اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

القدس العربی: گزارش حقوق بشر آمریکایی؛ بایدن جا پای ترامپ گذاشته است

در گزارش سالیانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان، از همان سیاست دولت ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت جعلی تل‌آویو بر بلندی‌های جولان سوریه و عدم توصیف کرانه باختری به عنوان سرزمین اشغالی دنباله روی شد.

القدس العربی: گزارش حقوق بشر آمریکایی؛ بایدن جا پای ترامپ گذاشته است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، در گزارش سالیانه خود در خصوص حقوق بشر در جهان که دیروز (سه‌شنبه - ۳۰ مارس) منتشر شد، از توصیف کرانه باختری به عنوان «سرزمین اشغال شده» توسط رژیم صهیونیستی خودداری کرد تا  جا پای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بگذارد؛ کسی که در گزارش‌های پیشین از این اقدام خودداری کرده بود.

پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی» با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: تا پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷، وزارت خارجه آمریکا همواره در گزارش‌های سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان، بندی را به «اسرائیل و اراضی اشغالی» اختصاص می‌داند اما این عنوان در سال ۲۰۱۸ به «اسرائیل، کرانه باختری و غزه» تغییر یافت و در گزارش سالانه‌ دولت بایدن نیز که دیروز منتشر شد، این عبارت با همین شکل عنوان شد.

در سال ۲۰۱۸، اغلب ناظران این تغییر معنایی را نشانه تمایل دولت آمریکا به جانبداری از رژیم اشغالگر و همسویی با آن تفسیر کردند. امری که بسرعت با اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت ادعایی رژیم اشغالگر و سپس حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه ثابت شد. تصمیم ترامپ در عدم در نظر گرفتن مغایرت شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی با قوانین بین‌المللی نیز در همین راستا تفسیر می‌شود.

از این‌جا بود که ناظران در سال جاری به نخستین گزارش در دوره ریاست‌جمهوری بایدن در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان - که سال ۲۰۲۰ میلادی را پوشش می‌داد- معطوف بود تا ببیند که آیا در این گزارش به روال سابق عمل خواهد شد یا به روال دولت ترامپ.

در واقع، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از راه حل دو دولتی حمایت می‌کند و تلاش دارد تا خود را تا حدودی از سیاست‌های رئیس‌جمهور پیش در خصوص منازعه در خاورمیانه دور نگه دارد.

اما وزارت خارجه این دولت در گزارش روز سه‌شنبه خود، بر درجِ  بندی اصرار ورزید که هیچ یک از کلمات و واژه‌ها استفاده شده در آن درباره توصیف اسرائیل و اراضی فلسطینی، منعکس‌کننده موضعی مشخص در خصوص قضایای وضعیت نهایی پس از مذاکرات آتی میان طرف‌های درگیری نبود. قضایایی نظیر حدود حاکمیت اسرائیل در قدس یا مرزهای میان اسرائیل و کشور آینده فلسطین.

ضمن این‌که در این گزارش، اسرائیل، بلندی‌های جولان، اراضی قدس شرقی که اسرائیل طی جنگ ژوئن ۱۹۶۷ آن را اشغال کرد، گنجانده شده است. در این گزارش ذکر شده که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل و در سال ۲۰۱۹، حاکمیت اسرائیل بر بلند‌های جولان را به رسمیت شناخته است.

«لیزا پترسون» مسئول حقوق بشر در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا این وزارت‌خانه در تنظیم این گزارش به شیوه پیش از سال ۲۰۱۸ بازنگشته است، می‌گوید: دیپلمات‌های آمریکا ترجیح می‌دهند که تنها به عوامل و مشخصات جغرافیایی پایبند باشند.

وی به خبرنگاران گفت: این امر مطابق با اقدامات عمومی ماست. ما همچنین معتقدیم که این امر برای خوانندگانی که تلاش می‌کنند اطلاعاتی درباره حقوق بشر در این مناطق کسب کنند، وضوح و کاربرد بیشتری دارد.

دونالد ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷، طی سخنانی قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت: من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت‌مان را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم.

وی ۲۵ مارس ۲۰۱۹ نیز، با امضای اعلامیه‌ای در جریان سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. رژیم صهیونیستی این بخش از خاک سوریه را بعد از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. این در حالی است که سازمان ملل همچنان بلندی‌های جولان را بخشی از خاک سوریه می‌داند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه در دولت بایدن، بهمن‌ماه گذشته در گفت‌وگو با سی.ان.ان  از تایید این اقدام ترامپ درباره بلندی‌های جولان طفره رفت اما در عین حال گفت که این منطقه برای امنیت رژیم صهیونیستی از اهمیت بالایی برخوردار است.                                 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول