اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

گرانی پوشاک یزد در سایه تکذیب مسؤولان/ مشاهدات عینی گرانی 80 درصدی را گزارش می‌کند

در حالی مسئولان یزد گرانی برخی کالاها نظیر پوشاک در این استان نسبت به دیگر استان های کشور را تکذیب می کنند که مشاهدات عینی ما خبر از افزایش تا 80 درصدی را نشان داده و این چالش به دغدغه ذهنی مشتریان و فروشندگان در شهر میراث جهانی یزد تبدیل شده است.

گرانی پوشاک یزد در سایه تکذیب مسؤولان/ مشاهدات عینی گرانی 80 درصدی را گزارش می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سال ۹۹ شکل جدیدی به خود گرفت و تقریبا می‌توان گفت که هر هفته یکی از اقلام مورد نیاز سفره مردم با افزایش ناگهانی قیمت مواجه می‌شد، تا جایی که در ماه‌های پایان سال تورم مواد خوراکی از سایر کالاها به صورت محسوسی پیشی گرفت.

اگر خوراکی‌ها و کالاهایی را که در سال ۹۹ حاشیه‌های قیمتی زیادی داشتند بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اوضاع برای مرغ و تخم مرغ، میوه و تره بار و پوشاک از همه پیچیده‌تر بوده تاجایی که برخی از قیمت‌ها، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان آن سال نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

قدرت خرید مردم با افزایش قیمت‌ها نزدیک به صفر شده

محمدفلاح یکی از فروشندگان پوشاک در شهر میراث جهانی یزد در خصوص قیمت پوشاک می‌گوید: چند سالی است که علی‌رغم وجود ظرفیت‌های خوب نساجی در استان یزد قیمت پوشاک نیز افزایش پیدا کرده و همین امر در کنار افزایش قیمت در دیگر صنوف قدرت خرید مردم را کم کرده است.

وی سلیقه خاص یزدی‌ها در انتخابات رنگ، جنس و سبک پوشاک را از دیگر دلایل افزایش قیمت در این بازار دانست و بیان کرد: یزدی هر لباسی را نمی‌پوشند به همین منظور تولید کنندگان باید زمان بیشتری برای دوخت و دوز لباس‌ها بگذارند و همین انرژی مضاعف هزینه تهیه لباس را افزایش داده است.

این فروشنده یزدی با بیان این‌که از هشت ماه گذشته تاکنون قیمت برخی از پوشاک در این سه برابر افزایش پیدا کرده است،گفت: افزایش قیمت پارچه، افزایش اجاره بهاء مغازه‌های اجاره‌ای و افزایش دیگر هزینه‌های جاری، همگی از جمله دلایل گرانی در صنف پوشاک است که باید هر چه سریعتر برای ساماندهی آن اقدامی جدی از سوی مسئولان انجام شود.

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را به نزدیک صفر رسانده است، افزود: فروشندگان هم از این گرانی ها راضی نیستند.

علی‌محمد دهقان یکی دیگر از فروشندگان پوشاک که در یکی از بازارهای قدیمی یزد مشغول فعالیت است، اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف استان و کشور در حوزه پوشاک هیچ نیازی به لباس‌های ترکی و خارجی وارداتی نداریم.

وی افزود: متأسفانه آن قدر که مسئولان از محصولات وارداتی حمایت می‌کنند اگر ظرفیت‌های داخلی را تقویت می‌کردند بسیاری از مشکلات کارخانجات نساجی و تولیدی‌های پوشاک بر طرف و شاهد کاهش قیمت در این صنف بودیم.

دهقان با بیان این‌که خودش قبل از فروشندگی اپراتور دستگاه‌های نساجی در یکی از کارخانه‌های تولید پارچه بوده، خاطرنشان کرد: کیفیت جنس و رنگ پارچه‌های ایرانی خیلی بهتر از خارجی‌هاست ولی متأسفانه آن طور که باید معرفی نشدند و امروز شاهد آنیم که پارچه ایرانی با برند خارجی به فروش می‌رسد و این بسیاری دردناک است.

افزایش تا ۸۰ درصدی قیمت پوشاک بچگانه در یزد

یکی از فروشندگان پوشاک بچگانه عقیده دارد که قیمت پوشاک زمستانه بچگانه در بازار امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که اجناس بچگانه عرضه شده در بازار یزد معمولاً دوخت ایران یا از اجناس وارداتی از چین است، اضافه می‎‎کند: اجناس چینی واقعاً بی‎‎کیفیت هستند ولی قیمت آنها نسبت به تولیدات داخلی به مراتب پایین‎تر است.

به گفته وی، مردم یزد به دنبال کارهای باکیفیت هستند، بنابراین زمانی که با قیمت‏‏‌های بالا مواجه می‏‌شوند، ترجیح می‎دهند که خرید نکنند زیرا به کیفیت تولیدات چینی بی‎‎اعتماد شدند.

این فروشنده لباس بچگانه می‎‎گوید: برخی از لباس‌های بچه‎‎گانه تقریباً ۱۵۰ هزار تومان است، اما پالتوهای ایرانی به ویژه از جنس فُتر که متقاضی بیشتری هم دارند، بین ۲۵۰ تا ۳۴۰ هزار تومان قیمت دارند.

با این حال، یکی از بانوان خریدار لباس‎‎های زمستانه بچگانه معتقد است که قیمت تولیدات با توجه به کیفیت و جنس پارچه، طرح و تنوع مدل و رنگ، به نسبت خوب است.

به گفته وی، در سال‌‏‏های اخیر‏، عرضه اجناس متناسب با روز با طرح‏‏ها و مدل‎‎های متنوع در بازار یزد گسترش و از این رو رغبت مردم برای خرید از بازار استان نیز افزایش یافته است.

گرانی میوه را تأیید و افزایش قیمت پوشاک در یزد را رد می‌کنم

محمد زاده‌رحمانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز در خصوص گرانی‌های موجود در این استان به خبرنگار فارس، گفت: گرانی برخی از اقلام میوه و تره بار در استان را تأیید می‌کنم و برای رفع آن در حال تدوین راهکارهای کارشناسی با همکاری بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه گرانی پوشاک در یزد نسبت به دیگر استان‌های کشور را تکذیب کرد و افزود: یزد از جمله استان‌های غنی کشور در بحث صنعت نساجی و پوشاک است و همین امر این شهر میراث جهانی را به مقصد خرید پوشاک شهروندان از استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های جنوب غرب کشور تبدیل کرده است.

 

همه گرانی‌ها را نباید پای اصناف گذاشت/ برخی کالاها گرانند

علیرضا حسنی رئیس اتاق اصناف یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این استان، با بیان این‌که گرانی‌های موجود در حوزه‌های پوشاک و میوه باید با مداخله جدی دولت رفع شود، اظهار کرد: مدیریت بازار به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی از جمله الزامات اجرایی برای کمک به معیشت مردم است که باید در اولویت اجرایی قرار گیرد.

وی در خصوص گرانی میوه در استان یزد، افزود: افزایش بی رویه بسیاری از قیمت‌ها به صورت غیرمستقیم و مستقیم تأثیر خود را بر میوه‌های وارداتی به استان گذاشته است.

رئیس اتاق اصناف یزد با بیان این‌که میوه‌های تولید شده در داخل استان قیمت منطقی‌تری دارند، گفت: قیمت انواع مواد غذایی در استان یزد بروز توسط اتاق اصناف اعلام می‌شود تا علاوه بر آگاهی عمومی مانعی برای گرانفروشی شویم.

حسنی افزایش کرایه بار و انبارداری را از جمله دلایل گرانتر بودن میوه در استان یزد دانست و بیان کرد: سعی داریم با تدوین راهکارهای مختلف این چالش را برطرف و قیمت میوه و تره بار را در استان ساماندهی کنیم.

وی در خصوص گرانی پوشاک در استان نیز، تصریح کرد: طی چند سال اخیر با حمایت از تولید کنندگان داخلی بحث کاهش قیمت پوشاک در اولویت اجرایی دست‌اندرکاران مرتبط قرار گرفته و خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی هم بدست آمده است.

 رئیس اتاق اصناف استان یزد با بیان این‌که درصد فروشنده در قیمت گذاری پوشاک به طور قانونی مشخص و به فروشندگان ابلاغ شده است، افزود: هیچ فروشنده‌ای حق ندارد کالا خود را بر خلاف قانون و گرانتر بفروشد.

حسنی با اشاره به اهمیت وجود کارخانجات نساجی و تولید پارچه در استان یزد، گفت: دولتمردان باید در بحث تولید حمایت بیشتری از صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بخش پوشاک اگر بخواهیم کنترل قیمت داشته باشیم باید از تولید کنندگان حمایت کرده و شرایط لازم برای رونق بازار را نیز ایجاد کنیم.

رئیس اتاق اصناف یزد گرانفروشی را یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مدیریت بازار در استان و کشور دانست و بیان کرد: گرانی با گرانفروشی متفاوت است و این مهم باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی با بیان این‌که برخی از اجناس گران هستند و فروشنده مجبور به عرضه آن با قیمت بالاست، خاطرنشان کرد: به جز کالاهای گران اگر جایی شاهد گرانفروشی باشیم شدیدا با آنها برخورد خواهیم کرد.

حسنی با بیان این‌که همه مردم باید در سطح استان بازرس ما باشند، تأکید کرد: اگر جایی شهروندی از افزایش قیمت ناراضی بود می‌تواند با اطلاع به اتاق اصناف ما را در جریان گذاشته و ما هم سریع رسیدگی می‌کنیم.

گلایه از توزیع سبدی میوه‌‎های تنظیم بازار

در حالی که توزیع اقلام میوه تنظیم بازار با هدف کمک به مردم انجام شد که یزدی‌ها از توزیع سبدی گران قیمت اقلام تنظیم بازار گلایه‌مند هستند.

سیستم توزیع اقلام میوه تنطیم بازار که در راستای کمک به مردم است، در حالی اکنون مورد اجرا قرار گرفت که توزیع این اقلام به صورت عمده انجام می‌شود و کمکی به بهبود اقتصاد خانواده ها نمی‌کند.

حسین مشرف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به این مشکل مردمی، اظهار کرد: میوه‌های تنظیم بازار دارای دستورالعمل مشخصی هستند که این موارد ارتباطی به اتحادیه میادین میوه و تره بار ندارد.

وی با بیان این‌که اقلام تنظیم بازار از سوی دولت تامین بودجه شده و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد، گفت: اقلام تنظیم بازار عموما برای خرید میوه و توزیع در روزهای پایانی سال توسط افرادی به عنوان مباشر خریداری شده و براساس دستورالعمل‌ها توزیع می‌شوند.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار یزد، با اشاره به این که نرخ گذاری اقلام تنظیم بازار نیز ارتباطی با میادین میوه و تره‌بار ندارد، گفت: حدود دو سال گذشته تاکنون خرید اقلام میوه تنظیم بازار توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت خریداری و در کمیته راهبردی نرخ‌گذاری می‌شوند.

مشرف توزیع اقلام تنطیم بازار را نیز مرتبط با سازمان صمت دانست و گفت: امسال ۱۲۰ مباشر به سازمان صمت معرفی شده‌اند که این افراد معتمد، براساس ثبت‌نام در سیستم اقلام میوه را براساس دستورالعمل‌ها توزیع می‌کنند که در این دستورالعمل‌ها توزیع خرده فروشی اقلام تخلف بوده و باید به صورت سبدی عرضه شوند.

وی در خصوص نظارت بر بازار میوه و میادین تره‌بار خاطرنشان کرد: پنج کمیسیون مربوط به بازرسی شامل ۱۷ بازرس بر بازار میوه و تره‌بار نظارت دارند که البته در ایام نوروز نیز این گشت‌های مشترک کنترل بازار میوه بر بر عهده دارند.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار در خصوص تخلفات بازار میادین میوه و تره‌بار تصریح کرد: برخوردها و جرایمی که در این حوزه رخ داده عمدتا مربوط به عدم صدور فاکتور و درج قیمت بوده است و تخلفات مربوط به گرانفروشی کمتر از سال‌های قبل شاهد بودیم.

آنطور که به نظر می‌رسد، اصلاح سیاست‌های توزیع اقلام تنطیم بازار برای کمک به بهبود وضعیت مردم ضروری است و باید نسبت به رفع این مهم، اقدام شود.

قیمت انواع میوه و تره بار در یزد

مشرف با اشاره به کاهش قیمت‌های اقلام میوه در ایام نوروز اظهار کرد: هر کیلوگرم خیار مینی از ۱۳ هزار به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی افزود: البته خیارسبز گلخانه‌ای از ۱۲ هزار تومان به ۱۰ تومان کاهش یافته و خیار سبز آویز جیرفتی نیز از ۱۰ هزار تومان به هشت هزار تومان کاهش یافته است.

مشرف با بیان این‌که بادمجان گلخانه بیرونی نیز از پنج هزار تومان به چهار هزار تومان کاهش یافته است، گفت: میوه موز نیز از ۴۰ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان شده است و موز هندی هم از ۳۵ به ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که سیب زمینی نو نیز بین چهار هزار تومان و سیب زمینی کهنه نیز از دو هزار تومان تا سه هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود، گفت: هر کیلوگرم گوجه فرنگی نیز بین پنج تا دو هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز نیز بین دو تا سه هزار تومان به فروش میرسد.

مشرف تصریح کرد: این قیمت ها مربوط به بازار میادین میوه و تره بار است و با ۳۰ درصد افزایش قیمت عرضه می‌شود.

در خصوص وضعیت قیمت پوشاک هم به سراغ رئیس اتحادیه پوشاک استان رفتیم که متأسفانه علی رغم تلاش مکرر خبرنگار فارس موفق به مصاحبه با وی نشدیم.

به نظر می‌رسد بحث ساماندهی قیمت کالاهای اساسی و همچنین افزایش بی رویه قیمت پوشاک در استان یزد که ظاهرا غیرقانونی هم است، به نظارت بیشتر و کارشناسی تری نیاز دارد، چون برخی از اجناس گران  و برخی هم در دام گرانفروش هستند.

ساماندهی بازار اجناس و برخورد با گرانفروشان به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی که بسیاری از خانواده ها درگیر آنند باید در اولویت اجرایی مسئولان و دستگاه های نظارتی و مدیریتی قرار گیرد.

افزایش اعتماد عمومی در گرو توجه به دغدغه مردم و تلاش برای ساماندهی اوضاع کنونی اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/الف/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول