اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

نگاهی به بازنمایی قرارداد ایران و چین در فضای مجازی/ هشتگ‌هایی که عصبانیت و تناقض را با هم داشتند

رصد و تحلیل محتوای تولیدشده در فضای مجازی درباره قراداد 25 ساله ایران و چین حکایت از چند رویکرد متفاوت درباره این موضوع دارد.

نگاهی به بازنمایی قرارداد ایران و چین در فضای مجازی/ هشتگ‌هایی که عصبانیت و تناقض را با هم داشتند

گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس؛ سند همکاری‌های جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه امضا شد تا شاید این موضوع، فرصت سوزی‌های پیشین در حوزه روابط تجاری راهبردی را جبران کند. علی‌رغم اینکه سند همکاری بلندمدت یکی از شیوه‌های رایج در ارتباطات بین‌المللی است، بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور به آن تاخته و برخی نیز در داخل تلاش دارند از آن بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی کنند؛ این در حالی است که این قرارداد که طبق آن چین با طرح سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیاردی طی ۲۵ سال راهی ایران شده، روشی برای بی اثرسازی تحریم‌ها و اساسا کاهش مشکل تحریم و وابستگی به دلار است.

رصد موسسه پژوهشی «دیتاک»  از این قرارداد مهم جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی حکایت از چند رویکرد در قبال این موضوع است.

اولا جریان‌هایی که علیه قرارداد فعالیت کردند و هشتگ‌هایی همچون #ترکمنچای_چینی، #فروش_ایران_ممنوع، #ایران_فروشی_نیست، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله و #فروش_ایران را مورد استفاده قرار دادند تا سعی کنند آن را فاقد ارزش استراتژیک نشان دهند، دوما فعالانی که از این قرارداد استفاده سیاسی و تبلیغات انتخاباتی کرده و به‌جای اشاره به امضای سند بین ایران و چین و آورده آن برای کشور، بر روی اسامی دو کاندیدای احتمالی مانور دادند و سوما افرادی که که موضوع را باعث رونق اقتصادی در صورت اجرای صحیح می‌دانستند.

 

کاربران توییتر که کنش جدی خود را یک روز قبل از امضای قرارداد آغاز کرده بودند، با ۲۸۲ هزار توییت ۲۳۳ هزار ریتوییت، ۱.۱ میلیون لایک و البته ۲۷۴۲ پست در ساعت، موضوع را با هشتگ‌های #قرارداد_۲۵_ساله، #نه_به_جمهوری_اسلامی، #نه_به_قرارداد_۲۵ساله، #قرارداد_۲۵_ساله_با_چین، #No2ChinaIRAccord، #فروش_ایران_ممنوع و #ترکمنچای_چینی، دنبال کرده‌اند. همچنین هشتگ #آزاده_نامداری نیز پس از فوت این چهره، با مضمون پوششی برای فراموش کردن قرارداد ۲۵ ساله در لیست‌ هشتگ‌های قرارداد قرار گرفته است.

 

اما در تلگرام موضوع بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی داشته و بر این اساس کاربران با ۲۵۵ هزار پست و  ۸۷.۱ میلیون بازدید نسبت به امضای سند همکاری کنشگری داشته‌اند. پربازدیدترین پست تلگرام با موضوع اطلاع‌رسانی پیش از امضای قرارداد با بیش از ۶۳۷ هزار بازدید و مربوط به کانال BEST OF PERSIAN بوده است.

 

در بستر خبر نیز مجموعا ۶.۵ هزار خبر توسط ۳۴۳ منبع خبری منتشر شده است. 

در کنار موج فضای مجازی، رصد شبکه‌های ماهواره‌ای با هشتگ ثابت #نه_به_جمهوری_اسلامی و با رویکرد عصبانیت پیگیری شده است و اکثر کانال‌ها و صفحات آن‌ها با به‌کارگیری هشتگ #ترکمانچای_جدید و #استعمار_چین سعی در بازنمایی معکوس این قرارداد نزد افکار عمومی دارند. البته این گروه با رفتاری متناقض، هم سند را مهم و استعماری می‌دانند و هم معتقدند این سند فاقد ارزش او خاصیت استراتژیک است.

این در حالی است که امضای اسناد بلندمدت سابقه جهانی دارد، مثلا سال ۲۰۱۴ روسیه سند ۴۰۰ میلیاردی برای همکاری با چین امضا و یک سال پیش نیز فاز اول خط لوله گازپروم به چین را افتتاح کرد. یا در سال ۲۰۱۹ اسکون موبیل آمریکا قرارداد ۲۰ ساله فروش گاز LNG را با چین امضا کرد. بر این اساس به نظر می‌رسد این میزان عصبانیت و شتاب‌زدگی، ریشه در موفقیت ایران دربرداشتن گام عملی برای کم اثرسازی تحریم‌ها و رسیدن به روش‌های جایگزین داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول