اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ساعتی ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برای اقتصاد دنیا با انسداد کانال سوئز/راه جایگزین «دماغه امید نیک»

کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: در حال حاضر به دلیل انسداد کانال سوئز، حدود ۳۰۰ کشتی با کالاهایی که میلیاردها دلار ارزش دارند، روی آب معطل مانده‌اند و این بحران هر ساعت ۴۰۰ میلیون دلار خرج روی دست اقتصاد جهانی می‌گذارد.

ساعتی ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برای اقتصاد دنیا با انسداد کانال سوئز/راه جایگزین «دماغه امید نیک»

علیرضا چشم جهان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره مسدود شدن کانال سوئز اظهار داشت: از هفته پیش که کانال سوئز به دلیل به گل نشستن مورب یک کشتی کانتینربر عظیم الجثه در حوالی میانه آن بسته شد، دنیا بار دیگر باید به یاد آورد که تا چه حد به حمل و نقل دریایی وابسته و محتاج است. 

* انسداد کانال سوئز ساعتی ۴۰۰ میلیون دلار خرج روی دست اقتصاد جهانی می گذارد

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق خطوط کشتیرانی انجام می‌شود و کانال سوئز در این چرخه نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد؛ در حال حاضر به دلیل انسداد کانال سوئز، حدود ۳۰۰ کشتی با کالاهایی که میلیاردها دلار ارزش دارند، روی آب معطل مانده‌اند.

 

انتظار کشتی های منتظر عبور از کانال مسدود شده سوئز که به بیش از ۳۰۰ فروند رسیده است

کارشناس حمل و نقل دریایی افزود: این شاید گران‌ترین ترافیک دریایی در دنیا باشد و سیستم کشتیرانی جهان را که از کرونا هم آسیب‌های جدی دیده، دوباره در معرض چالش قرار داده است به طوری که گفته می شود این موضوع در هر ساعت ۴۰۰ میلیون دلار خرج روی دست اقتصاد جهانی می گذارد.

* بحران کانال سوئز در حال تبدیل به چالش بزرگ‌  حمل و نقل

چشم جهان اظهار کرد: بیش از ۱۲ درصد از ترافیک دریایی مرتبط با مبادلات تجاری جهان از طریق کانال سوئز عبور می کند و راه جایگزین آن، مسیر دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی است که مقدار و مدت دریانوردی را برای رسیدن از آسیا و خاورمیانه به اروپا در یک دور رفت و برگشت ۳۵۰۰ مایل و به عبارت دیگر ۹ الی ۱۲ روز طولانی تر می‌کند. 

                                        مقایسه فواصل و مدت زمان عبور از کانال سوئز یا عبور از دماغه امید نیک

وی گفت: پیشتر که قیمت جهانی نفت به دلیل بروز بحران کرونا ارزان تر بود و بازار عرضه و تقاضا نیز رونقی نداشت، خطوط کشتیرانی حاضر بودند مسیر دماغه امید نیک را به جای کانال سوئز انتخاب کنند، اما امروز برای خطوط کشتیرانی و متعاملین زنجیره تامین چه در رابطه با حمل کانتینر، کالاهای فله و عمومی، نفت و فرآورده‌های نفتی و گاز و غیره روزها و ساعت ها نقش کلیدی دارند و به همین دلیل است که بروز بحران در کانال سوئز در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ‌ و جدید برای حمل و نقل و تجارت جهان است.

* چالش کانال سوئز تجربه ای مهم در موضوع بنادر و آبراهه های دست ساز بشر است

کارشناس حمل و نقل دریایی بیان کرد: کشتی اورگیون Ever Given به خط کشتیرانی تایوانی اورگرین Evergreen تعلق دارد و در مسیر آسیا به اروپا فعالیت داشته که دچار این حادثه شد، وزن این کشتی با طول حدود ۴۰۰ متر (معادل طول ۴ زمین فوتبال در کنار هم) در حالی که کل ظرفیت آن برای حمل  بار استفاده شود، به 220 هزار تن میرسد و توانایی جابه جایی ۲۰ هزار کانتینر پر و خالی را به صورت ترکیبی دارد.

چشم جهان اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته، طول کشتی های کانتینربر فعال در مسیر های اصلی دریایی به ویژه بین خاوردور، آسیا، خاورمیانه و اروپا و بالعکس دو برابر شده و این یک موضوع مهم برای بنادر و آبراهه های دست ساز بشر است که چگونه از عهده این قبیل کشتی‌ها بر آیند.

* قطع درآمد عوارض کشتی های عبوری از کانال سوئز برای دولت مصر

وی تصریح کرد: دولت و اقتصاد کشور مصر یکی از بازنده های اصلی واقعه اخیر کانال سوئز هستند چرا که طولانی شدن این انسداد، یکی از شریان های اصلی درآمدی آنها را که از اخذ عوارض کشتی های عبوری از این کانال حاصل می شود، قطع می کند و برای همین است که بیش از ۱۰ یدک کش قدرتمند به همراه تجهیزات لایروبی، وسایل حفاری از دریا و خشکی بی وقفه برای رها سازی کشتی به گل نشسته اورگیون در تلاشند.

کارشناس حمل و نقل دریایی اضافه کرد: با این وضعیت به نظر می رسد که لازم باشد، حتی تعدادی کانتینرها از کشتی تخلیه تا سبک شده و بتوانند کاملا جابجا شود و در مسیر قرار گیرد.

* هزینه سنگین کشتی ها و کانتینرهای استیجاری برای اجاره کننده ها با بحران کانال سوئز

چشم جهان اظهار داشت: در چنین اوضاعی، کشتی ها و کانتینرهای استیجاری هزینه های سنگینی را برای اجاره کننده های آنها به بار می آورند و بسیاری از تولیدکنندگان و تجار نیز از تاخیر در دریافت مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخته و ساخته شده، البسه، لوازم و قطعات و ملزومات تحت تاثیر قرار می گیرند و البته قیمت نفت نیز دچار افزایش مقطعی می شود که تبعات مختلف و دامنه داری برای اقتصاد جهانی در پی دارد.

وی تأکید کرد: موضوع انسداد کانال سوئز چه ظرف چند روز آینده حل شود و چه اینکه گشودن آن چند هفته طول بکشد، این واقعیت را یادآوری می‌کند که تداوم عبور و مرور ایمن در معابر دریایی و بنادر در هر سایز و اندازه ای از اهمیت استراتژیک و حساسیت برخوردار است و در اختیار داشتن ابزار و وسایل مناسب و متناسب با حجم ترافیک عبوری و اندازه  کشتی ها تا چه میزان می‌تواند به اقتصاد محلی، منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و بین المللی کمک کند.

کارشناس حمل و نقل دریایی تصریح کرد: از نظر اینجانب با توجه به اینکه کشورمان به دلیل تحریم‌های علنی و غیرآشکار اعمال شده از سوی قدرت های جهانی در شرایط تجارت حداقلی در چرخه بین المللی قرار دارد، بحران کنونی کانال سوئز تاثیر پر رنگ و دامنه داری بر مبادلات تجاری و واردات کالاهای اساسی به بنادر ایران نخواهد داشت و ابعاد این موضوع بیشتر در عرصه فرا منطقه ای و جهانی قابل تحلیل و توجه است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول