اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

دلالی نقطه مقابل تولید/ مشوق‌هایی که در کار نیست!

باید به این نکته توجه کرد که تولید اصل و ریشه است و با رونق تولید چرخه اقتصاد سریع‌تر و بهتر می‌چرخد اما نقطه مقابل تولید که ترمز گسترش اقتصاد ملی می‌باشد دلالیسم وجود دارد که به‌مثابه خوشه‌چین است و فقط زحمت تولیدکننده را با سود چندبرابر برداشت می‌نماید.

دلالی نقطه مقابل تولید/ مشوق‌هایی که در کار نیست!

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس: باید برای نجات اقتصاد کشور به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این چند سال که تولید را چراغ راه تعالی توسعه کشور دانسته‌اند توجه ویژه کنیم.

برای اداره بهتر کشور نباید تنها به اقتصاد نفتی بسنده کرد و به این امید نشست که شاید روزی تحریم برداشته شود بلکه باید به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید کمک کرد تا چرخ اقتصاد کشور بهتر و سریع‌تر بچرخد اما تولید در کشور ما دچار موانعی است که اجازه رونق و گسترش آن را نمی‌دهند.

تصویب قوانین هیجانی و غیرعملیاتی!

خیلی از موانع تولید در ساختار قانون‌گذاری ما وجود دارد که باید قوانین ضد تولید خصوصاً قوانینی که فرایند اخذ مجوزها و نحوه ارائه تسهیلات را برای کسب‌وکارها و رونق تولید مشخص می‌کنند اصلاح و بازبینی شوند و از تصویب قوانین هیجانی و غیرعملیاتی باید پرهیز کرد به طور مثال علی‌رغم تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس، این قانون به‌درستی اجرا نشد و هنوز مشکلاتی در بخش تولیدی و تولیدکنندگان وجود دارد که لاینحل مانده است. لازم است مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید ملی و متناسب با شعار امسال قوانینی پایدار و عملیاتی تصویب نماید.

بروکراسی‌های دست و پا گیر

یکی دیگر از موانع رونق تولید بروکراسی‌های موجود در کشور است که باعث شده تا بخش خصوصی نتواند به‌صورت فعالانه در امر گسترش و به‌روزآوری تولید سهیم باشد، این بروکراسی‌های دست‌وپاگیر باعث ناکامی تولید شده است.

تمام قوانین ما باید به‌طوری وضع شود که مردم را نسبت به تولید گرایی و مولد واقع‌شدن هدایت نماید تا به‌صورت طبیعی در میان اقشار مختلف مردم جامعه تولید به‌عنوان افتخار ملی رسمیت یافته و به باور جمعی تبدیل شود.

یکی دیگر از موانع عظیم رشد تولید در کشور سازمان‌های دولتی هستند به فراخور موقعیت و اختیاراتی که دارند قوانین را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند و به هر نحو مشکلی را بر دوش تولیدکنندگان می‌گذارند از همین رو باید قوانین بازدارنده در خصوص تفسیرهای هر یک از سازمان‌ها به نفع خود وضع شود تا رفتارهای این‌گونه به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.

مشوق‌های متفاوت برای تولیدکنندگان

تولیدکنندگان باید از انواع مشوق‌های لازم بهره‌مند باشند تا با انگیزه کافی قدم در میدان پرزحمت تولید گذارند و این مسئله عاملی باشد برای تشویق و هدایت اقشار مختلف مردم تا بخش بزرگی از پتانسیل‌هایی اقتصادی کشور به سمت فعالیت‌های تولید محور گسیل شود.

واردات بی‌رویه یکی دیگر از موانع رونق و گسترش تولید است که باید از واردات بی‌رویه پرهیز کنیم زیرا به‌غیراز اینکه منابع محدود ارزی ما را از بین می‌برد باعث می‌شود که چرخ تولید در این کشور خوب نچرخد که باید با وضع مقررات و نظارت دقیق و شفاف فقط بخش بازرگانی و واردکنندگان را مجاز به واردات کالایی نماییم که تولید آن در داخل مقدور نبوده یا مقرون‌به‌صرفه نباشد.مانعی که همه تولیدکنندگان کم و بیش با آن سرکار دارند نظام بانکی ماست.

نظام بانکی را باید در چارچوب معینی قرارداد و تضمین‌های محکم، هرگونه انحراف منابع پولی کشور جلوگیری به عمل آورد و همچنین آن را در خصوص تخصیص منابع پولی به بخش بازرگانی ملزم به اخذ مجوز از شورای اقتصاد تا فقط به مقدار حقیقی کشور و آن‌هم در خصوص کالاهایی که عدم توان تولید آنها در کشور محرز است بانک‌ها بتوانند گشایش اعتبار و یا تخصیص پرداخت تسهیلات نمایند و مابقی منابع بانکی صرف گسترش تولید شود و باید با اصلاح سیستم بانکی اجازه ندهیم شبکه دلالیسم کشور سودی بیشتر از تولید داشته باشد و مالیات کمتری نیز پرداخت نماید.

البته در رونق تولید حذف سود مرکب یکی از عوامل عدم رونق تولید است، زیرا سود مرکب باعث می‌شود که تولیدکننده‌ای که بدهکار است، بر بدهی جرائم سال‌های گذشته هم‌سود تعلق گیرد که این تولیدکننده بدهکار را بدهکارتر می‌نماید.

ما باید به اتکای توان داخل و با پشتیبانی به‌موقع تمام مشکلات و نارسایی پیش روی تولید را مرتفع نماییم و با همراهی ملت شریف ایران از فرصت‌ها ظرفیت‌های خدادادی و استعداد نخبگان به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه کشور و تحقق رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار بهره ببریم.

باید به این نکته توجه کرد که تولید اصل و ریشه است و با رونق تولید چرخه اقتصاد سریع‌تر و بهتر می‌چرخد اما نقطه مقابل تولید که ترمز گسترش اقتصاد ملی می‌باشد دلالیسم وجود دارد که به‌مثابه خوشه‌چین است و فقط زحمت تولیدکننده را با سود چندبرابر برداشت می‌نماید و باعث تلاطم، بی‌ثباتی و ناامنی در بازار و اقتصاد می‌شود که این مانع بزرگ نیز باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌های صحیح و قانون‌گذاری روشن و مبین از میان برداشته شود.

اگر بخواهیم به‌سوی رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار و رهایی از اقتصاد نفتی گام برداریم چاره‌ای نداریم جز اینکه تمامی موانع پیش روی تولید را از سر را برداشته و برای به حرکت درآوردن چرخ‌هایی آن، از کشاورزی و معدن و صنعت شروع شده و زنجیره وسیعی از خدمات را نیز در برمی‌گیرد، تلاش خود را به کار گیریم چراکه فقط در این صورت می‌توانیم استفاده بهینه از ظرفیت‌های غیرقابل‌انکار اقتصادی ایران‌زمین امیدوار باشیم و شکر نعمت را به‌جای آوریم.

مهدی شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول