اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مهمترین محورهای سفر امروز نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی

مشاور نخست‌وزیر عراق از سفر امروز «مصطفی الکاظمی» به عربستان سعودی و مهمترین محورهای این سفر خبر داد.

مهمترین محورهای سفر امروز نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های عراقی از سفر امروز «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در رأس یک هیأت بلندپایه به عربستان سعودی خبر دادند.

پایگاه خبری «المسله» با انتشار خبری در این زمینه، نوشت: نخست‌وزیر عراق امروز (چهارشنبه - ۳۱ مارس)، به همراه شماری از وزرا و اعضای شورای هماهنگی عراقی - سعودی در پاسخ به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان سعودی به این کشور سفر می‌کند.

«حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران گفت: این سفر که در شرایطی استثنایی صورت می‌گیرد، مهم است و ترتیبات لازم برای آن در دیدارهای پیشین اعضای تیم دولتی و شورای هماهنگی عراقی - سعودی به ریاست «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق صورت گرفته بود.

وی افزود: در این سفر چندین پرونده مهم و حائز اهمیت برای دو کشور، از جمله شیوه‌های مقابله با بحران‌های جاری در منطقه، هماهنگی اقتصادی، حمایت از طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری پیشنهادی از سوی هیأت سرمایه‌گذاری ملی عراق به شرکت‌های سعودی و تسهیلات دولت عراق به این شرکت‌ها و توجه به ایجاد پروژه‌های مشترک بررسی خواهد شد.

«عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان سعودی در عراق نیز دیروز گفت که سفر الکاظمی به عربستان مهم است و در زمان مهمی صورت می‌گیرد و طی آن برخی قضایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی بررسی خواهد شد و چندین توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف میان دو طرف امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور تصریح کرد که این قصد وجود دارد که گذرگاه‌های مرزی با عراق افزایش یابد و گذرگاه عرعر نیز به صورت شبانه روزی فعال باشد.

دفتر نخست‌وزیر عراق پیش‌تر اعلام کرده بود که پنج‌شنبه پیش، میان ملک سلمان و الکاظمی بنا بر درخواست رسمی پادشاه عربستان دیداری مجازی صورت گرفت و طی آن دو طرف ضمن اشاره به روابط تاریخی مستحکم دوجانبه، به تمجید از سطح روابط و مناسبات میان یکدیگر پرداختند و بر لزوم تقویت آن تأکید کردند.

در جریان این گفت‌وگو، شاه سعودی از مصطفی الکاظمی برای سفر به ریاض دعوت کرد و نخست وزیر عراق نیز ضمن تقدیر از پادشاه عربستان، دعوت وی برای سفر به ریاض را پذیرفت.

نخست‌وزیر عراق قرار بود، ۲۰ ژوئیه گذشته در نخستین سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه به عربستان سعودی سفر کند اما این سفر به دلیل بستری شدن شاه سعودی در بیمارستان لغو و اعلام شد که زمان سفر نخست‌وزیر عراق به ریاض به پس از ترخیص ملک سلمان از بیمارستان موکول می‌شود.

الکاظمی اسفند ماه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط در پاسخ به سوالی در خصوص بهبود روابط میان ریاض و بغداد و اینکه آیا به زودی به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، تصریح کرده بود: ما بر ایجاد روابط با کشورهای عربی، همسایگانمان و همه کشورهای جهان تاکید داریم. روابط برادری و تاریخی، فرهنگ و منافع دایمی مشترک، ما و عربستان سعودی را کنار یکدیگر حفظ می‌کند.

وی با ابراز رضایت و خشنودی از توسعه روابط میان دو طرف و افزایش ملموس همکاری‌های میان دو طرف در سطح مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری و سایر زمینه‌های حیاتی گفت: مقامات مسئول دو کشور همواره دیدارهایی با یکدیگر دارند و من نیز با برادرم ولی‌عهد، شاهزاده محمد بن سلمانی یک نشست آنلاین و موفق در خصوص شورای هماهنگی عراقی - سعودی داشتم. ما همواره با یکدیگر در ارتباطیم و هیچ مشکلی جز شرایط تحمیلی مربوط به همه‌گیری کرونا و ترتیبات مربوط به تعهدات دو طرف، برای انجام سفرهای متبادل وجود ندارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول