اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تحول در اقتصاد و معیشت نیازمند انقلاب اقتصادی است/رفاه مردم در گرو روی کارآمدن یک دولت کارامد است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: امروز اگر می خواهیم وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کشور را متحول کنیم باید زمینه شکل گیری یک انقلاب اقتصادی را در نظام ایران فراهم کنیم.

تحول در اقتصاد و معیشت نیازمند انقلاب اقتصادی است/رفاه مردم در گرو روی کارآمدن یک دولت کارامد است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الله عبدالملکی ظهر امروز در نشست عمومی تبیین گفتمان انقلاب اقتصادی 1400 که با حضور جمعی از نخبگان و اقتصاددانان کردستانی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سال 1400 یک نقطه عطف در اقتصاد ایران می‌تواند باشد چرا که با روی کار آمدن دولت جدید یا وضعیت معیشت و اقتصادی مردم بهتر می‌شود و مردم به آرامش در حوزه اشتغال و درآمد می‌رسند و یا اینکه 8 سال دیگر باید مردم این وضعیت را تحمل کنند.

وی افزود: باید دولتی روی کار آید که مسیر و ریل حرکت اقتصادی کشور را تغییر دهد و به دنبال فعالیت‌های اقتصادی جدید باشد تا مردم شاهد تحول باشند.

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: نمی‌توان ادعا داشت با انقلاب ایران, فرصتی برای تحول اقتصادی کشور وجود نداشت اما دولت‌هایی که بعد از انقلاب روی کار آمدند نتوانستند در حوزه اقتصاد فعالیت خاصی روی دهند.

عبدالملکی یادآور شد: اگر به دوران قبل از انقلاب نیز نگاه کنیم می‌بینیم که حدود 200 سال قبل از انقلاب ایران همواره یک مستعمره بوده و در دورانی روسیه, در دورانی انگلیس و در دورانی نیز امریکا بر ایران حکومت می کردند هر چند که پادشاهانی به ظاهر بر کشور حکومت می‌کردند.

وی بیان کرد: سیاه‌ترین نقطه تاریخ ایران به عنوان یک مستعمره 25 سال قبل از انقلاب بود چرا که آمریکایی‌ها توانستند برنامه‌های سیاسی, فرهنگی و اقتصادی خود را پیش بردند و هر چه خواستند انجام دادند.

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وقتی که انقلاب شد و جمهوری اسلامی روی کار آمد تمام نظام سیاسی کشور تغییر کرد و نظام سیاسی ایران متحول شد اما در نظام اقتصادی نتوانستیم انقلابی را شکل دهیم.

عبدالملکی اظهار کرد: امروز در دنیا یک نظام سیاسی بسیار قدرتمند داریم که کسی نمی‌تواند به آن تعرضی داشته باشد اما در نظام اقتصادی همچنان بر روی ریلی حرکت می‌کنیم که زمانی که پیش از انقلاب مستعمره امریکا بودیم آن را برای کشور ما طراحی کرده بودند و همین امر باعث شده مشکل اقتصادی و معیشتی عمده مردم هنوز هم رفع نشود.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم در حوزه اقتصادی نیز انقلاب کنیم باید به سمت تولید و سرمایه گذاری برویم اما می بینیم که کمترین اعتبارات در این حوزه‌ها هزینه می‌شود و اگر تسهیلاتی که فقط در سال 99 که معادل 1400 هزار میلیارد تومان بوده را در حوزه اقتصادی و تولید پرداخت می‌کردند دیگر شاهد تورم و بیکاری در کشور نبودیم.

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: وقتی این 1400 هزار میلیارد تومان در اختیار مردم عادی قرار گیرد چیزی جز ایجاد تورم به وجود نمی‌آید و همین مسئله باعث شده مشکلات کلان اقتصادی و معیشتی مردم همچنان پابرجا بماند.

عبدالملکی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات کشور استفاده نکردن از ظرفیت های خدادادی مانند نخبگان و نیروهایی است که سال هاست به فرار مغزها معروف شده و اگر تنها یک درصد از این ظرفیت استفاده کنیم حوزه اقتصاد کشور دچار تحول خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های تحول اقتصادی صادرات است و اینکار نیازمند تعال با دیگر کشورهای دنیا است اما در این حوزه سال هاست بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دولت‌هایی که پس از انقلاب بر روی کار آمده‌اند نتوانسته‌اند اهداف صادراتی کشور را تحقق بخشند و دولت آینده باید این کار را در اولویت خود قرار دهند.

عبدالملکی اظهار کرد: ما کشوری هستیم که مردمان آن می‌توانند مرفه‌ترین مردم دنیا باشند و کشور نیز پیشرفته‌ترین کشور دنیا باشد و اما این نیازمند روی کار آمدن دولت و رئیس جمهوری است که توان اقتصادی و ایجاد انقلاب اقتصادی را داشته باشد.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول