اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

داغ‌ترین مطالبات مردمی از آموزش و پرورش/ از دغدغه رتبه‌بندی معلمان تا دردسرهای «شاد»

وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌های پرمخاطب در سامانه «فارس من» است که سوژه‌های متعددی درباره وضعیت فرهنگیان، دانش‌آموزان، محتوا و نحوه آموزش در آن ثبت شده و درخواست پیگیری شده است.

داغ‌ترین مطالبات مردمی از آموزش و پرورش/ از دغدغه رتبه‌بندی معلمان تا دردسرهای «شاد»

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سامانه «فارس‌من» با شعار «تو سردبیر فارس هستی» و هدف کاهش فاصله میان رسانه‌ها و مردم، از آبان ماه سال 97 در خبرگزاری فارس تأسیس شد؛ در این سامانه، تمهیدات متنوعی برای دریافت مطالبات مردم در نظر گرفته شده و خبرنگاران خبرگزاری فارس نیز متعهد شده‌اند پیگیری سوژه‌های مردمی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌های پرمخاطب در سامانه فارس من است که سوژه‌های متعددی درباره وضعیت فرهنگیان، دانش‌آموزان و محتوا و نحوه آموزش در آن ثبت و درخواست پیگیری شده است. در این گزارش به مرور بیشترین امضاها پرداختیم.

* دغدغه رتبه‌بندی معلمان

موضوع رتبه‌بندی معلمان متناسب با شرایطی که بر فرهنگیان گذشته است، در سامانه فارس من مطرح شده است. این موضوع از دغدغه‌های معلمان است. این دغدغه‌ها با عنوان «تصویب نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از اولویت‌های مجلس باشد» و «اصلاح بخشنامه نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شده 6 خرداد 1399»، «درخواست ترمیم رتبه‌بندی» ثبت شده است.

سوژه‌های قبلی معلمان به نتیجه رسید اما سوژه‌ تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان، در دست اجراست چرا که هیأت دولت در اسفند ماه، لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد و اواخر اسفند، این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد و باید منتظر بود که مجلس شورای اسلامی این لایحه را بررسی و تصویب کند.

* چرا از حقوق دانشجومعلمان کسر می‌شود؟

یکی از سوژه‌های پرامضا در سامانه فارس من، کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان بود که این موضوع البته در گروه تعلیم و تربیت هم پیگیری‌های بسیاری شد. 

دانشجومعلمان در درخواست‌های متعدد خواستار حذف این میزان از حقوقشان شدند. این پیگیری‌ها در نهایت منجر به این شد که این موضوع در مجلس بررسی و تصویب شود و کسری از حقوق دانشجومعلمان به 20 درصد برسد که البته در گزارشی که به‌زودی منتشر می‌شود، موضوع کسر از حقوق دانشجو معلمان به طور کامل بررسی شده است.

*معلمان مدارس غیرانتفاعی: کسی صدای ما را نمی‌شنود

مشکلات معلمان مدارس غیردولتی از سوژه‌هایی است که این گروه از معلمان با امضای بالا درخواست پیگیری داشتند. عدم به رسمیت شناخته شدن معلمین مدارس غیردولتی در وزارت آموزش و پرورش، نداشتن فرصتی برای استخدام در آموزش و پرورش، نبود امنیت شغلی، افزایش سن و عدم به‌کارگیری آنان در مدارس، قراردادهای موقت هشت ماهه و بیمه کارگران فصلی فقط برای برخی از معلمین مدارس غیردولتی با هزینه خودشان، عدم برخورداری از مزایای در نظرگرفته شده برای کارمندان رسمی آموزش و پرورش مانند وام مسکن، بن خرید کالا، عدم دریافت عیدی، پاداش و نداشتن سنوات شغلی همچنین حقوق‌های بسیار پایین از جمله مشکلات معلمان مدارس غیردولتی است که در سوژه‌های ثبت شده، مطرح کردند.

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص این معلمان در گفت‌وگوهای متعدد اعلام کرده‌اند که هیچ تعهد استخدامی برای آنها ندارند اما حقوق و بیمه آنها باید مانند کارمندان بخش غیردولتی پرداخت شود.

*تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات 93

یکی از سوژه‌های پر مخاطب، موضوع تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات است. در درخواست این معلمان آمده است: «وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ برای جبران کمبود معلم به خصوص در مناطق محروم طرحی را ارائه دادند به نام طرح خرید خدمات آموزشی که یکی از انواع گروه‌های مختلفی هستند که این روزها در مدارس کشور مشغول به کارند.

آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم روش‌های مختلفی را در پیش گرفته است، از ساعات اضافه کار معلمان رسمی، حق‌التدریس شاغلان و طرحی همچون خرید خدمات آموزشی که هر کدام از این طرح ها با مشکلات خاص خود مواجهند اما نقطه مشترک این مشکلات، حقوق پایین و نداشتن پوشش بیمه‌ای مناسب است به گونه‌ای که ما در تعطیلات تابستان و نوروز و تعطیلاتی که در طول سال تحصیلی پیش می‌آید، حقوق نداریم، آن هم حقوقی که زیر یک میلیون تومان می‌باشد و این حقوق ناچیز هم همیشه با چندین ماه تاخیر که گاها تا ۸ ماه هم طول کشیده است، پرداخت شده است».

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس گفت: برای سرباز معلمان، نیروهای خرید خدمات و برای معلمان مدارس غیردولتی هیچ تعهد استخدامی نداریم و هیچ قانون الزام آوری هم در این زمینه نداریم. نه تعهد داریم و نه قانونی که تکلیفی را برای ما مشخص کرده باشد.

وی ادامه داد: تکلیف قانونی ما در خصوص سه دسته شامل حق‌التدریس‌های قبل از 91، مربیان پیش‌دبستانی قبل از 91 و آموزشیاران و آموزش دهندگان قبل از 92 است. تکلیف قانونی ما برای این سه دسته است که تا سال 1400 باید انجام شود. در این خصوص مصوبات مجلس برای ما ملاک است که مشخص کرده است که چطور باید انجام بگیرد. 

الهیار ترکمن افزود: مابقی افراد باید در آزمون استخدامی شرکت کنند، اگر حد نصاب علمی را آوردند و برای مصاحبه آمدند، سوابق موثر تدریس برای آنها یک امتیاز محسوب می‌شود اما سهمیه نیست.

* درخواست سربازمعلمان برای استخدام

یکی از سوژه‌های پرامضای دیگر در سامانه فارس من، بحث استخدام سربازمعلمان است که با سوژه‌های مانند «سرباز معلم ها را استخدام کنید» ثبت‌ شده است.

در یکی از این سوژه‌ها آمده است: «2 سال تدریس در مدرسه تجربه کمی نیست که بخواهیم سرباز معلمان را فراموش کنیم. هم توانایی علمی دارند هم تجربه، هم گزینش و مراحل قانونی را طی کرده اند».

وزارت آموزش و پرورش با اینکه این افراد تجربه دارند موافق است اما عنوان می‌کند که این گروه از افراد باید برای جذب در آموزش و پرورش، در آزمون استخدامی شرکت کنند و در مصاحبه برای آنها امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

* ماجرای حذف ماده 28

از جمله سوژه‌های پرامضا در فارس من «انتقاد از حذف ماده ۲۸ استخدام در آموزش و پرورش» است که بیش از 5300 امضا ثبت شد. در این سوژه، مخاطبان، نگران حذف آزمون استخدامی آموزش و پرورش بودند چرا که شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده بود مبنی بر اینکه «آزمون استخدامی  آموزش و پرورش حذف خواهد شد».

در بخشی از درخواست ثبت‌نام کنندگان سوژه آمده است: «اگر قرار باشد ماده 28 حذف شود می‌خواهیم بدانیم پس این همه فارغ‌التحصیل دانشگاهی که چندین سال از عمرشان زحمت کشیده‌اند و در مقاطع عالی تحصیل کردند، تکلیفشان چه می‌شود؟ ما خواستار اجرای عدالتیم، خواستار ایجاد زمینه شغلی به طور مساوی برای همه مقاطع و رشته‌ها هستیم، اگر واقعا به وجود ما نیازی نبود چرا همچنان این رشته‌ها در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و روز به روز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود، در حالی که ما بعد از سال‌ها هنوز موفق به استخدام شدن نشدیم».

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: جذب نیرو در آموزش و پرورش بر اساس سهمیه‌ها و مجوزهایی که از سازمان اداری و استخدامی دریافت می‌کند و متناسب با نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت این وزارتخانه، از طریق ماده 28 یعنی همان آزمون استخدامی و همچنین کنکور سراسری انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر این اساس ماده 28 حذف نشده است و چنین چیزی صحت ندارد.

* دفاع از حقوق نومعلمان و دانشجومعلمان ماده ۲۸

نومعلمان و دانشجومعلمان در سوژه‌های مختلفی که ثبت کردند خواستار پیگیری برخی درخواست‌ها از وزارت آموزش و پرورش شدند. یکی از این درخواست‌ها «اعمال فوق‌العاده ویژه برای معلمان زیر 2 سال خدمت» است و یا «دفاع از حقوق نومعلمان» را مطرح کردند.

در این سوژه‌ها، معلمان درخواست‌هایی مانند افزایش حقوق، محاسبه رتبه‌بندی، کاهش تفاوت دریافتی نیروهای جدید‌ الاستخدام و نیروهای با سابقه، اجرای قانون همسان سازی حقوق کارمندان دولت و بازگشت بند ی و الف بر اساس قانون و رأی قطعی دیوان عدالت اداری به حکم کارگزینی دانشجومعلمان ورودی ۹۴ تا ۹۸ شدند.

موضوع درخواست‌های نومعلمان از مواردی است که توسط خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در دست بررسی است اما درباره محاسبه رتبه‌بندی باید گفت که در ماده ۴ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان که در دولت تصویب شده و در حال حاضر به مجلس ارائه شده، آمده است: «ورود به فرایند رتبه‌بندی معلمان با حداقل ۲ سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۶ سال توقف در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود».

*سند 2030 اجرا نشود

سوژه «اجرای سند 2030 را متوقف کنید» را متوقف کنید از جمله سوژه‌های پرامضا در فارس من بوده است که البته مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در این خصوص همواره پاسخ داده‌اند که اجازه اجرای این سند در بدنه آموزش و پرورش را نخواهند داد.

* گلایه‌ از عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان

برخی معلمان، سوژه‌ای را با عنوان «حق‌التدریس معلمان باید کامل پرداخت شود» ثبت کردند؛ در این سوژه آمده است: «چرا آموزش و پرورش حق‌التدریس فرهنگیان را در مدت زمان کرونا نه تنها به طور ناقص بلکه فقط ۵۴ درصد پرداخت کرده است؟ ما معلم هستیم و سال گذشته با شروع و شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در ترم دوم سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با تولید محتوا، تهیه کلیپ‌های صوتی تصویری و ویدیویی آموزشی، تدریس در منزل را شروع کردیم. با توجه به مشکلات سامانه شاد آموزش و پرورش مجبور به تدریس در سامانه‌های دیگر غیرآموزش و پرورشی شدیم که بابت آن باید متحمل خرید بسته‌های اینترنتی هم می‌شدیم. مزید بر این در منزل در ساعات تدریس، اعضای خانواده را مجبور به سکوت کردیم تا در ارسال فایل صوتی زنده در تدریس به دانش آموزان خللی به وجود نیاید.

اکنون که یک سال از آن زمان می‌گذرد، آموزش و پرورش برای پرداخت حق التدریس سال تحصیلی گذشته، حق التدریس ماه اسفند ۹۸ و نیمه دوم فروردین ۹۹ را حذف کرده است و از امور مالی ادارات مناطق آموزش و پرورش مطلع شدیم که فقط ۵۴ درصد از حق‌التدریس اردیبهشت ماه ۹۹ و ۱۰ روز از ماه خرداد را چند روز پیش پرداخت کرده است؛ ما معلمین با توجه به تورم سرسام‌آور در این زمان که هیچ دریافتی بابت حق‌التدریس از آموزش و پرورش نداشته‌ایم و اکنون ۴۵ روز را حذف و ماه‌های اردیبهشت و خرداد را به ۴۰ روز تقلیل داده و آن هم ۵۴ درصد از آن را پرداخت کرده است که باعث ناراحتی همه فرهنگیان شده است».

وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نظر به سؤالات تکراری که همکاران عزیز در فضای مجازی در رابطه با نحوه محاسبه حق‌التدریس شاغلین در اسفندماه 1398 و بهار 1399 مطرح کرده‌اند، مقرر شد، در هر شهرستان بر اساس شیوه‌نامه‌ای که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع ارسال می‌کند، کارگروهی متشکل از مدیر آموزش و پرورش و کارشناسان موضوعی و مرتبط و میزان حضور و کارکرد همکاران در ماه‌های مذکور برای نتیجه اعلام شود تا مشخص شود مبلغی که پرداخت شده تا چه حد با میزان کارکرد واقعی افراد مرتبط بوده و بر اساس آن تصمیم‌گیری مقتضی به عمل آید.

ضمن تکذیب کسری پرداخت حق‌التدریس‌ها و تغییر روش محاسبه کارکرد حق‌التدریس غیرموظف، توصیه می شود؛ فرهنگیان گرامی اخبار مربوط به این وزارتخانه را فقط از طریق پورتال اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند».

* درخواست عدم بازگشایی مدارس در ایام کرونا

یکی از سوژه‌هایی که در سامانه فارس من، با امضاهای بالا مواجه بود، درخواست برای عدم بازگشایی مدارس در کرونا بود. در این سوژه آمده است: «به محض کاهش نسبی تلفات کرونا، مسؤولان تصمیم می‌گیرند محدودیت‌ها را بردارند و هر بار هم که محدودیت‌ها را برداشتند، موج تلفات کرونایی جدیدی کشور را فرا گرفت. فراموش نکنیم کاهش محدودیت ها با تصور هوشمندانه بودن، ابتدا از اواسط اردیبهشت، سپس از اواسط خرداد و بعد از اواسط شهریور، مرگ تعداد زیادی هموطن را در هر موج رقم زد.

از مسؤولین تقاضا داریم برای حفظ جان مردم به ویژه دانش‌آموزان، تا زمانی که کرونا کاملا مهار نشده است و تلفات کرونایی به صفر نرسیده است، آموزش از راه دور را ادامه دهند و از بازگشایی مدارس به ویژه ابتدایی خودداری کنند».

این سوژه، از آن دست سوژه‌هایی است که به سرانجام رسید و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و پس از آن هم با اعلام محدودیت‌های ستاد کرونا، حضور دانش‌آموزان در مدارس ممنوع شد؛ زمانی هم که با مجوز ستاد کرونا، حضور برخی دانش‌آموزان در مناطق آبی و زرد، مجاز شد، باز هم از سوی آموزش و پرورش، اختیاری اعلام شد.

* شاد و دردسرهای آن

موضوع آموزش مجازی، شبکه شاد و اینترنت، از جمله موضوعاتی است که سوژه‌های متعددی مانند «حضور مدارس در شبکه شاد و پیام‌رسان‌های داخلی» مطرح شده است.

در این سوژه‌ها آمده است: «با شروع سال تحصیلی جدید و آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی مسأله نحوه حضور و آموزش در شبکه‌های اجتماعی دغدغه خانواده‌ها و معلمان و مدارس شد. از طرفی شبکه دانش‌آموزی شاد به همت وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال راه‌اندازی شد و در شهریور ماه با ارتقای آن وزارت آموزش و پرورش ادعای راه‌اندازی یک شبکه دارای مزیت‌های بسیار خوبی را داشت.

با ادامه روند حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی مرتباً در مجموعه مادرانه برخی مادران و معلمان از ایرادات سامانه شاد گفتند. این ایرادات شامل 1- سرعت بسیار پایین بارگذاری و بارگیری فیلم و محتوا در این شبکه 2- مشکلات احراز هویت دانش‌آموزان و معلمان 3- در صورت خروج سهوی دانش‌آموز از گروه نیاز به احراز هویت مجدد و غیره می‌باشد.

در مجموع این مشکلات باعث شد تا مدارس و معلمان ناچار به سایر شبکه‌های اجتماعی روی آورند. در چنین شرایطی وزارتخانه نظارتی برای شبکه‌های جایگزین ندارد و این عدم ساماندهی و نظارت باعث شده تا به دلایل مختلف و طبق سلیقه معلمان و برخی والدین فضای آموزشی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خارجی که فیلتر هستند رقم بخورد».

این سوژه در گزارشی طی روزهای آینده بررسی می‌شود اما در خصوص آن باید گفت که سامانه «شاد» تاکنون دو بروزرسانی در شهریور و بهمن داشته است و بخشی از مشکلاتش رفع شده است و آموزش و پرورش تلاش دارد تا مشکلات شاد بیش از پیش رفع شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول