اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

غذاهایی که فقط در بهار می‌توانید بپزید/از خورش گوجه‌سبز تا والک پلو

فصل بهار هم برای خودش غذاهای مخصوص دارد، غذاهایی که فقط می‌توانید مواد لازمش را در این فصل تهیه کنید و بپزید و حتی فریز کردنش برای فصل‌های بعد خوب نیست. پس با این غذاهای بهاری آشنا شوید.

غذاهایی که فقط در بهار می‌توانید بپزید/از خورش گوجه‌سبز تا والک پلو

گروه خانواده: فصل سبز بهار فصل رویش گیاهانی است که در باقی سال آنها را نمی‌بینیم و اگر دیر بجنبیم فصل‌شان می‌گذرد و آن‌ها را از دست خواهیم داد. درست است که برخی گیاهان خوراکی مثل باقالی و نخود سبز فقط در بهار می‌رویند اما می‌توان با پاک کردن و فریز کردن، در باقی سال نیز آنها را مصرف کرد. اما برخی میوه‌ها و سبزی‌های بهاری را فقط باید تازه تازه در فصل بهار خرید و طعم‌شان را تازه تازه چشید. پس حالا که در اوایل بهار هستیم بهانه خوبی‌ست تا چند غذای بهاری را معرفی کنیم که اگر دوستشان دارید تا دیر نشده برای درست کردن و لذت بردن از آنها اقدام کنید و حس خوب بهار را در سفره‌تان هم بیاورید.

خورش گوجه‌سبز و چغاله بادام

از قدیم گوجه سبز و چغاله بادام نوبرانه‌های بهار بودند که متاسفانه قیمت‌های نجومی هم اول بهار پیدا می‌کنند. راستش شاید یک مشت گوجه سبز و چغاله بادام به کسی نرسد اما با همین می‌شود یک خورش بهاری درست کرد. برخی خورش گوجه سبز و چغاله را جدا از هم می‌پزند، برخی هم ترجیح می‌دهند باهم طبخ کنند. برای همین شیوه طبخ و موادشان باهم تفاوتی ندارد. اما باید بعد از تفت دادن پیاز قبل از اضافه کردن گوشت قرمز یا سینه مرغ در مرحله بعد، چغاله و گوجه را هم همراه پیاز تفت داد. چون ممکن است در صورت دیر اضافه کردن چغاله خوب نپزد و سفت بماند.

سبزی این خورش نیز نعنا و جعفری تفت داده شده‌است. گرچه گوجه سبز خودش ترش است اما عده‌ای ترجیح می‌دهند لیمو عمانی یا آبلیمو هم در کنار سایر چاشنی‌های ثابت خورشتی اضافه کنند.

خورش کنگر

از قدیم گفته‌اند «کنگر خوردی لنگر انداختی؟» و با این عبارت کنایه‌ای به کسانی که زیادی در یک جایی می‌مانند می‌زدند پس اگر این خورش را درست کردید حواستان باشد که کی و کجا و همراه با چه کسی قرار است بخورید!

گیاه کنگر شبیه گیاه کرفس است اما روی آن خارهای زیادی دارد که آن را متفاوت می‌کند و چیدن و پاک کردن آن را سخت می‌کند. اما ارزش غذایی بالای آن به سختی که دارد می‌ارزد. این گیاه خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد و برای کسانی که تب یا عفونتی در بدن دارند شدیدا توصیه می‌شود اما برای زنان باردار و کسانی که صفرای سنگ‌ساز دارند توصیه نمی‌شود.

کنگر طبع گرم و خشگ دارد برای همین در ماست و سالاد هم استفاده می‌شود. اما خورش آن مانند کرفس همراه با نعنا و جعفری سرخ شده و گوشت قرمز و یا سینه مرغ طبخ می‌شود.

خورش ریواس

ریواس یکی از محبوب‌ترین گیاهان فصل بهار است. گیاهی با ساقه قرمز و ترش که در فصل بهار در همه بازارهای میوه و تره‌بار و یا سبزی‌فروشی‌ها یافت می‌شود. طرفداران ریواس حتی آن را به صورت خام و همراه با نمک می‌خورند. برخی با آن سالاد درست می‌کنند.

خورش ریواس هم از دیگر غذاهایی است که با این گیاه خوشمزه درست می‌شود. ریواس ها را باید بعد از شست شو خرد کرد و همراه با نعنا و جعفری خرد شده تفت داد و بعد به گوشت ماهیچه و یا مرغ پخته شده اضافه کرد.  ادویه‌های این خورش هم بسته به سلیقه زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه خورشتی و گرد لیمو عمانی است.

طرفداران ریواس باید بدانند اگرچه این گیاه برای کبد و معده بسیار مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن باعث عدم جذب کلسیم و منیزیم در بدن می‌شود.

شِنْگ پلو

شِنْگ نوعی تره کوهی است که در کوهستان‌ها پیدا می‌شود. این گیاه را اهالی هر منطقه به اسم و نامهای مختلفی می‌شناسند و برخی هم غذاهای مخصوص به خودشان را دارند.

اما در آشپزی معمولا این گیاه را خرد کرده و با لوبیا چشم‌بلبلی می‌پزند و بعد با برنج آن را دم می‌کنند و با خورشتی مرغ یا ماهیچه مصرف می‌کنند. برخی آن را بدون چشم‌بلبلی می‌پزند و برخی هم به جای شوید آن را به برنج و باقالی اضافه می‌کنند.

برخی این گیاه را داخل سالادشان اضافه می‌کنند و برخی نیز آن را با سرکه و به شکل خام مصرف می‌کنند.

شنگ خاصیت‌های مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به سم‌زدایی اشاره کرد.

والک پلو

والک گیاه خودرویی است که در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. این پیاز کوهی معروف در دامنه‌ کوههای البرز به شکل فراوان وجود دارد و اگر گذرتان به این مناطق در این فصل افتاد می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، بچینید و با آن غذا درست کنید. اما در بازارهای تره‌بار و دستفروش‌های محلی نیز در فصل بهار پیدا می‌شود.

والک خاصیت درمانی فراوانی دارد و کاهش فشار خون و گرفتگی عروق و رفع مشکلات گوارشی را برای این گیاه نام برده‌اند.

برای پختن این غذا باید والک‌ها را بعد از ضدعفونی و شستشو خرد کرد. برخی این گیاه را هنگام دم دادن برنج اضافه می‌کنند و برخی هم ترجیح می‌دهند همان ابتدا همراه برنج به آب جوش اضافه کنند تا بیشتر بپزد. والک پلو را معمولا با مرغ یا ماهیچه و یا حتی خالی همراه ماست مصرف می‌کنند.

البته ریختن این سبزی در آش‌های مختلف مثل آش رشته، جو و یا حتی دوغ نیز در فصل بهار جذابیت غذایی خودش را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول