمنی در عین حال به تعبیر آیت الله جوادی آملی از برخی ادعیه اشاره و بیان کرد: معظم له چنین بیان می‌فرماید که برخی ادعیه فقط برای عرض نیاز به درگاه الهی است، اما برخی دیگر از آن‌ها مانند مناجات شعبانیه، دعای کمیل و دعای افتتاح، در کنار عرض نیاز، عرض ناز را نیز به ما می‌آموزند که باید آن‌ها را مغتنم دانست.

وی با مرور برخی روایات دیگر درباره دعا اظهار کرد: یکی از مهم ترین توصیه‌ها در دعا خواندن، اظهار انسان به گناه، خطا و همچنین عجز و ناتوانی در محضر پروردگار است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: دعا می‌تواند حُکم حتمی الهی را برگرداند و گِرِه‌های کور زندگی انسان‌ها را باز کند، از این رو توصیه شده است تا بلاها را با دعا از خود دفع کنیم، ضمن آن که دعا فقط مربوط به زمان گرفتاری نیست، بلکه توصیه شده تا در زمان راحتی و آسایش نیز دعا را فراموش نکنیم.

وی با اشاره به اهمیت دعا، استغفار و خواندن زیارت امام حسین (ع) در نیمه شعبان یادآور شد: همه این اعمال به انسان کمک خواهد کرد تا بتواند قلب و روح خویش را از زنگارها پاک کند و بیشتر به خدا نزدیک شود.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول