اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ابراز نگرانی بلینکن از بحران سوریه بدون اشاره به نقش تحریم‌های آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به تحریم‌های سنگین کشورهای غربی علیه سوریه، درخصوص بحران انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی بلینکن از بحران سوریه بدون اشاره به نقش تحریم‌های آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل با محور دهمین سالگرد بحران داخلی سوریه به سخنرانی پرداخت.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در این نشست مجازی گفت: «زندگی مردم سوریه به دریافت کمک‌های فوری وابسته است. باید تمام آنچه در توان داریم در راستای ایجاد راه‌هایی برای رساندن کمک‌ها به آن‌ها استفاده کنیم، نه اینکه این راه‌ها را ببندیم».

بلینکن که ریاست این نشست را بر عهده داشت افزود: «دلیلی ندارد که شورای امنیت در بازگشایی این دو گذرگاه بشردوستانه ناموفق باشد و دلیلی ندارد که این گذرگاه‌ها امروز بسته باشند».

وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش در تبدیل اعتراضات در یک شهر سوریه به درگیری داخلی در سراسر این کشور نقش کلیدی داشته است، شورش شبه‌نظامیان تحت حمایت القاعده را «خیزش» توصیف کرد و گفت: «پس از یک دهه درگیری که مردم سوریه در آن رنج غیرقابل توصیفی را متحمل شدند، اوضاع همچنان بغرنج است».

بلینکن بدون اشاره به تحریم‌های سنگین آمریکا علیه سوریه افزود: «شنیده‌ایم که حدود ۱۳.۴ میلیون نفر-معادل دو نفر از هر سه شهروند سوری- به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. شصت درصد از مردم سوریه در معرض خطر جدی گرسنگی قرار دارند».

او در ادامه گفت، همان‌طور که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت آمده است، تنها راه‌حل درازمدت برای این درگیری‌ها، صلح سیاسی و حل‌وفصل دائم آن است.

بلینکن ساعاتی پس از برگزاری این نشست در پیامی توئیتری مدعی شد: «ایالات متحده در کنار مردم سوریه و جامعه جهانی می‌ایستد و آتش‌بس در تمام این کشور و دسترسی مردم سوریه به کمک‌های بشردوستانه را خواستار است. ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه است».

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره بحران انسانی در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن علاوه بر نقش موثر در شکل‌گیری درگیری‌های داخلی سوریه، یکی از پدیدآورندگان اصلی داعش در منطقه است.

نظامیان آمریکایی طی چند ماه گذشته هزاران کامیون حامل سلاح و تجهیزات نظامی و لجستیک را از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی عراق وارد خاک سوریه کرده‌اند تا حضور خود را در منطقه الجزیره در شرق سوریه تقویت کرده و نفت این منطقه را به غارت ببرد.

از سوی دیگر، اخیراً نیروهای اشغالگر آمریکا ۴۵ کامیون بارگیری شده با گندم و جوی دزدیده شده از زمین‌های کشاورزی سوریه را از فرودگاه «خراب الجیر» در اطراف شهر «المالکیه» (استان الحسکه-شمال شرق سوریه) از راه گذرگاه غیرقانونی «الولید»‌ به عراق حمل کردند.

«ویاچسلاو ستنیک» رئیس مرکز روسی مصالحه در سوریه اخیراً اعلام کرده تروریست‌ها به زورِ تهدید و بازداشت، اجازه نمی‌دهند افراد غیر نظامی از مناطق کاهش تنش خارج شده و به مناطق تحت کنترل دولت سوریه بروند.

از سوی دیگر، «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه در نشست دوشنبه شب شورای امنیت در پاسخ به ادعاهای بلینکن تأکید کرد وخامت اوضاع انسانی در سوریه فقط در مناطق خارج از کنترل دمشق مشاهده می‌شود.

ورشنین با بیان اینکه مناطقی که تحت حاکمیت دولت قانونی سوریه قرار دارند در دریافت کمک‌های بشردوستانه مورد تبعیض قرار دارند، افزود که ایالات متحده و کشورهای اروپایی پیامدهای تحریم‌های خود علیه دمشق بر اوضاع بشردوستانه سوریه را نادیده می‌گیرند.

معاون وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع در استان ادلب نیز گفت: «کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غیرنظامی نمی رسد، بلکه در دست تروریست‌ها تمام می‌شود» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول