اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کرونا اوج گرفت، زنجان نارنجی شد!

با انجام سفرهای نوروزی روز به روز آمار مبتلایان بیشتر شده و کار به جایی رسیده است که زنجان از رنگ زرد کرونایی به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده است.

کرونا اوج گرفت، زنجان نارنجی شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امروز بیشتر از یک سال است که کرونا ایرانیان و بلکه کل جهان را درگیر کرده و هر روز رفتار جدیدی از خود نشان می‌دهد.

بهار سال گذشته و تعطیلات نوروز برای ایرانیان بسیار تلخ بود، برای کنترل ویروس کرونا گشت و گزارهای نوروزی تعطیل شد و اغلب مردم در خانه ماندند تا در روزهای تعطیل عید در خانه با خانواده را برگزیدند و کماکان در جنگ با کرونا کم نیاوردند، ویروسی که در این یک سال کوتاه نیامد و همچنان در حال مبارزه با کل جهان است.

در طول یک سال گذشته بسیاری از هموطنان در اثر کرونا جان خود را از دست دادند و تعدادی هم به این ویروس مبتلا شدند، اما با وجود همه اقدامات صورت گرفته و توصیه‌هایی که به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد، کرونا بازهم از بین نرفته و در حال همه‌گیری است.

با انجام سفرهای نوروزی روز به روز آمار مبتلایان بیشتر شده و کار به جایی رسیده است که زنجان از رنگ زرد کرونایی به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده است.

هرچند در روزهای گذشته اسامی شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده است، اما برخی از مردم همچنان بدون توجه به اتفاقات رخ داده مشغول دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی هستند و به آتش کرونا دامن می‌زنند.

بی‌توجهی مسؤولان هم از طرفی موجب افزایش شیوع ویروس کرونا شده است، به نحوی که با وجود نو شدن سال بسیاری از مردم هنوز هم وقت زیادی را صرف ایستادن در صف مرغ می‌کنند، صف‌هایی که انگار کرونا در آن گم شده است.

با اینکه چند روز تا پایان تعطیلات نوروزی بیشتر نمانده است، اما عده‌ای همچنان مشغول دید و بازدیدند و بی احتیاطی در این روزها به هر شکلی ممکن می‌تواند منجر به جولان دوباره کرونا بشود.

برخی از خانواده‌ها به بهانه‌های مختلف توجه چندانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و به سبک سال‌های گذشته در رفت و آمد مهمانی‌های نوروزی هستند و این در حالی است که برگزاری مهمانی در فضای بسته موجب شیوع ویروس کرونا شده و امکان ورود به موج چهارم را روز به روز افزایش می‌دهد.

مرگ یک هزار و ۹۰ زنجانی در اثر کرونا

آمارها نشان می‌دهد، از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ابتلای قطعی ۷ هزار و ۱۵۹ نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تایید شده و در این مدت ۵ هزار ۹۲۳ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ۴۴ هزار و ۹۸۹ مورد بوده است که ۲۷۷ مورد از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به ۵۲ هزار و ۱۴۸ نفر رسیده است.

گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۲۰ هزار و ۷۴۰ نفر اعلام شده و در این مدت یک هزار و ۱۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

استاندار زنجان در این باره گفت: عزم همگانی در مقابله با ویروس کرونا رعایت شیوه نامه اجتماعی برای برون رفت از این معضل است.

فتح‌الله حقیقی همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی استان و بهره مندی از ظرفیت همیاران سلامت را، راهبردی‌ترین ابزار برای همراهی با کادر درمان برشمرد. 

افزایش ۳ برابری بستری‌ها در زنجان

 استاندار زنجان با انتقاد از کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان از افزایش ۳ برابری بستری‌ها و آزمایش‌های مثبت کرونایی در استان خبر داد و گفت: همین امر موجب شده است که رنگ زنجان از زرد به نارنجی تغییر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب اوج گیری دوباره کرونا شده است، گفت: متاسفانه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در استان کاهش یافته است.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه بستری‌های کرونا در استان سه برابر شده است، تصریح کرد: همچنین تعداد آزمایش‌های کرونا هم در استان به میزان سه برابر افزایش یافته که همین امر موجب شده رنگ استان به نارنجی تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا در استان اوج گرفته است، ابراز داشت: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در استان کاهش یافته است و تنها راه برون رفت و رهایی از بیماری کرونا در استان رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه در برخی استان‌های کشور شرایط آبی کرونایی حاکم بود که به دلیل بی تفاوتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری وضعیت این شهرها قرمز شد، اضافه کرد: متاسفانه عدم رعایت نکات بهداشتی موجب اوج گرفتن این ویروس می‌شود.

خدابخش مرادی نافچی با تأکید بر رعایت بیشتر نکات ایمنی در ایام نوروز گفت: جلب و جذب مشارکت مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظت فردی یک اولویت است، یعنی اینکه جامعه را باید حساس کرد، تا عادی انگاری بیماری رخ ندهد.

وی با بیان اینکه باید بیش از گذشته جامعه را نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی سوق داد، ابراز داشت: باید حساسیت جامعه نسبت به ویروس کرونا بیشتر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه حساسیت جامعه باید نسبت به کرونا بیشتر شود، اضافه کرد: رعایت نکردن پروتکل‌ها  هزینه‌های درمان را به خانوارها تحمیل می‌کند و علاوه بر آن، آثار روانی فرد مبتلا بر خانواده و جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت که باید به این موارد توجه کرد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره موضوعات مربوط به کرونا به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس بیان کرد: باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهایت دقت را داشته باشیم، چرا که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شود.

مرادی نافچی گفت: با توجه به‌ شرایط استان، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلام شده، موجب بازگشت کل استان به شرایط نارنجی و افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر می‌شود.

با این اوصاف امروز در حالی که تلاشگران سلامت در مراکز درمانی کشورمان با همه توان در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند و برای سلامتی و بهبودی هموطنان گرفتار به این بیماری مبارزه می‌کنند، عده‌ای نباید با بی‌تفاوتی سبب گسترش این بیماری شوند و تلاش مبارزان خط مقدم را به هدر بدهند.

اگر شهروندان در این روزها توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و در منازل خود بماند، قطعا گام بزرگی در راستای رهایی از کرونا برداشته‌اند شاید این کار به نظر ساده بیاید ولی در حقیقت خدمت بزرگی را به سلامتی خود و عموم مردم کردند بنابراین با ماندن در خانه بار سنگین این بلای کشنده را از دوش خود برداریم و دوباره به زندگی عادی روزهای قبل برگردیم.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول