اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پوست اندازی مدیریت اقتصادی لازمه تحقق شعار سال

کارشناس مسائل جامعه‌شناسی استان مرکزی معتقد است که پوست‌اندازی مدیریت اقتصادی لازمه تحقق شعار سال است.

پوست اندازی مدیریت اقتصادی لازمه تحقق شعار سال

خبرگزاری فارس اراک: یکی از مهمترین کارویژه های جایگاه رهبری در نظام اسلامی، گفتمان‌سازی عمومیِ پیرامون مسائل مهم و هدایت افکار عمومی ملت و مسئولین به سمت حل این مسائل است.

شواهد نشان می‌دهند که مقام معظم رهبری حل مشکلات اقتصادی مردم و پیشرفت اقتصادی کشور را به عنوان یکی از مهمترین مسائل کشور تشخیص داده‌اند و از سالیان پیش به نام‌گذاری سال‌ها و گفتمان‌سازی پیرامون این مسئله، به کار ویژه خود به خوبی عمل کرده‌اند.

ایشان همواره به مسائل اقتصادی توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و در سالیان اخیر نیز توصیه‌ها و پیشنهادات فراوانی برای حل مشکلات اقتصادی و قوی شدن اقتصاد کشور مطرح کرده‌اند. از این باب معظم له برای چندمین سال پیاپی، موضوع تولید را به عنوان راهکاری اصلی رفع مشکلات اقتصادی کشور مد نظر قرار دادند و سال 1400 را سال تولید، حمایت‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام نهادند.

در اندیشه رهبر انقلاب و در نظریه اقتصاد مقاومتی «رونق تولید ملی» به عنوان رکن اساسی اقتصاد مقاومتی همواره مطرح بوده است و تولید ملی با انگاره‌هایی از قبیل «تولید به‌مثابه جهاد»، «تولید به‌مثابه حسنه» و «تولید به‌مثابه نیاز اساسی و عامل حفظ و امتداد نظام اسلامی» مورد تأکید بوده است.

اینکه مسئولان در قوای سه‌گانه تا چه اندازه این اصل را باور کرده و در عمل آن را اجرایی می‌کنند جای بحث و بررسی وجود دارد؛ اما وظیفه نخبگان و از جمله نهاد رسانه در این زمینه این است که اصل تولید ملی را به یک گفتمان مسلط در جامعه ایرانی تبدیل کنند تا به دنبال آن، تولید ملی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

یکی از الزامات تحقق حمایت از تولید و رفع موانع، شکل‌گیری مدیریت اقتصادی صحیح در کشور است این مقوله نیز از دغدغه‌ها و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بوده است. به طوری که ایشان در دیدار شهریور سال 97 با هیئت دولت فرمودند: «یک مسئله‌ی مهم در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که مناسب است بنده تذکّر بدهم، بحث مدیریت اقتصادی است؛ دولت باید مدیریت کند اقتصاد کشور را.» (۱۳۹۷/۰۶/۰۷)

در نگاه رهبر انقلاب مدیریت اقتصادی دولت دارای ۲ رکن اصلی است: مدیریت اقتصادی دو رکن مهم دارد؛ یکی این است که ما میدان را باز کنیم برای فعالیت فعالان سالم اقتصادی؛ میدان باز بشود برای این‌ها و کمکشان بکنیم... بخش دوّم هم مبارزه‌ی با مفسد و بستن منافذ فساد است؛ چشمِ باز مدیران؛ آنچه نیاز است این است.(۱۳۹۷/۰۶/۰۷)

ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصل خیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.

گفته شده است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی، جزو کشورهای اول جهان است. وجود این ظرفیت‌های عظیم از یک‌سو و وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی از سوی دیگر نشان می‌دهد که کشور از یک مدیریت تصحیح اقتصادی رنج می‌برد.

رهبر فرزانه انقلاب نه‌تنها وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور را می‌پذیرند بلکه صراحتاً به وجود این مشکلات اشاره کرده‌اند: «ما امروز دچار مشکلیم، نمی‌شود مشکلات مردم و گلایه‌های مردم را نادیده گرفت، مسئله‌ بیکاری مهم است، مسئله‌ رکود مهم است، مسئله‌ گرانی مهم است؛ این‌ها مسائلی است که وجود دارد.» (۱۳۹۵/۱۱/۲۷) اساساً گزاره‌ی «مردم گله‌مندند» در بهمن ۹۵ در اشاره به همین مشکلاتِ مردم از سوی رهبر انقلاب مطرح شد: «به مسئولین عرض می‌کنم که این حضور مردمی در بیست‌و‌دوّم بهمن را به حساب گلایه نداشتن آنها از فعالیت‌های ما مسئولین به حساب نیاورید، مردم گله‌مندند» (۱۳۹۵/۱۱/۲۷)

مسئله اصلی امروز کشور در حوزه رونق تولید، فقدان یا ضعف مدیریت صحیح اقتصادی است که نتوانسته است ظرفیت‌های موجود کشور را در جهت رونق تولید هدایت و سازمان‌دهی کند.

اینکه نهاده نه‌تنها نتوانسته است ظرفیت‌های موجود را در حد مطلوبی بارور و هدایت و مورد بهره‌برداری قرار دهد بلکه به آشفتگی و نابسامانی آن‌هم دامن زده است. به طوری که  سه نهاده نیروی انسانی، سرمایه و فناوری نتوانسته‌اند در یک فرآیند هماهنگ و هم‌افزا در جهت رونق تولید ملی عمل کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت این موضوع و مسئله اساسی را به خوبی بیان و تشریح کردند، مدیریت اقتصادی کشور نیازمند پوست‌اندازی است.

یک بعد این پوست‌اندازی جوان‌گرایی و جوان‌سازی مدیریت اقتصادی است به این معنا که این حوزه نیازمند تفکر نو، رویکرد نو و تحرک است.

همچنین این نهاد باید به شایستگان سپرده شود، کسانی که فهم و بینش درستی از فرآیند رونق تولید در کشور داشته باشند.

مدیریت اقتصادی مطالبه‌ای در جهت سامان‌بخشی بهتر به وضعیت اقتصادی کشور، غلبه بر چالش‌ها و مشکلات و بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم است.

باید بپذیریم که کشور ما در یک «جنگ اقتصادی تمام‌عیار» از سوی دشمنانِ مستکبر و زیاده‌خواه قرار گرفته است.

تمرکز این دشمن هم در این شرایط بر روی مسئله‌ اقتصاد است و هدف ضربه زدن به کشور را از مسیر «ایجاد نارضایتی در مردم» و «تغییر محاسبات مسئولان» دنبال می‌کند.

یادداشت از عباس خسروانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول