اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

پایان روزهای «فشار حداکثری» واشنگتن با توافق ایران و چین

یک پایگاه تحلیلی نوشت، اگر توافق چین و ایران مفاد نظامی نداشته باشد و کاملا اقتصادی باشد، به پکن یک نقش مهم جدید در خلیج فارس می‌دهد که به شدت تلاش‌های واشنگتن برای استفاده از جنگ اقتصادی به منظور ایجاد فشار حداکثری بر ایران را از بین می‌برد.

پایان روزهای «فشار حداکثری» واشنگتن با توافق ایران و چین

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری دِ پیرینت طی گزارشی نوشت؛ یکی از مهم ترین اخبار این هفته هیچ ربطی به کووید 19 نداشت و بیشتر سرخط های خبری را به خود اختصاص داده بود، امضا سند همکاری ایران و چین بود.

به نوشته این گزارش، هرچند شرایط این توافق منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد، بیشتر اقتصادی باشد و در مقابل سرمایه‌گذاری چین در ایران طی 25 سال، نفت از این کشور دریافت کند.

در پیش‌نویس اولیه سرمایه‌گذاری چین، در حدود 100 پروژه عنوان شده است و به گزارش نیویورک تایمز این سرمایه‌گذاری‌ها  شامل برنامه‌های مهم زیرساختی نظیر فرودگاه، راه آهن سریع‌السیر و مترو، منطقه آزاد تجاری در ماکو در شمال غرب ایران و پروژه هایی در آبادان جایی که اروند رود به خلیج فارس می ریزد و جزیره قشم است.

همچنین این توافق احتمالا منجر به سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در صنعت نفت ایران خواهد شد که هم تاسیسات موجود را مدرن سازی می‌کند و هم تولید نفت و گاز را گسترش خواهد داد.

* تغییر گرایش‌های راهبردی با توافق ایران و چین

حتی اگر این توافق تاثیر نظامی فوری نداشته باشد، اما نشان از یک تغییر عمده در گرایش‌های راهبردی دارد و زمینه چنین همکاری‌هایی را در آینده فراهم می‌کند.

وزیر خارجه چین در نشست خود با ریاست جمهوری ایران آشکارا گفت: «پکن قاطعانه از تهران در حفاظت از حاکمیت کشورش و عزت ملی خود حمایت می‌کند.»

وی همچنین خواستار این شد که آمریکا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را برداشته و همچنین اقدامات قضایی خود را که هدف آن چین بوده است، لغو کند.

وزیر خارجه ایران نیز چین را «دوست زمان‌های سخت» خواند.

حتی یک توافق کاملا اقتصادی، به چین یک نقش مهم جدید در خلیج فارس می دهد و به شدت تلاش‌های آمریکا برای استفاده از جنگ اقتصادی به منظور ایجاد «فشار حداکثری» بر ایران را از بین می‌برد.

برخی از گزارش‌ها از مذاکرات در مورد نیاز برای ایجاد شکل‌های جدیدی از همکاری نظامی در زمینه‌هایی نظیر کمک نظامی، آموزش نظامی و تبادل اطلاعات خبر می‌دهد. اخیرا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که مانع صادرات تسلیحات چین و روسیه به این کشور می‌شد، منقضی شده است.

با این حال، حتی اگر چین، این توافق را بر اساس یک نقش عمده نظامی جدید بنا نکرده باشد، چنین توافق اقتصادی، هنوز گام مهم جدیدی در آنچه « جنگ منطقه سفید» چین خوانده می‌شود، به شمار خواهد رفت؛ این تو افق همچون بسیاری دیگر از جنبه‌های اقدامات اقتصادی "کمربند و جاده" چین، دستکم مزایای راهبردی زیادی چون اقدامات نظامی آشکار،پایگاههای جدید نظانی یا فروش تسلیحات را به چین می‌دهد.

* یک توافق کاملا اقتصادی، جنگ اقتصادی آمریکا را از بین می‌برد

حتی یک توافق کاملا اقتصادی، به چین یک نقش مهم جدید در خلیج فارس می‌دهد و به شدت تلاش های آمریکا برای استفاده از جنگ اقتصادی به منظور ایجاد «فشار حداکثری» بر ایران را از بین می‌برد.

اکنون هیچ کشور حاشیه خلیج فارس - یا قدرت خارجی - نمی‌تواند نقش رو به رشد چین در خلیج فارس را نادیده بگیرد و هیچ کشور عربی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن خطرات گسترش روابط نظامی چین با ایران با پکن معامله کند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و چین، هفتمین فروردین ماه در پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و چین به امضا رسید.(جزئیات بیشتر)

این توافق به قدری برای آمریکا نگران کننده است که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید که «آیا نگران مشارکت ایران و چین هستید»؟ گفت، «یک سال است که نگران آن هستم.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول