اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام آمریکایی: واشنگتن پیشنهاد جدیدی درباره لغو برخی تحریم‌ها در مقابل توقف غنی‌سای 20 درصد ارائه می‌دهد

نشریه پولیتیکو به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد که طی روزهای آتی واشنگتن پیشنهاد جدیدی درباره لغو برخی تحریم‌ها در مقابل اقدام ایران در توقف کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سای 20 درصد ارائه می‌دهد.

مقام آمریکایی: واشنگتن پیشنهاد جدیدی درباره لغو برخی تحریم‌ها در مقابل توقف غنی‌سای 20 درصد ارائه می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارند طی هفته جاری (تا یکشنبه آینده) پیشنهاد جدیدی برای آغاز مذاکرات با ایران مطرح کنند.

نشریه پولیتیکو به نقل از دو مقام نوشت که مقام‌های دولت آمریکا با توجه به شرایط زمانی، در نظر دارند به زودی و طی این هفته، پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهند.

پولیتیکو به نقل از یکی از این مقام‌ها نوشت که بر اساس این پیشنهاد، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود نظیر کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را متوقف می‌کند و در مقابل نیز آمریکا برخی از تحریم‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

این نشریه نوشت که هنوز جزئیات این پیشنهاد در دست بررسی بوده و نهایی نشده است.

نشریه پولیتیکو از یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن خواست تا به اظهار نظر رسمی در این باره بپردازد که وی ضمن رد اظهار نظر رسمی، گفت: «ما در این باره کاملا شفاف بوده‌ایم که آماده پیگیری بازگشت متقابل به توافق هستیم. ما آماده گفت‌وگو با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین مسیر برای دستیابی به این موضوع از جمله از طریق تعدادی از گام‌های اولیه و متقابل هستیم. ما به دنبال گزینه‌هایی برای انجام آن از جمله با مذاکرات غیر مستقیم از طریق شرکای اروپایی هستیم.»

پس از انتشار این گزارش توسط این نشریه، یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» گفت: «غنی سازی 20 درصد در راستای پاراگراف 36 برنامه جامع اقدام مشترک بوده و تنها در صورتی متوقف خواهد شد که آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کند». (جزئیات بیشتر)

مقام‌های ایرانی طی هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه بازگشت آمریکا به برجام، رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) است. 

بر اساس اعلام مقام‌های ارشد ایران، تنها راه توقف کاهش تعهدات برجامی ایران، لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و سپس راستی آزمایی آن است.

پس از تشکیل دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از روز 20 ژانویه (1 بهمن 1399)، مقام‌های مختلف دولت وی بارها تاکید کردند که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد پس از آن، دولت آمریکا نیز به برجام باز خواهد گشت.

این در حالی است که چند روز پیش یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته بود: «مسئله این نیست که چه کسی اول به برجام بازمیگردد ، (بلکه) موضوع، توافق بر این است که چه گام‌هایی به صورت همزمان برداشته می‌شود.» (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا در زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و در اردیبهشت 1397 به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

دولت ترامپ در حالی روز 20 ژانویه (1 بهمن)‌به کار خود پایان داد که سیاست فشار حداکثری نتوانست خواسته وی برای به پای میز مذاکره آوردن ایران در راستای دستیابی به توافقی دیگر را برآورده کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول