اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ورود دفتر مقام معظم رهبری برای حل محرومیت «نایسر» سنندج/ از کمک ۱۶۰ میلیاردی تا آغاز طرح‌های عمرانی

به دنبال انتشار گزارشی از مشکلات نایسر سنندج در خبرگزاری فارس، اتفاقات خاصی از جمله ورود دفتر مقام معظم رهبری و وزارت کشور برای برطرف‌کردن مشکلات این منطقه افتاد.

ورود دفتر مقام معظم رهبری برای حل محرومیت «نایسر» سنندج/ از کمک ۱۶۰ میلیاردی تا آغاز طرح‌های عمرانی

خبرگزاری فارس کردستان، «حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن» عنوان گزارشی بود که خبرگزاری فارس به مشکلات نایسر پرداخت و از دردهای ریشه‌دار مردمانی گفت که سال‌های سال است زندگی را به کامشان تلخ کرده است.

آنان که به قول خودشان نه شهرنشین و نه روستانشین محسوب نمی‌شوند و با وجود جمعیت بالای 70 هزار نفر، همواره از دید مسئولان پنهان بوده‌اند.

افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز، وجود انشعاب‌های غیرمجاز برق، مشکلات زیرساخت‌های آموزشی، نبود فضای سبز، مشکلات آب و فاضلاب، کوچه‌های ناهموار و خاکی، خیابان‌های شلوغ و پُرتردد و ...دردهایی بود که در قالب این گزارش از طریق این رسانه‌ به گوش مسئولان رسید.

با گذشت چندین ماه از درج این گزارش شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این ناحیه منفصل شهری هستیم تا جاییکه نایسر از حاشیه به متن آمده و روی ریل توسعه قرار گرفته است.

نخستین چراغ سبز 

آیت‌الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا نخستین چراغ سبز رفع مشکلات این منطقه را روشن کرد و دستور داد که مشکلات این منطقه باید به صورت جدی دنبال شود و اقدامات اساسی برای برطرف‌کردن مسائل آن انجام گیرد.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان نیز بعد از انتشار گزارش فارس در یک بازدید میدانی از مناطق حاشیه‌نشین عباس‌آباد و نایسر سنندج، گفت: رفع مشکلات نواحی منفصل شهری نایسر و تمام شهرک‌های حاشیه‌نشین استان باید در دستور کار همه مسئولان استان قرار گیرد.

در موضوع آسیب‌شناسی اجتماعی، پیشگیری مهمتر از درمان است، مدیریت شهری و اجتماعی باید برای حاشیه‌نشینی و کاهش معضلات این مناطق، برنامه مشخص و کل‌نگری داشته باشد.

بازی زیر دکل‌های برق فشار قوی

یکی از مشکلات مهم ناحیه منفصل شهری نبود کوچه‌های آسفالت و فضای سبز و مکان‌های تفریحی بود که کودکان در این منطقه زیر دکل‌های فشار قوی برق بازی می‌کنند و این موضوع که موجب وحشت و نگرانی شدید اهالی شده بود، در گزارش فارس به گوش مسئولان رسید.

بازدید میدانی نماینده ولی فقیه در کردستان 

بهمن ماه سال گذشته هم حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان ضمن بازدید از ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج، پای درددل مردم این منطقه حاشیه‌نشین نشست و با سعه صدر به تمامی دغدغه‌های آنان گوش داد.

وی در این بازدید گفت: مردم در حاشیه شهر هم حق هرگونه خدمت مناسبی دارند و لذا پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اذعان داشت: مردم نایسر با وجود تمام مشکلات، مردمان نجیبی هستند، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات در نایسر کمبود فضای فیزیکی آموزشی است که باید چاره‌اندیشی شود.

احداث 40 هزار مترمربع فضای سبز در نایسر

17 اسفندماه سال گذشته شهردار سنندج اعلام کرد: «عملیات احداث 40 هزار مترمربع فضای سبز در نایسر آغاز شد» و این خبر آغاز دیگری بر اتفاقات خوب در این نقطه حاشیه‌ای و پرجمعیت شهر سنندج بود.

حشمت‌اله صیدی گفت: کمبود مشکل زمین یکی از موانع مهم در راستای احداث فضای سبز در نایسر بعنوان یکی از بزرگترین نواحی منفصل شهری کشور است. 

وی افزود: با تمام این مشکلات و موانع، برنامه‌ریزی لازم برای احداث فضای سبز در سه لکه دیگر در نایسر انجام شد که در مجموع در این سه لکه 40 هزار مترمربع فضای سبز احداث می‌شود و عملیات احداث بیش از 31 هزار مترمربع  فضای سبز در ورودی ناحیه منفصل شهری نایسر آغاز شده است. 

وی تصریح کرد: رفیوژه وسط بلوار امام شافعی (بلوار اصلی نایسر) به متراژ قریب به 3 هزار مترمربع و همچنین احداث 6 هزار مترمربع فضای سبز در رفیوژه وسط خیابان دکل از دیگر اقدامات این شهرداری در راستای احداث فضای سبز است. 

شهردار سنندج گفت: علاوه بر احداث فضای سبز، عملیات تسطیح و آماده‌سازی چندین معبر اصلی برای آسفالت و بهسازی نظیر خیابان دکل و حیران در حال انجام است. 

کمک ۱۶۰ میلیارد تومانی مقام معظم رهبری برای توسعه نایسر

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در آخرین روزهای سال گذشته از ورود دفتر رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج خبر داد و گفت: از جانب دفتر رهبر معظم انقلاب سه ناحیه در کشور به عنوان مناطق دارای مشکل حاشیه‌نشینی برای انجام پروژه‌های عمرانی انتخاب شده که نایسر از جمله این مناطق است.

وی تصریح کرد: نایسر پرجمعیت‌ترین ناحیه منفصل شهری استان بوده و ساخت و سازهای غیرمجاز مشکل اصلی این ناحیه است.

به گفته استاندار کردستان، زیر نظر دفتر رهبر معظم انقلاب کمبودها و مشکلات زیرساختی نایسر در کمترین زمان با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی رفع خواهد شد و برای توسعه این منطقه ۱۶۰ میلیارد تومان از سوی مقام معظم رهبری اختصاص خواهد یافت.

دریافت مجوز ایجاد درمانگاه در نایسر

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: کارهای خوبی در ناحیه منفصل شهری نایسر انجام شده است اما این اقدامات جوابگوی رشد جمعیت در این ناحیه نیست و نیاز است دستگاه‌های خدمات‌رسان با همدلی و همکاری برای رفع مشکلات این منطقه به طور جدی ورود کنند.

وی خواستار رفع این مشکلات تا پایان دولت تدبیر و امید شد و اظهار داشت: در حال حاضر خدمات در بخش درمانی نایسر با تعرفه دولتی ارائه نمی‌شود، بنابراین مجوز احداث درمانگاه با تعرفه دولتی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نایسر دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: سرانه فضای ورزشی و آموزشی در نایسر ناچیز  است، حاکمیت همت کرده که مشکلات سه ناحیه منفصل شهری در کشور از جمله نایسر رفع شود، پس همه دستگاه‌ها باید از این فرصت برای ساماندهی این منطقه استفاده کنند.

فتحی گفت: بر اساس وعده‌ای که به مردم نایسر داده شد، رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمری برای جذب منابع مالی و رفع کمبودهای عمرانی نایسر انجام گرفته و با دیدگاه مثبت دفتر رهبری و وزارت کشور، شاهد همگرایی مناسبی در این‌ حوزه هستیم.

ارائه خدمات فرهنگی و هنری در نایسر سنندج

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان هم گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در دو ناحیه منفصل شهری نایسر و ننله در شهر سنندج انجام شده چرا که اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مجزا از سوی دستگاه مشکلات این مناطق را حل نمی‌کند.

وی افزود: برای اجرای کارهای فرهنگی و رفع مشکلات در این مناطق باید از کارهای جزیره‌ای و موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف جلوگیری شود.

مرادی اذعان داشت: متأسفانه بدلیل عدم رعایت موازین مربوطه در شکل‌گیری این منطقه توجه به ایجاد تسهیلات رفاهی اجتماعی و فرهنگی در این ناحیه مورد توجه قرار نگرفته است و عملاَ ارائه این خدمات را با مشکل مواجه کرده است. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این چنین وضعیتی عدم وجود یک مرکز فرهنگی و هنری، کتابخانه، شهربازی، سالن ورزشی و ... زمینه بوجود آمدن مشکلات فراوان برای کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد تا در مدتی مشخص در قالب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص استعدادیابی و تشکیل گروه‌های هنری از جمله سرود و نمایش، نقاشی و برنامه‌های متنوع فرهنگی وهنری، اکران فیلم‌های سینمایی و... بخشی از کمبودهای موجود را مرتفع کنیم.

 و اما....

واقعیت این است که کمبود درآمد، فقر مالی و موانع زیاد موجب می‌شود مردم قانون را دور بزنند و شبانه اقدام به ساخت خانه‌های غیراستاندارد بکنند.

وضعیت اقتصادی مردم به خاطر فشارهای اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود و بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و مردم را به مناطق حاشیه سرازیر کرده است خانه‌هایی که در این مناطق با ارزان‌ترین قیمت‌ها خرید و فروش می‌شد الان با قیمت‌های باورنکردنی معامله می‌شود همین افسارگسیختگی قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن موجب شده جمعیت حاشیه‌های شهر روز به روز بیشتر شود و امکانات محدود جوابگوی نیازهای جامعه نشود.

نبود پارک و فضای سبز از دیگر مشکلات نایسر است که بچه‌ها اینجا مجبورند میان گرد و خاک ریسک بازی زیر برق فشار قوی را هم قبول کنند که این موضوع به شدت خانواده‌ها را نگران کرده است.

نایسر امروز به کمک رسانه‌ها دیده شد و قطعا کمک 160 میلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب به این حاشیه پرمتن و نظارت جدی دفتر معظم‌له به اجرای پروژه‌ها و رفع مشکلات آن می‌تواند تحول بزرگی را در نایسر ایجاد کند.

انتهای پیام/2330/71/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول