اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتهام‌زنی‌های جدید ریاض علیه «سعد الجبری» مقام اطلاعاتی سابق سعودی

عربستان سعودی با تنظیم شکایتی در آمریکا علیه مقام سابق سازمان اطلاعات سعودی که پیشتر ولی‌عهد را به تلاش برای ترور خود متهم کرده بود، از او درخواست «غرامت» کرد.

اتهام‌زنی‌های جدید ریاض علیه «سعد الجبری» مقام اطلاعاتی سابق سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  روزنامه آمریکایی «بوستون گلاب» با انتشار گزارشی از شکایت جدید ریاض از «سعد الجبری» مقام سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی خبر داد.

سعد الجبری معاون ولی‌عهد سابق سعودی «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است.

وبگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»‌ به نقل از بوستون گلاب  گزارش داد که ریاض ضمن اتهام‌زنی به مأمور سابق سازمان اطلاعات این کشور مبنی بر استفاده از اموال عمومی عربستان سعودی، در شکایت خود از الجبری خواسته است که به این کشور ۲۹ میلیون دلار به علت خرید ساختمان‌های مجللی که در بوستون آنها را خریداری کرده است، پول بپردازد.

بر اساس این گزارش، اسناد دادگاه نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی که عربستان سعودی از آنها سخن می‌گوید، در مناطق مرفه‌نشین بوستون خریداری شده و الجبری با پرداخت ۲۰ هزار دلار در ماه دو واحد از آنها را اجاره کرده است.

در شکایت مذکور، ادعا شده است که الجبری «۳.۵ میلیارد دلار از اموال عمومی عربستان سعودی را سرقت کرده است و بخش کمی از این پول‌ها برای خرید هشت واحد مسکونی در بوستون استفاده شده است».

بوستون گلاب با اشاره به اینکه یک قاضی فدرال بررسی این شکایت را به همراه چند کارشناس حقوقی به عهده خواهد گرفت، همچنین خبر داد که الجبری تأکید کرده واحد‌های مذکور به صورت قانونی خریداری شده و در عین حال، گفته است که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی تلاش کرده است «یک رقیب سیاسی را زیر پوشش کمپین پاکسازی فساد» هدف قرار دهد.

یک منبع در گفت‌و‌گو با روزنامه بوستون گلاب ضمن اشاره به اینکه پسر الجبری در سال ۲۰۱۳ در دانشکده پزشکی در بوستون تحصیل می‌کرده، گفت که الجبری خرید املاک در بوستون را از همان زمانی که دستیار ولی‌عهد سابق بوده آغاز کرده است.

بر اساس اتهام‌ وارد شده در شکایت عربستان سعودی و اسناد ثبت شده در بوستون، شرکت‌های الجبری ۶.۶ میلیون دلار برای خرید پنج واحد مجلل پرداخت کرده‌اند و در سال ۲۰۱۷ نیز یکی از شرکت‌های الجبری ۴.۵ میلیون دلار برای خرید یک واحد مسکونی در یکی از هتل‌های مشهور بوستون هزینه کرده است.

طبق این گزارش، در ژانویه سال ۲۰۲۰ یکی از این شرکت‌ها توافقی به ارزش ۱۳.۷۵ میلیون دلار برای خرید دو واحد در طبقه ۵۲ یک آسمان خراش در شهر «وان دالتون» امضاء کرده و مجموع ارزش این واحدها به چیزی حدود ۲۵ میلیون دلار رسیده است.

شکایت و اسناد ثبت شده نشان می‌دهند که تمام واحدها اجاره داده‌ شده‌اند از جمله دو واحد مسکونی که در ماه اکتبر و با پرداخت ۲۰ هزار دلار ماهیانه اجاره داده شده است. در شکایت‌های یادشده همچنین آمده است که شرکت‌های الجبری ماهانه حدود ۸۰ هزار دلار از این راه درآمد دارند.

پیشتر نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود، اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد چند شرکت دولتی سعودی، سعد الجبری را به اختلاس میلیاردی متهم کرده‌اند.

این اتهامات در حالی علیه مقام سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی صورت می‌گیرد که در ۱۱ مرداد ماه گذشته،  الجبری از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سعودی با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از بن سلمان به اتهام تلاش برای ترور  شکایت کرده بود.

در دادخواست الجبری آمده بود که ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۸، تیم تروری را برای کشتن وی و تکه‌تکه کردنش به شیوه ترور «جمال خاشقچی» به آمریکا و سپس کانادا اعزام کرده است.

از سوی دیگر، وبسایت «ویکی لیکس سعودی»، پیشتر، به نقل از منابعی خبر داده بود که بن سلمان تحت پوشش مبارزه با فساد سعی دارد اموال و ساختمان‌های ولی‌عهد سابق را که از ۱۰ ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد، از آن خود کند و او را تهدید کرده است که در صورت عدم موافقت با واگذاری اموالش، او را همچنان در زندان انفرادی نگه خواهد داشت. علی‌‌رغم اینکه بن نایف در وضعیت بد جسمانی‌ به سر می‌برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول