اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نهمین کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» در تاجیکستان + تصاویر

نهمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا-روند استانبول» در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

نهمین کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» در تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نهمین کنفرانس وزرای خارجه «قلب آسیا-روند استانبول» تحت عنوان «تقویت جامعه برای صلح و توسعه» آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاح این کنفرانس، «امامعلی رحمان» و «محمد اشرف غنی» روسای جمهور تاجیکستان و افغانستان سخنرانی کردند.

رحمان ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان کنفرانس، نوروز و بهار طبیعت را به آنها تبریک گفت و برگزاری چنین نشستی در این مقطع زمانی را برای کمک به عادی سازی اوضاع افغانستان مهم توصیف کرد.

وی با اشاره به همسایگی، هم‌زبانی، تمدن و ریشه‌های مشترک تاریخی مردم تاجیکستان و افغانستان، گفت که کشورش نمی‌تواند نسبت به سرنوشت مردم افغانستان بی‌تفاوت باشد. بنابراین «هر درد و رنجی که مردم افغانستان می‌کشد، از قلب مردم تاجیک نیز می‌گذرد».

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد که دولت کشورش همیشه در سطوح منطقه‌ای و بین المللی بر ضرورت کمک و همکاری جامعه جهانی در جهت حل و فصل قضیه افغانستان به عنوان معضل بین المللی تاکید کرده است.

رحمان فعالیت و عملکرد یک دهه ابتکار «قلب آسیا-روند استانبول» را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت که «دوشنبه» به طور همه جانبه از استراتژی فراگیر بین المللی در جهت تامین ثبات و بازسازی افغانستان حمایت می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ابراز اطمینان کرد که نشست امروز به فراهم کردن زمینه‌های جدید برای همکاری و آوردن صلح و ثبات در افغانستان مساعدت خواهد کرد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز طی سخنانی از میزبانی تاجیکستان و حضور مقامات شرکت کننده، همکار و حامی و همچنین سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی تشکر کرد.

وی ضمن پرداختن به موضوع مذاکرات صلح، بر ضرورت تایید توافق‌نامه صلح توسط لویه جرگه تاکید کرد و اظهار داشت: دولت کابل و شرکای بین‌المللی به دنبال یک راه حل سیاسی و دستیابی به صلح پایدار هستیم. انتقال قدرت در افغانستان باید از طریق برگزاری انتخابات مبنی بر قانون اساسی صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه افغانستان با ثبات و برقراری صلح در این کشور به نفع همه کشورهای منطقه است، بر اهمیت همکاری بین کشورهای منطقه و جهان برای توانمند سازی اقتصادی تاکید کرد.

وی گفت که وضعیت کنونی افغانستان در مقایسه با 20 سال گذشته متفاوت بوده و صلح نه تنها آرزوی مردم، بلکه یک نیاز مهم برای کشور است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن قدردانی از میزبانی و همکاری دولت تاجیکستان در راستای برقرار ثبات در کشورش، اظهار داشت: روابط «کابل» و «دوشنبه» همواره بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل بوده است.

رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته در راس یک هیئت بلندپایه دولتی به منظور انجام سفر رسمی و شرکت در کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» وارد تاجیکستان شده است.

در این کنفرانس امروز «دوشنبه» وزرای امور خارجه و نمایندگان عالی رتبه 15 کشور به صورت حضوری و 16 کشور حامی و رهبران 16 سازمان منطقه‌ای و بین المللی نیز به صورت مجازی حضور یافته‌اند.

15 کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، ،تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا هستند.

کنفرانس قلب آسیا از سال 2011 تا 2019 در استانبول، کابل، الماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

در پایان این کنفرانس اعلامیه دوشنبه به تصویب خواهد رسید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول