اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

روایت یک استعفای «شاد» در آموزش و پرورش!

درست در آستانه سالگرد یک سالگی «شاد» خبر رسیده است که سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه «شاد» استعفا کرده است؛ «شاد» در این مدت آماج حمله‌های بسیاری قرار گرفته بود اما وزیر آموزش و پرورش همواره پشتیبان سفت و سخت این شبکه بود؛ حالا باید دید آیا پشتیبانی از مسؤول شبکه «شاد» ادامه خواهد یافت و تکلیف مسؤولیت این شبکه چه خواهد شد؟

روایت یک استعفای «شاد» در آموزش و پرورش!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: درباره «شاد» به عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، خیلی قبل‌تر از آنکه کرونا بیاید، شنیده بودیم؛ چندین سال پیش قرار بود شبکه اجتماعی دانش‌آموزان به عنوان یک شبکه بومی ـ ملی، فعالیت خود را آغاز کند. مقرر شده بود این کار زیر نظر معاونت پرورشی و فرهنگی وقت آموزش و پرورش در زمان وزارت علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اجرا شود.

حمیدرضا کفاش معاون وقت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سوم آبان 1395 در  خصوص ویژگی‌های شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد»، گفت: «در وهله اول، دانش‌آموزان نخبه و کسانی که در مسابقات کشوری حائز رتبه شده‌اند جزو مخاطبان ما بوده و در مرحله بعد نیز دانش‌آموزانی که در مسابقات استانی رتبه ممتاز در بخش‌های فرهنگی، هنری، علمی و قرآنی کسب کرده‌اند و نیز تشکل‌های دانش‌آموزی اولویت ما در پیوستن به این شبکه هستند و بعد از آن نیز بقیه دانش‌آموزان قرار دارند».

این طرح به سرانجام نرسید و مسکوت ماند تا زمانی که کرونا آمد و آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا شبکه‌ای تعاملی برای آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی ایجاد کند؛ البته در ابتدا هم آموزش و پرورش از «شاد» به عنوان شبکه اجتماعی یاد می‌کرد. حتی 28 اسفند 1398، شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

 وزارت آموزش و پرورش درباره این شبکه عنوان کرده بود که «شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش‌آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم ‌شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار ‌کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند».

قرار بود شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) از 16 فروردین سال 1399 کار خود را آغاز کند اما در ساعات پایانی 15 فروردین 1399، وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عنایت به تصمیم و تأکید وزارتخانه متبوع مبنی بر اختصاصی و امن بودن بستر ارتباطی معلم _ دانش آموزان و به منظور صیانت از حقوق آموزشی و ترببتی دانش آموزان و نیاز به زمان بیشتر برای حصول اطمینان بخش فنی از این امر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این بستر و پابرجا بودن کلیه دستورالعمل های ارسالی معاونین آموزشی، زمان ورود مدیران، معلمان و دانش آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آتی اعلام می‌شود».

21 فروردین سال 1399 مقارن با ولادت با سعادت حضرت ولی‌عصر(عج)، «شاد» مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموزان است رونمایی شد و از اول اردیبهشت هم چرخ‌های آن به حرکت درآمد. در آن روزهای اول، «شاد» بیشتر مانند یک پیام‌رسان بود اما کم‌کم با 2 به‌روزرسانی نسخه «شاد» در شهریور و بهمن امسال، شاید به شبکه ارتباطی آموزشی شبیه‌تر شد.

اما حالا درست در آستانه سالگرد یک سالگی «شاد» خبر رسیده است که سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه «شاد» استعفا کرده است. روزی که الحسینی به عنوان مسؤول شبکه «شاد» انتخاب شد، برخی منتقدان از این انتصاب گلایه کردند و عنوان کردند که وزیر آموزش و پرورش نباید از یک فرد بازنشسته در رأس یک کار مهمی چون شبکه «شاد» استفاده کند.

برخی نیز مطرح می‌کردند که الحسینی در زمانی که مسؤولیت آموزش از راه دور را در آموزش و پرورش بر عهده داشت، ناکام بوده است و حالا نباید از وی در ریاست شبکه «شاد» استفاده کرد اما سوابق کاری الحسینی در آموزش از راه دور و موفقیت نسبی که او در آن دوره کسب کرد، از جمله دلایل به‌کارگیری وی در مسؤولیت «شاد» بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «گروهی که در حال حاضر شبکه شاد را پیش می‌برد مجموعه گروه بسیار جوان از دانشجویان خیلی خوب از دانشگاه صنعتی هستند، انتقال این یافته‌ها به بدنه آموزش ‌و پرورش و همراه کردن مجموعه، نیازمند به استفاده از نیروهایی است که با تجربه بیشتر و شناخت نسبت به‌ نظام تعلیم و تربیت و آشنایی با همه ارکان و مسؤولین آموزش‌ و پرورش، کار را پیش ببرند».

حالا چه اتفاقی افتاده است که این مرد باتجربه دست به استعفا زده است؟ یک فرد آگاه در وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «آقای الحسینی توقع دارد که «شاد» به ثباتی برسد، مشکلاتش حل شود و گستردگی مناسب را به دست آورد و بتواند به جایگاه مناسبش برسد اما برخی مسائل در این خصوص وجود دارد». هنوز مسؤولان ارشد وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند. 

«شاد» در این مدت آماج حمله‌های بسیاری قرار گرفته بود اما وزیر آموزش و پرورش همواره پشتیبان سفت و سخت این شبکه بود؛ حالا باید دید آیا پشتیبانی از مسؤول شبکه «شاد» ادامه خواهد یافت یا خیر و تکلیف مسؤولیت این شبکه چه خواهد شد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول