اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مهم‌ترین فعالیت‌های جامعه اسلامی دانشجویان در سال ۹۹ / از پیگیری مشکلات معیشتی تا همایش تحول حکمرانی در گام دوم

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیست و سومین دوره شورای مرکزی فعالیت‌های خوبی را برای پیگیری مشکلات معیشتی مردم و مشکلات زنان سرپرست خانوار داشت و برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و... قابل توجهی را برگزار کرد.

مهم‌ترین فعالیت‌های جامعه اسلامی دانشجویان در سال ۹۹ / از پیگیری مشکلات معیشتی تا همایش تحول حکمرانی در گام دوم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جامعه اسلامی دانشجویان، در سال ۱۳۶۸ توسط محمد نصراصفهانی، مهدی فضائلی، امیرحسین درخشان، محمدرضا مرادیان و محمد صادق سهلانی در دانشگاه تهران تأسیس شد.

اولین کنگره این تشکل به مدت دو روز به همت محمد نصراصفهانی در سال ۱۳۷۵ با پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ناطق نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز و پس از تصویب اساسنامه و خط مشی دوسالانه و انتخاب ۲۵ نفر عضو شورای مرکزی با سخنرانی آیت الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه پایان یافت.

افکار و اندیشه‌های شهید مرتضی مطهری و شهید سید محمد بهشتی به عنوان مبنای اندیشه سیاسی و تشکیلاتی جامعه اسلامی دانشجویان قرار گرفته‌است؛ و این افکار به عنوان دو جریان اصلی در مکتب امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و اسلام، برای فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و تشکیلاتی مبنا قرار گرفته‌است.

هدف اصلی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است و این اتحادیه هم اکنون  در حدود هشتاد دانشگاه کشور دفتر دارد و در اکثر استان‌ها مشغول به فعالیت است. در ادامه به مهمترین فعالیت‌های این اتحادیه در سال گذشته ( دوره شورای مرکزی بیست و سوم) پرداختیم.

واحد سیاسی | برگزاری همایش تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب و پیگیری مشکلات معیشتی مردم

واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از واحدهای فعال و مهم این اتحادیه است که در سال گذشته برنامه ها و اقدامات مهمی را داشته است.

امیرمحمد زارعی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره اقدامات این واحد به فارس گفت: بیانیه واحدسیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به همراه بیش از ۶۰ دفتر این اتحادیه حول موضوع مشکلات معیشتی مردم خطاب به دولت یکی از اقدامات مهم واحد سیاسی اتحادیه بود.

 

 

وی افزود: ما همچنین نامه ای به ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون مسئله سربازی اجباری نوشتیم که در این نامه به معایب و مشکلات سربازی اجباری اشاره کرده و راهکاریی را برای حل مشکل ارائه کردیم.

زارعی تاکید کرد: ما همچنین نامه ای خطاب به مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات معیشتی مردم، مسئله بورس و بحث کم کاری رییس جمهور نوشتیم.

برگزاری سلسله جلسات مطالبه گری پرسمان با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری مسائلی از قبیل سربازی اجباری، بورس و بازار سرمایه، مالیات بر خانه های خالی، طرح جوانی جمعیت، بودجه ۱۴۰۰ هم از اقدامات دیگر این واحد در سال گذشته بوده است.

 

 

نامه به قوای مجریه و مقننه و شورای عالی بورس پیرامون بازار سرمایه، برگزاری دوره تخصصی حدید با حضور فعالین سیاسی و اجتماعی، برگزاری سلسله جلسات بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری با حضور دفاتر این اتحادیه، تولید مستند "سرخ کمرنگ " با موضوع مشکلات زعفران کاران شرق کشور، رونمایی از طرح ملی گفتمان دانشجویی در قالب کرسی های مطالبه گری، کرسی های آزاد اندیشی، مناظره و میزگرد، انتشار بیانیه تفصیلی خطاب به مجلس شورای اسلامی با موضوع بودجه ۱۴۰۰ و ارائه راهکار، انتشار نشریه اختصاصی واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و برگزاری همایش دو روزه تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب با حضور قاضی زاده، حداد عادل، پور محمدی، حجت الاسلام رستمی،  عارف و صادق محصولی و نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون رد لوایح fatf هم از دیگر اقدامات مهم واحد سیاسی این اتحادیه بوده است.

 

 

واحد آموزش | تأسیس «مدرسه رشد» و برگزاری سلسله جلسات اسفار

واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از واحدهای فعال اتحادیه است و در سال گذشته فعالیت های قابل توجهی داشته است.

خداوردی دبیر آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این باره گفت: با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب به همایش ۳۰ سالگی اتحادیه جامعه اسلامی مبنی بر پافشاری بر روی مبانی، جامعه اسلامی دانشجویان ماموریت ویژه یافت که بر این دستور رهبری جامه عمل بپوشاند.

 

 

وی افزود: در همین راستا این  با تأسیس «مدرسه رشد» به بررسی مبانی انقلاب پرداخت. محتوای دوره شامل موارد مختلف از جمله ۱۷ عنوان کتاب از آثار آیت الله خامنه ای  بود.در این دوره افراد از ۲۷ استان مختلف کشور در دوره شرکت کرده و به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.

با توجه نیاز جامعه به دیالوگ و گفت و گو و اهمیت کرسی های آزاد فکری، واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همچنین به برگزاری سلسله جلسات اسفار (محمل برای سفر در آینده انقلاب اسلامی) پرداخت که در اولین جلسه این سلسه جلسات موضوع عدالت بررسی شد و انحرافات عدالتخواهی موجود احصا و به دفاتر۸۰ گانه جامعه اسلامی ارائه شد. ( اینجا )

همچنین با توجه به اهمیت کار در فضای بین الملل به همت واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دوره شهید صدر با هدف کنش‌گری در کشور های انگلیسی و عربی زبان برگزار شد که در این دانش آموختگان این دوره در فضای فیسبوک و توییتر به کنشگری به زبان انگلیسی و عربی خواهند پرداخت.

واحد فرهنگی اتحادیه |دوره آموزشی " ازدواج موفق و آسان" و برگزاری حلقه مطالعاتی تحلیل بیانات مقام معظم رهبری

واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در راستای فهم عمیق مسائل ازدواج و بحث ازدواج آسان در آبان ماه سال گذشته دو کارگاه با سخنرانی علیرضا لاور مشاور و معاون آموزشی بنیان ملی خانواده به صورت مجازی برگزار شد که با حضور حداکثری دفاتر دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان کشور همراه بود و در پایان دوره جزوه ای الکترونیکی از جلسات برگزار شده در اختیار دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان وشرکت کننده های در دوره قرار داد.

برگزاری حلقه مطالعاتی تحلیل بیانات مقام معظم رهبری هم یکی از برنامه های واحد فرهنگی اتحادیه بود.

فاطمه امیری‌مقدم دبیر واحد فرهنگی اتحادیه در این باره گفت: واحد فرهنگی اتحادیه در ابتدا دوکار گاه برگزار کرد که پیش نیاز جلسه حلقه مطالعاتی است. در این دو کارگاه دوستان از سخنرانی علی رضائیان استاد حوزه و دانشگاه استفاده کردند.

 

 

وی افزود: در کار گاه اول به موضوعاتی همچون اهمیت فرهنگ در سیاست با زیر شاخه های مبانی فرهنگی و نسبت آن با کمال انسان، نسبت فرهنگ با کار تشکیلاتی ونسبت فرهنگ با سیاست پرداخته شد. در کار گاه دوم هم به ضرورت تحلیل بیانات مقام معظم رهبری با عناوین همچون وظیفه تشکل برای فرهنگ سازی اصل مهمی به نام تبیین وتحلیل بیانات امام خامنه ای، چرایی تحلیل بیانات امام خامنه ای در پیشبرد اهداف فرهنگی و چگونگی انتخاب اولویت ها وعرصه های فرهنگی طبق تحلیل بیانات امام خامنه ای پرداخیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: بعد از این دو کارگاه جلسات حلقه مطالعاتی تحلیل بیانات مقام معظم رهبری با شرکت تعداد زیادی از دفاتر دانشجویی جامعه اسلامی به صورت گروه های ۱۰ نفره برگزار شد.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مهم ترین و متمرکزترین مطالبات خود از جوانان و تشکل های دانشجویی را در دیدارهای هرساله ماه رمضانشان دارند، در این دیدارها نکات و مسائل مهمی که می بایست تشکل ها به آن اهتمام جدی تری داشته باشند مطرح می شود و استخراج نکات فرهنگی این بیانات، ما را در فهم اصل وفرع کار فرهنگی یاری می کند.

وی درباره شکل گیری جلسات حلقه مطالعاتی اتحادیه هم گفت: حضور در حلقه های مطالعاتی اولویت واحدهای فرهنگی دفاتر و بعد اعضای شورای مرکزی هر دفتر است که این طرح به صورت مجازی با و با شرکت تمام اعضای گروه های حلقه مطالعاتی برگزار می شود.

 

 

یکی از اقدامات واحد فرهنگی اتحادیه انجام اقدامات نیکوکاری و خیرخواهانه است که در این راستا اقدامات خوبی از سوی این واحد صورت گرفت.

واحد فرهنگی اتحادیه همچنین با توجه به نزدیک شدن به انتخابات و نقش پررنگ فرهنگ در سیاست، برنامه هایی با موضوعات تحلیل ارزشهای فرهنگی در انتخابات گذشته، ارزشهای صحیح فرهنگی و میزان تاثیر ارزشهای فرهنگی در انتخابات را طراحی کرده است.

واحد زنان و خانواده | پیگیری مشکلات زنان سرپرست خانوار و برگزاری دوره بر مدار زندگی

واحد زنان و خانواده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم از واحدهای فعال این اتحادیه در سال گذشته بود.

برگزاری یک برنامه درون تشکیلاتی با محوریت فعالیت در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونا ومجازی شدن فعالیت ها، برگزاری جلسه با رئیس فراکسیون زنان مجلس و رتبه های برتر کنکور و دانشجویان دانشگاه های تربیت معلم بامحوریت نقش نظام آموزشی در هویت یابی دختران و برگزاری برنامه اصول و روابط و اخلاق تشکیلاتی بخشی از برنامه های این واحد در سال گذشته بود.

 

 


این واحد همچنین سال گذشته نامه ای را برای شهردار تهران درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار ( اینجا )، و  نامه ای به معاونت زنان ریاست جمهوری درباره اجرای بند ت ماده هشتاد قانون توسعه ششم ( زنان سرپرست خانوار) ( اینجا ) ارسال کرد.

برگزاری دوره بر مدار زندگی ( آموزش مبانی حوزه زنان و خانواده) با همکاری بنیاد ملی خانواده و برگزاری دوره نشریه نویسی برای انتشار نشریه تخصصی حوزه زنان و خانواده هم از دیگر برنامه های مهم این واحد بود.

 

 

*  واحد تشکیلات و امور شهرستانها | تربیت نیرو و ارتقا سطح تشکیلاتی و دغدغه مندی دانشجویان

هدف و برنامه ریزی در واحد تشکیلات و امور شهرستانهای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تربیت نیرو و ارتقا سطح تشکیلاتی و دغدغه مندی دانشجویان است که در این راستا سلسله کارگاه های تشکیلاتی، دوره های تشکیلاتی، دوره های آسیب شناسی تشکیلات و اصول و اخلاق کار تشکیلاتی، نشست های تخصصی و میزگردهای دانشجویی و استفاده از تجربیات ادوار، جهت روشنایی مسیر برای دفاتر اتحادیه در بخش های مختلف کار تشکیلاتی برگزار شد.

مسئول واحد تشکیلات و امور شهرستانهای  اتحادیه به فارس گفت: سال گذشته انتخابات شورای مرکزی دفاتر هشتادگانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به صورت مجازی برگزار شد و نیروهای تازه نفس پای کار آمده و در کنار ادوار دفتر خود برنامه ها و فعالیت های چشمگیری به همراه داشتند.

 

 

وی افزود: یکی از برنامه هایی که در واحد تشکیلات برگزار شد جلسه گفت گوی صمیمانه و رسیدگی به مشکلات دفاتر سراسر کشور که در این واحد به صورت منطقه ای تقسیم بندی شده و به صورت مجازی برگزار شد.

وی تاکید کرد: رسالت واحد تشکیلات تقویت و جذب نیروی تراز انقلاب است که در کنار برنامه ها و کارگاه ها طرحی به نام باشگاه اعضا که توسط سامانه تهیه شده از طریق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به صورت اختصاصی در اختیار دفاتر این اتحادیه قرار گرفت وخدا را شاکریم که در زمینه جذب و کادرسازی دفاتر تا حدودی توانستند جذب خوبی را از این طریق داشته باشند.

 

 

وی افزود: مجامع ماهیانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم هرماه به صورت مجازی برگزار شد  که برنامه ریزی های منظمی در این مجامع به چشم می خورده است.

واحد روابط عمومی | آموزشِ تخصصی اصول و مبانی روابط عمومی و رسانه و انتشار  فصلنامه هم شاگردی با موضوع نقد عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم

محمد امین جعفری مسئول واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره مهمترین فعالیت های این وحد در سال گذشته به فارس گفت: با توجه به شرایط دانشگاه ها و شیوع اپیدمی در کشور اهداف و برنامه های واحد روابط عمومی بعنوان زبان گویای مجموعه، امسال به شیوه دیگری تنظیم شد که می توان این مهم را در سه برش و سرفصل انتشار مؤثر، آموزش تخصصی و نشریه پرمحتوا تقسیم بندی کرد.

وی افزود: کمیسیون روابط عمومی فراهم ساختن زیرساخت های لازم جهت برگزاری برنامه های مجازی را در اولویت خود قرار داد و در ادامه ضمن پوشش متفاوت برنامه ها در فضای مجازی و گسترش صفحات اتحادیه ایده ها و نوآوری های مختلفی همچون به روز رسانی و حرفه تر شدن پیج اینستاگرام به کار گرفته شد که جذب مخاطب حداکثری برای اتحادیه حاصل شود.

جعفری تاکید کرد: ارتباط با مخاطب از اولویت های این واحد بوده و در همین زمینه برنامه های تعاملی متعدد برگزار شد و تلاش شده است حداکثر ارتباط با دفاتر و دانشجویان ذیل سیاست وحدت طولی مجموعه انجام شود.

وی گفت: همچنین در زمینه آموزشِ تخصصی اصول و مبانی روابط عمومی و رسانه چندین دوره تخصصی برگزار شد.

جعفری ادامه داد: دوره تخصصی مرآت یکی از این دوره ها بود. این دوره در ۳ مرحله برگزار شد که در مرحله اول مباحث تخصصی اصول و کلیات روابط عمومی، مدیریت روابط عمومی، سواد رسانه و نکات و تکنیک های اقنا در 16 ساعت و بصورت کارگاهی برگزار شد. در مرحله دوم طرح مرآت به آموزش نرم افزار فتوشاپ پرداخته شد و همچنین مبحث نیوزگرافی و اینفوگرافی بصورت تخصی آموزش داده شد. در مرحله سوم دوره مرآت به مسئله کنشگری مؤثر در فضای مجازی بخصوص توییتر پرداخته شد که این دوره 16 ساعته باهمکاری موسسه سراج برگزار شد که قسمت دوم و سوم این دوره در بهار ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. 

 

 

وی تاکید کرد: همچنین در سرفصل نشریات باتوجه به احساس نیاز و ضرورت پرداختن تخصصی به مسائل با تقسیم کار و ساماندهی که با سایر واحد ها صورت گرفت نشریه هم شاگردی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان امسال در بخش های سیاسی و حوزه زنان هم ورود خواهد کرد که تاکنون یک شماره نشریه سیاسی منتشر شده است.

جعفری اظهار داشت: فصلنامه هم شاگردی که به همت واحد روابط عمومی با موضوع نقد عملکردی دولت یازدهم و دوازدهم تهییه و تنظیم شده است بزودی و در فرودین ماه منتشر خواهد شد. تلاش شده است در این شماره به ابعاد مختلف دولت همچون سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ، بخش دفاعی، مواجهه با کرونا و اقتصاد پرداخته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول