اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

بررسی عملکرد ذوب‌آهن در سال99|تیمی در مرداب کرونا و اشتباهات داوری

تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در سال گذشته علاوه بر تغییرات زیاد تیمی و مدیریتی، با مشکلاتی خارج از حیطه فنی هم دست و پنجه نرم کرد.

بررسی عملکرد ذوب‌آهن در سال99|تیمی در مرداب کرونا و اشتباهات داوری

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، ذوب‌آهن پس از برکناری منصوریان راه پر پیچ و خمی را طی کرد. ابتدا حسن استکی به صورت موقت مسئول امور فنی شد، سپس میودراگ رادولوویچ در زمان مدیریت جواد محمدی به عنوان سرمربی تیم انتخاب و معرفی شد اما با شروع تعطیلات اجباری کرونایی به کشورش رفت و ترس از ابتلا به بیماری باعث شد بازگشتی به ایران نداشته باشد.

به این ترتیب باشگاه اصفهانی با بوناچیچ به توافق رسید. پس از انتخاب بوناچیچ، جواد محمدی به دلیل بیماری از مدیرعاملی باشگاه کناره‌گیری کرد و احمد جمشیدی عضو هیات مدیره و سخنگو، به عنوان سرپرست باشگاه معرفی شد. به این ترتیب نوسانات موازی کادر مدیریتی و کادرفنی ذوب‌آهن استارت خورد. جمشیدی، رحمان رضایی را به عنوان مدیرفنی تیم انتخاب کرد و تیم با بوناچیچ در رتبه دوازدهم، لیگ نوزدهم را به اتمام رساند.

چند روز بعد رحمان رضایی اعلام کرد یکی از سرمربیان لیگ برتری پیش از بازی آخر ذوب‌آهن با بازیکنان و یکی از اعضای هیات مدیره تماس گرفته و تمرکز تیم را بر هم زده، دو روز بعد احمد جمشیدی اعلام کرد رضایی سمتی در ذوب‌آهن ندارد و به این ترتیب به نظر رسید که مدافع اسبق تیم ملی به انتهای مسیر با تیم اصفهانی رسیده است.

روزهای پایانی تابستان99 جواد محمدی با بهبودی حالش به مدیرعاملی باشگاه برگشت و بوناچیچ هم به عنوان آخرین سرمربی خارجی ایران را ترک کرد. در حالیکه گفته می‌شد مهدی تارتار و مجتبی حسینی گزینه‌های جدی هدایت تیم هستند اما رحمان رضایی سرمربی جدید ذوبی‌ها شد. بعدا با اظهارات لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس در زمستان99، به نظر رسید که این انتخاب از طرف منتسبان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرچشمه می‌گرفت.

در پی این اتفاق مجتبی فریدونی که عضو هیات مدیره باشگاه بود از سمت خودش استعفا داد و با انتشار مطلبی در اینستاگرام به این انتخاب طعنه زد. با تصمیم مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن 4 عضو هیات مدیره (جمشیدی، فریدونی، عباسی و کاظمی) جای خودشان را به اعضای جدید دادند. این در حالی بود که هواداران و فوتبالدوستان اصفهانی خواستار بازگشت سعید آذری به صندلی ریاست باشگاه بودند.

علاوه بر این ذوب‌آهن بازیکنان تاثیرگذاری مانند اسماعیلی‌فر، نژادمهدی، مهدی‌پور و پهلوان را از دست داده بود که چالشی جدی برای سرمربی جدید به حساب می‌آمد. شهاب گردان، میلادجهانی و محمد قریشی جزو ورودی‌های ذوب‌آهن بودند. حسین ابراهیمی هم از نفت مسجدسلیمان جذب شد اما رحمان رضایی اعلام کرد این بازیکن را نمی‌خواهد و مدیریت باشگاه با او قرارداد بسته‌است.

این اتفاق پیش از تغییر و تحولات اولیه هیات مدیره بود که نشان می‌داد شکاف عمیقی بین مدیریت و سرمربی جدید وجود دارد. به هرحال پس از تغییروتحولات و رفتن فریدونی و جمشیدی، ذوب‌آهن با مدیرعاملی جواد محمدی به کارش ادامه داد. هیات مدیره جدید هم اعلام کرد از رحمان رضایی حمایت می‌کند.

سیدعبدالله حسینی مدافع تنومند گل‌گهر یکی از خریدهای مهم ذوب‌آهن بود که در کنار مهرداد قنبری به این تیم اضافه شد. علاوه بر این علی دشتی نیز از استقلال به ذوب‌آهن رفت اما در این تیم هم خیلی دوام نداشت و در نیم‌فصل به جمع شاگردان قلعه‌نویی پیوست. نبی‌زاده هم که به علت مشکل سربازی در پدیده نتوانسته بود خودش را نشان بدهد به تیم اصفهانی پیوست اما به خاطر مشکلات سربازی در نیم‌فصل به فجر سپاسی رفت.

ذوب‌آهن در حالی کارش را در لیگ بیستم آغاز کرد که رحمان رضایی با توجه به جدایی بوحمدان از کمبود در پست هافبک دفاعی خبر داده بود. اولین بازی فصل با جنجال داوری تمام شد تا ذوب‌آهن در بیانیه‌ای اعلام کند سالی که نکوست از بهارش پیداست. شاگردان رضایی تا دقیقه 94 از فولاد جلو بودند اما یک پنالتی در این دقیقه که به زعم کارشناسان درست نبوده، باعث شد 2 امتیاز بیرون از خانه از چنگ تیم اصفهانی بپرد.

در بازی بعدی مقابل ماشین‌سازی، وحید محمدزاده در دقیقه 2 اخراج شد که این اخراج هم اشتباه داور بود. به این ترتیب 2 امتیاز از دست رفته ذوب‌آهن در هفته دوم باز هم بی تاثیر از اشتباهات داوری نبود. این اخراج دومین اخراج سریع لیگ برتر بود. در سال90 در بازی استقلال و مس سرچشمه، نادر فتح‌الهی در ثانیه14 اخراج شده بود. این بار نیز باشگاه ذوب‌آهن بیانیه‌ای را با عنوان خدایا خودت به فریادمان برس، منتشر کرد.

سه روز پیش از بازی سوم، ذوب‌آهن در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ورزش اعلام کرد در صورت ادامه این روند، جهت جلوگیری از هدر رفتن میلیاردها ریال بیت المال از ادامه حضور در لیگ برتر فوتبال امتناع کرده و عطای لیگ رابه لقای مافیای برد و باخت و دست‌های پشت پرده آن می‌بخشد. بازی با پیکان سومین تساوی متوالی ذوب‌آهن بود. در این بازی هم یک پنالتی با اشتباه داور به ضرر ذوبی‌ها گرفته شد اما با اعتراف بازیکن حریف و مشورت تیم داوری این تصمیم برگشت. در بازی بعدی شاگردان رضایی اولین شکست فصل را مقابل صنعت نفت تجربه کردند.

برای بازی چهارم مقابل شهرخودرو، ابتدا 6 بازیکن و سپس 11 بازیکن ذوب‌آهن به کرونا مبتلا شدند. بر اساس تست گیری قبل از مسابقه، در روز بازی مشخص شد 18 بازیکن تیم کرونایی هستند. سازمان لیگ معتقد بود تیمی که 11 بازیکن اصلی و 5 ذخیره داشته باشد باید بازی کند اما ذوب‌آهن با 4+11 بازیکن به مصاف شهرخودرو رفت و با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد تا رحمان رضایی در کنفرانس خبری بعد از بازی اعلام کند که مسئولان نمی‌دانند فوتبال را با کدام ت می‌نویسند! در این بازی هم گل اول شهرخودرو روی یک پنالتی بحث برانگیز زده شد که به زعم برخی کارشناسان درست نبود و رضایی در این مورد گفت امیدوارم بالاخره یک نفر در فدراسیون فوتبال و کمیته داوران جوابگوی این اشتباهات باشد.

حالا در کنار اعتراض به اشتباهات تاثیرگذار داوری، شرایط کرونایی نیز داد ذوبی‌ها را بلند کرده بود. رحمان رضایی هم با حکم کمیته انضباطی به دلیل دلیل نشر اکاذیب و افترا نسبت به مقامات رسمی برگزار کننده مسابقه و داوران، تا اطلاع ثانوی محروم شد.

پس از لغو دیدار پرسپولیس و نساجی برای جلوگیری از کرونایی شدن بازیکنان نماینده ایران، پرسپولیس اصرار داشت که بازی با ذوب‌آهن برگزار شود. در حالیکه ذوب‌آهن به خاطر استقبال در آبادان به کرونا مبتلا شد و با تیمی نصفه و نیمه به مصاف شهرخودرو رفت، باید با مشابه همین شرایط به تهران سفر می‌کرد.

اما تست‌های پزشکی قبل از بازی با پرسپولیس نشان داد ذوبی‌ها مبتلایان زیادی شامل کاپیتان حدادی‌فر دارند. به این ترتیب دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن در هفته ششم لغو و به زمان دیگری موکول شد. از سوی پرسپولیس درخواست سه بر صفر شدن بازی مطرح بود.

رسول کربکندی سخنگوی باشگاه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ذوب‌آهن تیرِ نخورده ندارد، این بازی را هم سه بر صفر کنند، گفت: 5، 6 بازیکن نتیجه تست‌شان مثبت شد و بقیه منفی بودند. حدادی‌فر هم جزو آمار منفی بود. با توجه به اینکه تیم باید شنبه بازی می‌کرد، پنج‌شنبه تست دیگری از تیم گرفته شد که جواب آن عصر جمعه به دست ما رسید. بازیکنانی که مثبت شده بودند و بعداً منفی شدند تا اعلام نتیجه مرحله دوم به صورت جداگانه تمرین کردند. حدادی‌فر هم  جزو این نفرات بود. تیم در آستانه سفر به تهران و منتظر جواب تست مرحله دوم بود. وقتی جواب مرحله دوم آمد حدادی‌فر دوباره مثبت شد و بنابراین قبل از پرواز برگشت. او با تیم تمرین نکرد. تیم شنبه بازی داشت. زمانی هم که ما 18 مورد مثبت داشتیم سازمان لیگ بازی ما را لغو نکرد. بازیکنانی که پس از یک تست مثبت، منفی می‌شوند تا اعلام نتیجه مرحله دوم تکلیف‌شان را نمی‌دانند. برای همین مثل بازیکنان مشکوک، به صورت جداگانه تمرین کردند. حرف‌هایی که گفته می‌شود شایعه است. 12 شب که بازیکنان دو تیم خواب بودند و تمام جلسات قبل از مسابقه هم برگزار شده بود بازی را لغو کردند. 4 هفته داوران پدر تیم ما را در آوردند بعد کرونا به جان‌مان افتاد و حالا هم اگر دوست دارند بازی با پرسپولیس 0-3 شود این کار را انجام بدهند. اگر قرار بود بازی برگزار نشود چرا گفتند تیم به تهران برود؟ با این وضعیت اقتصادی باشگاه ما هزینه سنگین کرد تا تیم با پرواز چارتر به تهران بیاید و هتل هم گرفتند.

به این ترتیب شاگردان رضایی بازی‌های هفته هفتم و هشتم را پشت سر گذاشتند. اولین کلین شیت ذوب‌آهن مقابل استقلال با تساوی بدون گل ثبت شد. در بازی بعدی هم گل‌گهر را با تساوی 1-1 متوقف کردند تا به خودباوری بیشتری برسند. برنامه ریزی مسابقات هم در این مدت به شدت آشفته شده بود و صدای تمام تیم‌ها و مربیان لیگ برتر درآمد.

10دی برای انجام بازی معوقه مقابل پرسپولیس اعلام شد. این در حالی بود که تقویم سازمان لیگ هنوز نهم دی را برای برگزاری بازی آلومینیوم و ذوب‌آهن نشان می‌داد. به همین خاطر سهیل مهدی اعلام کرد دیدار با تیم اراکی در چارچوب هفته نهم به زمان دیگری موکول می‌شود!

بعد از فینال آسیا دوباره تب پرسپولیس و ذوب‌آهن داغ شد. یحیی گل‌محمدی به برنامه ریزی مسابقات و زمان کم استراحت برای پرسپولیس اعتراض کرد. دوباره بازی یک روز به تاخیر افتاد و زمان جدید آن 11 دی اعلام شد. حالا فقط فریاد اعتراض ذوب‌آهن نبود. تقریبا تمام تیم‌ها از عنوان تیم خاص استفاده می‌‌کردند. پس از اینکه جواد نکونام برنامه ریزی‌ها را به سود پرسپولیس دانست، ذوب‌ آهن هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد همه چیز فدای سر تیم خاص، یک روز می‌خواهند یک تیم را برای دستگرمی در مسابقات آسیایی به زور مقابلش بازی دهند، روز دیگر می‌خواهند برای استراحت بیشتر این تیم، بازی را با تاخیر برگزار کنند!

به هرحال ذوب‌آهن با یک نمایش فوق‌العاده در آزادی و در یک بازی جنجالی پرسپولیس را آزار داد و اگر دقت بیشتری داشت می‌توانست با سه امتیاز به اصفهان برگردد. عبدالله حسینی پس از این بازی در مورد اظهارات سعید آقایی که در توجیه شروع درگیری گفته بود روی تیمم غیرت دارم، اعلام کرد "او اگر غیرت داشت کاری نمی‌کرد که اخرج شود و تیمش از همان منطقه گل بخورد. شاید نیاز داشت مقابل سپاهان که تیم سابقش است، استراحت کند!"

ذوب‌آهن حالا باور کرده بود که قعرنشینی‌اش فنی نیست. در سه بازی بعدی؛ دقیقه82 مساوی با تراکتور را با باخت عوض کردند، دقیقه96 مقابل آلومینیوم با یک پنالتی بازی برده را مساوی دیدند و برابر سایپا هم دقیقه96 گل خوردند تا بازنده باشند.

پیش از بازی با سایپا هیات مدیره ذوب‌آهن تصمیم گرفت 5 بازی به رضایی فرصت بدهد و اگر او در این 5 بازی 11امتیاز نمی‌گرفت برکنار می‌شد. رسول کربکندی به عنوان سخنگوی باشگاه این مصوبه را اعلام کرد اما سرمربی تیم که به نظر دچار اختلاف با پیشکسوت فوتبال اصفهان بود، این مساله را شخصی کرد و بدون توجه به سِمت کربکندی گفت او دوست دارد پدرخوانده باشد!

حمله رضایی به کربکندی که جایگاه ویژه‌ای در فوتبال اصفهان دارد باعث ناراحتی هواداران و اهالی فوتبال این شهر شد. رضایی که پیش از این نیز از مدیریت باشگاه به دلیل سکوت برابر اشتباهات داوری و تصمیمات سازمان لیگ انتقاد کرده بود حالا خودش را تنها می‌دید. با این حال باشگاه با انتشار اطلاعیه‌ای از رضایی حمایت و اعلام کرد با هیچ مربی دیگری وارد مذاکره نشده و از تمام ابزار موجود برای نتیجه‌گیری سرمربی استفاده می‌کند.

در بازی بعدی مقابل نفت مسجدسلیمان 2 امتیاز دیگر با اشتباه داوری از دست ذوب‌آهن پرید. این تیم دروازه حریفش را باز کرد اما رحیم شاهین کمک داور مسابقه به نشانه آفساید پرچم زد تا رضایی در نشست بعد از بازی بگوید حتی یک نابینا هم می‌فهمید آفساید نیست. از اول نتیجه بازی‌ها را تعین کنید چرا 22 نفر 90دقیقه بدوند؟! پس از این بازی بود که لارگانی از دخالت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امورات باشگاه ذوب‌آهن صحبت کرد اما این وزارتخانه به تکذیب ماجرا پرداخت. باشگاه هم با انتشار بیانیه‌ای تند خطاب به کمیته داوران گفت دست از سر ما بردارید!

رضایی از 2 بازی تنها یک امتیاز گرفته بود و حتی اگر 9 امتیاز سه بازی بعدی را کسب می‌کرد باز هم به حدنصاب تعیین شده نمی‌رسید. با اینحال باشگاه با توجه به اینکه اشتباه عجیب داوری در تساوی مقابل نفت مسجدسلیمان تاثیرگذار بود، مصوبه‌اش را اجرایی نکرد و البته گفته شد بازهم فشار وزارت تعاون در این امر دخیل بوده درصورتیکه هیات مدیره قصد داشته بعد از بازی با تیم جنوبی، قطع همکاری با رضایی را اعلام کند.

در مسابقه بعدی ذوب‌آهن نساجی را برد و به اولین برد فصل در یک بازی جنجالی دست پیدا کرد. فردای بازی جواد محمدی بازهم حمایت از رضایی را اعلام کرد و روز بعد مجتبی فریدونی به عنوان مدیرعامل باشگاه معرفی شد. فریدونی پیش از دربی اصفهان در تمرین حاضر شد و حمایت کارخانه و باشگاه از بازیکنان و کادرفنی را اعلام کرد. سرمربی تیم نیز حضورش را باعث دلگرمی دانست و از او تقدیر کرد. به این ترتیب به نظر رسید که دیگر اتفاقی برای کادرفنی نمی‌افتد. قبل از برگزاری بازی با سپاهان فریدونی با بیان اینکه سال گذشته ذوب‌آهن تغییرات زیادی در کادرفنی داشته و هر تغییری لزوما باعث نتیجه گیری نمی‌شود از ادامه کار با رضایی خبر داد و به نظر هوای نیمکت تیم کاملا آفتابی بود.

ذوب‌آهن در دربی اصفهان بازنده و 2 روز بعد رحمان رضایی برکنار شد! او اعلام کرد که وجدانش راحت است و کربکندی هم که قبلا نسبت به رفتارهای سرمربی انتقاداتی را مطرح و او را شاکی نسبت به همه چیز می‌دانست گفت اخراج رضایی می‌توانست زودتر اتفاق بیفتد.

ذوب‌آهن بازی آخر نیم‌فصل اول را با هدایت میلیچ کرچیچ مربی صربستانی مقابل مس رفسنجان برگزار کرد و 3 بر یک شکست خورد. در حالیکه گزینه‌های زیادی مانند منصوریان، الهامی و حتی فرهاد مجیدی مطرح بودند، مجتبی حسینی پس از جدایی از نفت مسجد سلیمان به واسطه یک بند 100میلیون تومانی در قراردادش، به عنوان سرمربی جدید ذوب‌آهن معرفی شد و این انتخاب مورد استقبال اهالی فوتبال اصفهان و هواداران ذوب‌آهن نیز قرار گرفت. مدیریت جدید نفت سلیمان که سعی داشت جلوی این انتقال را بگیرد پس از اعلام رسمی خبر، به شدت از مجتبی حسینی انتقاد کرد و بحث شکایت در فدراسیون مطرح شد.

با این‌حال ذوب‌آهن کارش را با حسینی آغاز کرد و با میلیچ کرچیچ نیز قطع همکاری شد. در بازی اول حسینی طعم شکست را مقابل فولاد چشید. در دوبازی بعدی ماشین‌سازی را در لیگ و پدیده را در جام حذفی شکست داد تا امیدها زنده شوند. اما در آخرین بازی سال این مهدی تارتار بود که سدی مقابل ذوب‌آهن شد و پیکان یک بر صفر تیم اصفهانی را شکست داد.

پیش از بازی جام حذفی و در آخرین روزهای سال بازهم هیات مدیره باشگاه شاهد جا به جایی یک عضو دیگر بود تا این تغییرات موازی کادرفنی و مدیریت همچنان در کنار هم باشند!

مهمترین اتفاق پنجره زمستانی مذاکره پنهانی استقلال با میلاد جهانی بود. وقتی ذوب‌آهن از این ماجرا با خبر شد به شدت از آن انتقاد کرد. ذوبی‌ها با توجه به اینکه نمی‌توانستند به خاطر نجومی بودن ارقام بازیکنان با کیفیتی را بگیرند به بازیکنان با کیفیتشان اجازه خروج ندادند. به همین خاطر حاضر به انتقال جهانی و حقدوست به استقلال نشدند اما علی دشتی را با پیمان رنجبری و رضا محمودآبادی از گل‌گهر معاوضه کردند.

جهانی بعد از بازی با پیکان به رسانه‌ها گفت اخلاقی نبود تیم را تنها می‌گذاشت و به استقلال می‌رفت اما مدیرعامل باشگاه با انتشار پیام جهانی نشان داد این بازیکن برای گرفتن رضایتنامه و رفتن به استقلال اصرار داشته و در واقع تمایلی به ماندن نداشته است!

مدیرعامل ذوب‌آهن در سال 1400 نیز به انتقاد از قیمت نجومی بازیکنان پرداخت و اعلام کرد بهتر است لیگ به دو گروه متمول‌ها و غیرمتمول‌ها تقسیم شود. ذوب‌آهن سال جدید را با برنامه‌های منظم حسینی آغاز و یک اردوی داخلی هم در اصفهان برپا کرد.

شاگردان حسینی در اولین بازی سال جدید، اولین دربی 1400 را برگزار کردند و سپاهان را 6 بر 2 شکست دادند و حالا انگیزه زیادی برای جدا شدن از انتهای جدول و رسیدن به رتبه‌های تک رقمی دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول