اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ذوالفقاری: «‌اطلس امنیت کشور» به زودی نهایی می‌شود/ امنیت انتخابات مرحله به مرحله تأمین می‌شود

معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: اطلس امنیت کشور با توجه به تغییرانی که وجود دارد، در حال به‌روز رسانی و تقریبا در حال نهایی شدن است که برای پیش‌بینی و تدبیر ابلاغ خواهد شد.

ذوالفقاری: «‌اطلس امنیت کشور» به زودی نهایی می‌شود/ امنیت انتخابات مرحله به مرحله تأمین می‌شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حسین ذوالفقاری، معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور با ایرنا به گفت‌وگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

هیچ کشوری بدون تهدید نیست

- هیچ کشوری بدون تهدید نیست، اما نوع تهدیدها متفاوت است. ایران به لحاظ ژئوپولیتیکی و بسیاری از معیارهایی که وجود دارد، یک سری تهدیدات مضاعف دارد. با شرایطی که ما داریم و دشمنی‌ها و جنگ‌های نیابتی که در کشورهای پیرامونی ما در سال‌های گذشته شکل گرفته، طبیعتا هم در حوزه‌های نظامی و دفاعی بیرون کشور و هم در حوزه‌های امنیت داخل کشور ‌باید بیشتر دقت شود.

- در امن‌ترین ایام هم نمی‌توان تصور کرد تهدیدی متوجه کشور نشود چون تهدیدات بالقوه همیشه وجود دارد و اگر غفلت شود به فعلیت درمی‌آید.

- در این حوزه هم تامین امنیت عمومی مردم و همچنین جلوگیری از اقدامات تروریستی و تامین امنیت مرزها را داریم که مجموعه آنها معدل امنیت کشور را تعیین می‌کند.

- با تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور و دستگاه‌های نظامی و انتظامی بسیاری از تهدیداتی که می‌توانست در داخل کشور ناامنی ایجاد کند، اتفاق نیفتاد.

تامین امنیت کشور شبانه‌روزی است

- واقعیت این است که آنچه در حوزه امنیت احتمال می‌رود که اتفاق بیفتد، اما نمی‌افتد قابل گزارش‌دهی نیست و آنچه که اتفاق می‌افتد بیشتر نمود پیدا می‌کند. یعنی اگر ۱۰۰ گروه تروریستی قصد عملیات تروریستی داخل کشور را داشته باشند ۹۹ درصد آن خنثی شود قابل گزارش دهی نیست اما اگر یک مورد رخ دهد مبنای اظهار نظر قرار می‌گیرد که البته آن یک مورد هم زیاد است.

- تامین امنیت کشور شبانه‌روزی است و تعطیل و غیرتعطیل ندارد. با این حال گاهی وقایعی رخ می‌دهد که دست‌اندرکاران امنیت و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اطلس امنیت کشور به زودی نهایی می‌شود

- دستورالعمل تامین امنیت انتخابات برای استان‌های سراسر کشور و دستگاه‌های عضو در این ستاد تدوین شده است. علاوه بر این اطلس امنیت کشور با توجه به تغییرانی که وجود دارد، در حال به‌روز رسانی و تقریبا در حال نهایی شدن است که برای پیش‌بینی و تدبیر ابلاغ خواهد شد.

- تعداد شعب اخذ رای و شرایط امنیتی مناطق مختلف و همچنین برآورد تهدیدات محتمل برای انتخابات در نظر گرفته شده است. علاوه بر تامین امنیت محل اخذ شعبه رای، تامین مسیرها و شهرها، پیش‌بینی کنترل اقدامات ایذایی محتمل، اینکه جایی به دلیل رقابت‌ها به‌ویژه در حوزه شوراها مشکلی پیش نیاید، همه اینها پیش بینی شده است.

 - ما در درجه اول به دنبال پیشگیری هستیم و در این زمینه آمادگی حداکثری برای مواجهه با بدترین شرایط را داریم.

نگاهی به مراحل تأمین امنیت انتخابات

- امنیت انتخابات فقط مربوط به روز برگزاری انتخابات نیست. در این زمینه چند مرحله در نظر گرفته شده است؛ یک مرحله قبل از ثبت نام نامزدها به ویژه در حوزه ریاست جمهوری است؛ مرحله بعد از زمان ثبت‌نام تا اعلام نتیجه تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان برای ریاست جمهوری و از طریق مجلس شورای اسلامی برای شوراهاست که آن هم برای ما موضوعیت دارد و برای هر کدام از این مقاطع تدابیر خاص در نظر گرفته می‌شود.

- مرحله سوم از زمان شروع تبلیغات تا پایان تبلیغات است و مرحله چهارم به زمان پایان تبلیغات تا روز برگزاری انتخابات اختصاص دارد که هر کدام برای ما تفاوت‌های خاص خود را دارد و ممکن است در آن مقطع اتفاقات یا تخلفات و اقدامات خلاف قانون توسط ستادها و غیره روی دهد.

- مراحل بعد روز برگزاری انتخابات تا پایان اخذ رای‌گیری و آغاز شمارش آرا تا پایان شمارش آرا است که باید امنیت تامین شود. مرحله آخر هم اعلام نتیجه است که هر کدام از این‌ها مستلزم برآوردهای اطلاعاتی و پیش‌بینی و تدبیر است.

- با توجه به اینکه ممکن است در زمان برگزاری انتخابات همچنان کرونا وجود داشته باشد، برای آن هم دستورالعمل جداگانه‌ای تدوین و به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارائه شده است.

برخی مسئولان اخیرا درباره حوادث آبان ۹۸ گزارش کذب دادند

- اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد.

- البته در آنجا هم ما شاهد فضاسازی‌ها و دامن زدن‌ها بودیم مثلاً برخی مسئولان اخیراً تعداد جانباختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم. در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود.

- آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اما رسانه‌های معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.

- اگر منظور در آبان ۹۸ اعتراض به سهمیه بندی سوخت بود، اعتراض روش دارد. اعلام اینکه این قیمت روی تورم تاثیر می‌گذارد، جای خود را دارد اما عده‌ای از اعتراض عادی مردم با نیات و اهداف دیگری سوء استفاده کردند و دست به خشونت زدند و با نیروهای تامین کننده امنیت در داخل شهرها درگیر شدند و این اتفاقات تلخ رخ داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول