اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

از نامگذاری منطقه 16 تهران به عنوان دارالشهدای دانش‌آموزی تا مدرسه سنگی 100 ساله فریدن

نامگذاری منطقه ۱۶ تهران به دار الشهدای دانش آموزی، با اهدای هزار و صد شهید دانش آموز

از نامگذاری منطقه 16 تهران به عنوان دارالشهدای دانش‌آموزی تا مدرسه سنگی 100 ساله فریدن

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: پالیزدار مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۶ تهران گفت: بیش از هزار شهید دانش‌آموز در منطقه داریم و چون این تعداد بیشترین شهید دانش آموز در بین مناطق تهران است، موضوع نامگذاری منطقه ۱۶ به دارالشهدای دانش آموزی را پیگیری کردیم، و بعد از یکسال با همکاری شهرداری منطقه ۱۶ ، نام این منطقه به دارالشهدای دانش آموزی مزین شد.و این افتخار تاریخی برای آموزش و پرورش منطقه ۱۶ است. وی همچنین افزود ما تاکنون سه یادواره شهدای دانش آموزی با عنوان: از کلاس تا آسمان برگزار کردیم که آخرین آن در اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه این جلسه رزاقی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران ضمن تقدیر از تلاش های خالصانه پالیزدار و همکاران وی در منطقه ۱۶، و بیان اینکه در هر فعالیت ترویجی لازم است سه نکته مشخص شود. هدف از برگزاری یادواره چیست؟ مخاطبین یادواره چه کسانی هستند؟ و چه چیزی یاد خواهند گرفت؟ تصریح کرد اداره کل شاهد نیز در اطلاع رسانی و نشر فعالیت‌های منطقه در ستاد و سراسر کشور، انجام وظیفه خواهد نمود. در انتهای این نشست، پوستر مزین به عکس وسرگذشت مختصری از زندگی دانش آموز شهید علی دباغ باقری که اسفندماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید، از سوی محمدرضا رزاقی به پالیزدار مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۶ اهداء شد.


تبیین مهم‌ترین اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برای سال 1400
مهم‌ترین اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سال 1400 در نشست شورای اقدامات تحولی سازمان تبیین شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسن ملکی، در جمع معاونان و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با اشاره به تدوین 11 راهنمای برنامه درسی که به‌تازگی تأئید و به تصویب رسیده، گفت: طراحی و تدوین راهنمای برنامه درسی و راهنمای پیش‌دبستانی براساس برنامه‌ریزی درسی و سند تحول بنیادین، کاری ریشه‌ای است.

وی گفت: برنامه ویژه مدرسه(بوم) و شبکه ملی رشد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات فناورانه سازمان، رمزینه پاسخ سریع و 4 هزار عنوان محتوای کتاب‌های درسی، تولید محتوای الکترونیک تعاملی برای 203 عنوان کتاب با 5700 محتوای مکمل در شبکه ملی رشد، طراحی دوره‌های جدید فنی و حرفه‌ای با همکاری سایر معاونت‌های وزارتخانه، تولید بیش از 6 هزار دقیقه الگوی تدریس در مجموعه استودیوهای سازمان، درج معارف انقلاب در کتاب‌های درسی، تولید 24 پروژه فیلم فنی و حرفه‌ای برای هنرجویان، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، برای شرایط کرونا و ارسال به استان‌ها ازجمله اقدامات تحولی است که در سال 99 به آن‌ها  پرداخته‌شده است.

مهم‌ترین اقدامات سال 1400

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اقداماتی که برای سال 1400 باید انجام شود،افزود: اجرای فاز دوم محتوای الکترونیک، تولید الگوها و دستورالعمل‌های بسته‌های تربیت و یادگیری و تصویب آن‌ها با رویکرد بهره‌مندی جامعه از بسته‌ها، ‌تولید چند نمونه بسته‌های تربیت و یادگیری به‌عنوان فاز آزمایشی برای دو پایه ابتدایی و متوسطه اول، تداوم نصب رمزینه پاسخ سریع روی کتاب‌های درسی، تهیه الگوی چند تألیفی؛ تولید برنامه‌های درسی حضوری و غیرحضوری متناسب با اوضاع کرونایی، برنامه‌ریزی مدون برای رشته علوم و معارف اسلامی؛ اعتبارسنجی و ارزشیابی تولیدات مکتوب و الکترونیکی سازمان، از جمله مواردی است که در سال 1400 باید دنبال شود و مورد اهتمام مدیران در برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی قرار گیرد.

ملکی گفت: ارزشیابی برنامه درسی، به‌ ویژه در بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش،  نیاز به تقویت دارد چراکه ارزشیابی باعث مشروعیت برنامه‌ریزی درسی می‌شود.


فراخوان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در بهار ۱۴۰۰ منتشر شد
فراخوان جایزه‌ی کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در بهار ١۴٠٠ از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیرخانه این جایزه از تمامی ناشران، مولفان، مترجمان، تصویرگران و شاعران فارسی‌زبان در ایران و دیگر کشورها دعوت کرده است تا آثار خود را برای داوری در این رویداد در اختیار کانون قرار دهند.

بر این اساس، تنها کتاب‌هایی می‌تواند در این داوری مورد ارزیابی قرار بگیرد که برای نخستین بار در سال‌های ۱۳۹۹ و یا ۱۴۰۰ منتشر و برای نخستین بار در جایزه‌ی کتاب ماه و سال شرکت داده شده باشد.

صاحبان این آثار تا روز ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند تا برگزیدگان جایزه در تابستان امسال معرفی شوند.

دبیرخانه این جایزه، آثار ارسالی را در ۴ بخش اصلی «خواندنی‌های حوزه‌ی داستان» شامل تألیف، ترجمه (مشمول قانون کپی‌رایت)، بازآفرینی، ادبیات نمایشی و فیلم‌نامه‌های چاپ شده، «خواندنی‌های حوزه‌ی شعر» شامل تألیف، قصه‌های منظوم و  ترجمه (مشمول قانون کپی‌رایت)، «تصویرگری» و «خلاقیت» مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

همچنین سه جایزه ویژه «فرصت طلایی» برای آثار منتشر نشده نوقلمان بالای ۱۸ سال یا پیشکسوتانی که مدت‌هاست در عرصه کودک و نوجوان قلم نزده‌اند، «استاد مهدی آذریزدی» جایزه‌ای سالانه برای بازنویسی و «مداد پرنده» دیگر جایزه سالانه برای تجلیل از یک چهره‌ی شاخص عرصه ادبیات کودک و نوجوان به برگزیدگان این رویداد اهدا خواهد شد.

کمک به ارتقای کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان، حمایت از شاعران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران، شناسایی و رتبه‌بندی آثار ارزشمند و معرفی آن به مخاطبان و جلب توجه عمومی به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از اهداف اصلی برگزاری جایزه کتاب ماه و سال کانون است.

این جایزه شامل نشان مرغک، لوح تقدیر، جایزه‌ی نقدی و امتیاز خرید کتاب برای کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شود.

بر همین اساس علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند آثار خود را تا روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ به نشانی تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، ساختمان معاونت فرهنگی، طبقه دوم، دبیرخانه‌ی جایزه‌ی کتاب ماه و سال کودک و نوجوان، کد پستی ۱۴۱۵۶۱۳۱۴۴ ارسال کنند.

تلفن‌ ۸۸۹۷۸۷۸۵-۰۲۱، دورنگار ۸۸۹۵۱۵۰۷-۰۲۱ و تلفن همراه ۰۹۳۷۰۹۱۵۸۱۴ برای ارتباط با دبیرخانه و نشانی پست الکترونیک Talaeiforsat@gmail.com نیز برای ارسال آثار بخش فرصت طلایی در نظر گرفته شده است.

یادآوری می‌شود فراخوان کامل این رویداد در پایگاه خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


با حضور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی و در آستانه روز جهانی آگاه‌سازی از اوتیسم صورت گرفت:
افتتاح «اتاق تاریک چند حسی» و «پارک بازی»مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مشهد
با حضور رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و در آستانه ۱۳ فروردین، روز جهانی آگاه‌سازی از اتیسم، اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در مدرسه ویژه اوتیسم تبسم مشهد، افتتاح شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در مراسم افتتاح این پروژه‌ها ضمن تبریک سال جدید و نیمه شعبان به تشریح چهار اصل راهبردی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم پرداخت و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی از سال 1370 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز به کارکرده است و دو هدف اصلی ایجاد این سازمان، افزایش پوشش تحصیلی از طریق پوشش حداکثری تمامی طیف‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ایجاد عدالت آموزشی است.

وی گفت: مدارس استثنایی موجب شکوفایی استعداد دانش‌آموزان استثنایی می‌شوند و این دقیقاً در راستای عدالت آموزشی است

حسینی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 1382 نوآموزان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم را جزء گروه‌های دانش‌آموزان تحت پوشش قرارداد و بر همین اساس اقدام به تدوین برنامه‌های تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای این گروه نمود.

معاون وزیر با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۸مدرسه خاص اوتیسم و ۳۲۷کلاس ضمیمه اوتیسم در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴مدرسه اوتیسم نیز در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اوتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

 وی افزود: در مجموع دو هزار و 800 دانش‌آموز اوتیسم در مدارس خاص و 200 دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند و ۳۸۷نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را برعهده دارند.

حسینی تصریح کرد: از سال ۸2تاکنون که نظام آموزش‌وپرورش اوتیسم شکل گرفت تاکنون پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان دو هزار و 500 درصد رشد داشته است.

 معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در موضوع دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم از چهار اصل کلیدی پیروی می‌کند اظهار کرد: نخستین اصل آن است که در آموزش‌وپرورش کودکان دارای اتسیم، مخاطب و خدمت گیرنده، فقط کودک نیست بلکه مخاطب نظام آموزشی در این گروه از دانش‌آموزان علاوه بر کودک به طور ویژه خانواده کودک مبتلا به اوتیسم نیز می‌باشد و براین‌اساس با نگاه ویژه به خانواده کودک مبتلا به اوتیسم محتواهای مناسب آنان در حال تولید است.

وی گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسة پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه نقش دادن به اولیاء در نظام تعلیم‌وتربیت است.

وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار شده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اوتیسم تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای اولیاء، ارائه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های معکوس است اظهار کرد: برای اولین‌بار در کشور پایگاه آموزش مجازی ویژه آموزش والدین طیف اوتیسم کل کشور در مدرسه تبسم مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی اصل اساسی دوم در حوزه تعلیم‌وتربیت کودکان طیف اوتیسم را طراحی برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی با رویکرد آموزش فردی شده (IEP) دانست و گفت: یکی از آرمان‌های نظام تعلیم تربیت، آموزش‌های فردی شده در مدارس ترکیبی است و این نوع آموزش‌ها در حال حاضر در مدارس تلفیقی فراگیر برای دانش‌آموزان استثنایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی از جمله موارد مهم در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم است اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه ۷0درصد همکاران، دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اوتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور افزود: پنج کارگاه تخصصی جهت تربیت‌مدرس به مدت ۱۱۲ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اوتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.

حسینی با بیان اینکه اصل سوم ارائه خدمات توان‌بخشی به این دانش‌آموزان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی است اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت‌های آموزش‌وپرورش عادی است و علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد.

با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات توان‌بخشی را از سه طریق خدمات درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در مراکز مشاوره و راهنمایی ارائه می‌نماید و خدمات توان‌بخشی دانش‌آموزان طیف اوتیسم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

معاون وزیر چهارمین اصل در حوزه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اوتیسم را مناسب‌سازی ارکان مختلف نظام تعلیم‌وتربیت برای این دانش‌آموزان دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر استان یک مدرسه اوتیسم به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهد شد و با نگاه ویژه مجلس 5 میلیارد  تومان اعتبار در سال جاری برای تأمین تجهیزات آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی اختصاص‌یافته است که بخشی از آن ویژه دانش‌آموزان اوتیسم است.

وی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، مناسب‌سازی پودمان ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری و تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم از دیگر فعالیت‌ها در حوزه اوتیسم است.


معرفی مدرسه ماندگار؛
مدرسه سنگی فریدن، مدرسه‌ای با هویت یک قرن
مدرسه سنگی(دبستان نمره 9 دولتی) قدیمی‌ترین و ماندگارترین مدرسه در شهرستان فریدن است که در سال 1300 به عنوان نهمین آموزشگاه به سبک نوین در استان دهم(اصفهان) تاسیس شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان فریدن،با  تحقق و بررسی تاریخ کهن شهر فریدن، به قدیمی‌ترین مدرسه شهرستان یعنی دبستان خاقانی(دبستان نمره 9 دولتی) که در سال 1300 به عنوان نهمین آموزشگاه به سبک نوین در استان دهم(اصفهان) تاسیس شده رسیدیم که به دلیل ساخت با سنگ، به مدرسه سنگی معروف است.

با توجه به اسناد تاریخی این مدرسه به همت جعفر قلی خان سلطانی نایب الحکومه، کدخدای آن زمان و مرحوم سید عباس مصطفوی دارانی(که یکی از شاگردان جهانگیرخان قشقائی و از هم مباحثات سید حسن مدرس و آیت الله العظمی بروجردی در مدرسه صدر اصفهان بوده است) و پیگیری اهالی فرهنگ دوست فریدنی تاسیس شده است.
این دبستان نهمین آموزشگاهی بوده که در آن زمان در استان دهم یعنی استان اصفهان تاسیس شده و دارای 3800 متر عرصه، 300 متر اعیان و شش کلاس درس بوده که به عنوان پایگاه علمی در دوره ابتدایی فعالیت می کرده ضمن اینکه در این آموزشگاه چهره های سرشناسی چون دکترسید مصطفی مصطفوی یکی از شاگردان دکتر محمد قریب، تحصیل کرده است.

تا سال 1314 در مدرسه خاقانی فقط پسران در مقطع ابتدایی در حال تحصیلی بودند ولی از سال 1315 دختران نیز در مدرسه ثبت نام شدند و مدرسه به صورت مختلط در آمد. مدرسه تا سال 1327 به صورت مختلط بود و از آن سال به بعد با تاسیس مدرسه دخترانه نمره 3400 به صورت پسرانه اداره شد.
این آموزشگاه با توجه به مرمتی های که صورت گرفت از سال 1394 به عنوان موزه آموزش و پرورش شهرستان و موزه مردم شناسی شهرستان فریدن افتتاح و اکنون با پنج غرفه نمایشگاه شهدای فرهنگی، نمایشگاه اسناد تاریخی آموزش و پرورش، نمایشگاه کشاورزی، نمایشگاه آثار فرهنگی و نمایشگاه سبک زندگی آماده پذیرایی از علاقه مندان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول