اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

از مهندسی معکوس «بابکت 371 آمریکایی» تا راه‌اندازی خط تولید «چیتا» در کردستان+فیلم و عکس

مهندسی معکوس «بابکت ۳۷۱ آمریکایی» به عنوان یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات در کارهای کوچک صنعتی و کشاورزی توسط دو جوان کردستانی سال گذشته با موفقیت به نتیجه رسید و اکنون این دو جوان تصمیم ‌گرفته‌اند تا خط تولید این محصول با عنوان «چیتا 2020» را در سنندج راه‌اندازی کنند که برای تحقق آن به پشتیبانی مسوولان استانی نیاز دارند.

از مهندسی معکوس «بابکت 371 آمریکایی» تا راه‌اندازی خط تولید «چیتا» در کردستان+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس کردستان/ شیرین مرادی؛ مهندسی معکوس بابکت ۳۷۱ امریکایی به عنوان یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات در کارهای کوچک صنعتی و کشاورزی توسط دو جوان صاحب‌ایده کردستانی با عنوان «چیتا 2020» نهم آذرماه 99 با عنوان «مهندسی معکوس لودر بابکت 371 آمریکایی توسط 2 مخترع کردستانی» در خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی شد.

دوستی 30 ساله سیدمصطفی صمدی و امید زندی از کلاس اول دبستان شروع شده است پیمان محکمی که به قول خودشان آنها را به روحی در دو جسم تبدیل کرده است، باهم مقطع دبیرستان را تمام کردند و به قول معروف دیپلمه شدند. بنا به دلایل مختلف که مهم‌ترین آنها مشکلات اقتصادی و ضرورت ورود به عرصه کار برای تامین مخارج زندگی خانواده بود، قید دانشگاه را زدند و به این ترتیب زندگی کاری‌شان کلید خورد و تا به امروز چندین اختراع را به ثبت رسانده‌اند که نمونه مشابه خارجی ندارد.

کارشان را با فعالیت در زمینه تعمیر لوازم خانگی و برق شروع کردند مدتی هم در زمینه تولید وسایل بازی در شهربازی فعالیت کردند و با مهندسی معکوس اسباب‌بازی‌هایی که اکثر ساخته کشور چین بود توانایی خود را در این حوزه محک زدند و البته بسیار هم موفق بودند.

شرکت مشترکی با عنوان پویاصنعت ایده‌پردازان امید کردستان را به شماره 11143 اردیبهشت سال 97 با شناسه ملی 14007547293 در سازمان صمت به ثبت رساندند.

محصولات این شرکت تولید ظروف و مصنوعات تزئینی، مینی‌لودر، جت‌اسکی«تفریحی ورزشی»، انواع چرخ و فلک شهربازی و ماشین برقی شهربازی که همگی از ایده‌ها و اختراعات این دو جوان و یا تولید براساس مدل خارجی و با سرمایه‌گذاری 37 هزار و 650 میلیون ریال و اشتغال‌زایی 10 نفر بود.

ساخت «لودر خورشیدی» برای نخستین بار در جهان 

«ساخت «لودر خورشیدی» برای نخستین بار در جهان» برای نخستین بار در جهان، لودر خورشیدی و هیدرولیکی با نام «هیزی کوردستان» توسط دو جوان کردستانی اهل سنندج ساخته شد که نمونه و مشابه خارجی آن در جهان وجود ندارد.

این نخستین گزارشی بود که خبرگزاری فارس از این دو جوان مخترع کردستانی کار کرد و بعد از آن رسانه های مختلف را برای معرفی توانایی های آنان به میدان آورد.

دو جوان موفق و توانمندی که در روزهای سخت کرونایی هم برای کمک به هم نوعانشان آستین همت بالا بردند و با ساخت گیت رفع آلودگی نشان دادند که قادر به انجام کارهای بزرگ در شرایط تحریم و سخت هستند.

صمدی که به همراه آقای زندی در دفتر خبرگزاری فارس کردستان حضور پیدا کردند، می‌گوید:  اوایل سال گذشته بود که توانستیم یک مدل مینی‌لودر آمریکایی را مهندسی معکوس کنیم این مینی‌لودر در حوزه‌های مختلف عمران، امور شهری، شهرسازی، کشاورزی و دامداری کارایی دارد.

«چیتا 2020» بروزترین نوع تولیدشده نمونه آمریکایی این لودر با عنوان «بابکت 371» است که توانایی ساخت آن با جدیدترین سیستم و آپشن‌ها و بسته به سفارش مشتری با سوخت‌های بنزینی، گازوئیلی و برقی تولید کنیم.

کارایی این مینی‌لودر که مهندسی معکوس و طراحی صنعتی شده با چندین آپشن جدید نسبت به نمونه آمریکایی‌اش شامل جاروکردن جداول و ساکشن زباله‌ در باک داخلی، نهال‌کاری در کمتر از 5 تا 10 ثانیه، میکس ماسه و سیمان و تبدیل آن به بتن، اعلام وزن اجسام به صورت دیجیتالی به محض بارگیری، داشتن سیستم برودتی حرارتی، سنسور هشدار دنده عقب و الزام بستن کمربند قبل از حرکت است.

«چیتا 2020» نوعی نوآوری شده و به روز از «بابکت 371» امریکایی است، سیستم این مینی‌لودر محرکه، چرخ و زنجیر است که ما به سیسم هیدرواستاتیکی و نمونه اولیه را 180 درجه در کارکردها و محرکه این لودر تغییر داده‌ایم، در بدنه و تشکیلات از نمونه خارجی کمک گرفته‌ایم، اما در سیستم با تغییرات جدی آن را به سیستم روز دنیا تبدیل کرده‌ایم.

«چیتا 2020» نوعی نوآوری شده و به روز از «بابکت 371» امریکایی است

 

امروز در کشور کانادا هم از این سیستم استفاده می‌کنند، ما هم در اجرای این نمونه از سیستم و تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته‌ایم و حتی از نمونه کانادایی آن بالاتر است، وزن اجسام را به صورت دیجیتالی برای راننده نشان می‌دهد و این آپشن جدیدی است که در دنیا نمونه آن وجود ندارد و اگر صنعت لودرسازی از چنین کارکردی اطلاع داشته باشند از آن استقبال خواهند کرد چرا که این آپشن بسیار پرکاربرد است.

امید زندی هم می‌گوید: خارجی‌ها 80 نوع کاربرد از این مینی‌لودر می‌گیرند ما موفق شدیم 5 نوع از این کاربردها را روی این مدل پیاده کنیم که به خوبی نیز در عملکرد جواب داده است، نمونه اول آن تاییدیه تمام استانداردها را گرفته‌ لذا در خواست ما کمک برای تجاری‌سازی است.

حمایت‌ها بسیار جزئی است با 70 میلیون تومان تسهیلات فعالیت در این زمینه ممکن نیست، می‌گویند نمی‌توانیم حمایت کنیم، قاعده کمک برای تجاری‌سازی این محصول نیاز به 38 میلیارد تومان سرمایه دارد، اگرچه با دو میلیارد تومان هم راضی شدیم قرار بود یک ‌میلیارد تومان را خودمان تامین کنیم که ما سهم خود را جور کرده‌ایم اما برای راه‌اندازی خط تولید نیاز به تحقق تعهد یک‌ میلیارد تومان مسئولان هستیم.

سوله‌های خالی و سینه پر کارآفرینان

اداراتی داریم که بیش از 50 سوله خالی دارند ما اگر بخواهیم جایی برای فعالیت بگیریم نیاز به ودیعه و اجاره‌های آنچنانی دارد که واقعا در توان ما نیست نمی‌گویم این دستگاه‌ها به صورت مجانی سوله در اختیار ما بگذارند با اجاره کم حداقل یک سال این ظرفیت را در اختیارمان قرار دهند.

در حال دریافت 500 میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید هستیم به امید خدا تا 15 اردیبهشت ماه امسال حتی اگر مسئولان کمک نکنند خط تولید این لودر را راه‌اندازی خواهیم کرد.

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ حمایت از کارآفرین

دولت در کردستان که به لحاظ صنعت از یک عقب‌ماندگی تاریخی برخوردار است باید حمایت‌های ویژه و مشوق‌های مختلفی را مد نظر قرار دهد در حالیکه کردستان را تنها به موسیقی و رقص و آواز خلاصه کرده‌اند، استان ما نیاز به نهادینه‌کردن فرهنگ حمایت از کارآفرین و مخترعین دارد تا بتواند به پیشرفت برسد.

ایجاد ظرفیت‌های زیرساختی و حمایت از افراد خواهان کار و فعالیت نیاز امروز کردستان است، اگر مکانی باشد بتوانیم در آن فعالیت خود را توسعه دهیم چند نفر دیگر که در این حوزه سررشته دارند صاحب شغل‌ خواهند شد.

من به اندازه یک فرد آمریکایی در حرفه خودم توانایی دارم و چه بسا بیشتر از آنان، چرا که ما با دست خالی و بدون حمایت به این نقطه رسیده‌ایم چرا باید اینگونه مورد بی‌مهری قرار بگیریم ما در اوج فقر به اینجا رسیده‌ایم زمانی 200 هزار تومان برای اجاره مکان برای فعالیت نداشتیم اما اکنون به جای خوب رسیده‌ایم.

در اوج فقر به اینجا رسیده‌ایم زمانی 200 هزار تومان برای اجاره مکان برای فعالیت نداشتیم

 

حمایت باید برنامه‌ریزی شده و هدفمند باشد به گونه‌ای که کاری از پیش ببرد نه موجب لطمه‌زدن بیشتر شود، با توجه به توجیه‌پذیری بالای کار ما در شهرک صنعتی شماره 4 سنندج یک قطعه زمین به متراژ 1300 مترمربع به ما واگذار کردند که تنها 150 میلیون تومان هزینه خاک‌برداری آن بود.

سود بالای 18 درصدی بلای جان تولید

تسهیلات با سود 18 درصد توجیهی ندارد، سرمایه‌گذار زمانی حاضر است پیشقدم شود که سودآوری توجیه‌پذیری از همان لحظه سرمایه‌گذاری برایش داشته باشد امروز ریسک در سرمایه‌گذاری برای تولید بسیار کاهش پیدا کرده است.

برنامه برای جذب سرمایه‌گذار

یکی از برنامه‌های ما برای جذب سرمایه‌گذار، واگذاری نمایندگی‌های فروش در قبال گرفتن ودیعه 500 میلیون تومانی است به گونه‌ای که یک مینی‌لودر با قیمت آن 250 میلیون تومان تحویل می‌دهیم و ماهیانه هم اجاره مغازه نمایندگی‌ها را پرداخت می‌کنیم.

الان چند نفر برای همکاری درخواست داده‌اند و آماده پرداخت 500 میلیون تومان هستند، ولی تا زمانی که ما یک سوله برای فعالیت و ساخت حداقل 5 نمونه نداشته باشیم عملا نمی‌توانیم کار را در قالب این نمایندگی‌های فروش استارت بزنیم.

در سال پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها، نیاز به حمایت داریم

واقعیت این است که به سیم آخر زده‌ایم با وجود اینکه اجاره‌نشین هستیم و درآمد و سرمایه‌ای نداریم اما با تمام توان به میدان آمده‌ایم و خط تولیدی «چیتا 2020» را نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال راه‌اندازی خواهیم کرد.

صندوق نوید کمیته امداد هم قول پرداخت 2 میلیارد تومان تسهیلات به ما داده است. ما با ثبت اختراعات و کارهایی ثابت کرده‌ایم که توانایی کار داریم امروز برای راه‌اندازی خط تولید در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» نام‌گذاری شده است نیاز به حمایت داریم.

در عمل ثابت کرده‌ایم می‌توانیم

وی اذعان کرد: تولید «چیتا» در برخی ادارات مانند جهاد کشاورزی، شهرداری و راه و شهرسازی کاربردهای زیادی دارد اما بارها از آنها درخواست کرده‌ایم ولی به نتیجه نرسیده‌ایم.

ما در عمل ثابت کرده‌ایم، دو جوان با کمترین حمایت‌ها در روستایی در استان مرزی کردستان با حداقل‌ سرمایه‌ چنین اختراعاتی داشته‌ایم که نمونه خارجی ندارد که اگر پشتیبانی و حمایت شویم و مکانی برای فعالیت در اختیارمان قرار دهد کارهای بزرگتری انجام می‌دهیم.

مینی‌لودر بنزینی، برقی و گازوئیلی 

هنوز خط تولید «چیتا» راه‌اندازی نشده است سفارشات زیادی داریم، اگرچه ساخت نمونه اولیه آن 13 ماه تولید کشید اما برنامه ما ساخت حداقل یک دستگاه در ماه است و تا زمانی که مکانی برای تولید نداشته باشیم نمی‌توانیم از مشتری پیش پرداخت دریافت کنیم.

دست دوم همین مینی لودر که بیش از 15 تا 20 سال در کشورهای مختلف کار کرده است را اگر بخواهیم وارد کنیم بالای 500 میلیون تومان قیمت دارد چرا وقتی توان تولید آن را در کشور داریم باید دست چندم این محصول را خریداری کنیم.

خرید و واردکردن ماشین آلات دست دوم زیان آور است

در شرایط تحریمی که قرار داریم حتی اگر نمونه دست دوم این لودر را بتوانیم خریداری کنیم اگر خراب شود در وارد کردن قطعات یدکی با مشکل مواجه خواهیم شد.

ما الان نمونه لودرهای زیادی داریم که از خارج کشور واردکرده ایم اما به دلیل نداشتن قطعات لازم خوابیده و بلا استفاده مانده‌اند این کار بیرون ریختن سرمایه هاست.

این مینی‌لودر به خاطر حجم کوچک و وزن کم قابلیت خاص خود را دارد و بسته به سفارش مشتری به صورت بنزین، گازوئیلی و برقی به مشتری ارائه می‌شود.

چیتا بسته به سفارش مشتری به صورت بنزین، گازوئیلی و برقی به مشتری ارائه می‌شود

 

این مینی لودر به خاطر ابعاد کوچک عرض یک متر و طول یک متر و 70  ثانتی متر یکی از کوچکترین و پر کاربردترین از نوع مینی لودرها است که از یک موتور تک سیلندر قدرت و توان تحسین انگیزی گرفته شده که برای اولین بار نیز در ایران ساخته شده است.

کاربردهای «چیتا»

جاروی کنار جداول برای امور شهری و مکان‌های عمومی و خصوصی، لیفتراک که تا ارتفاع دو متر و 20 سانت و وزن 400کیلوگرم را می‌تواند بلند کند، نهال‌زن به قطر چهل سانت و عمق یک متر در کمتر از 2 دقیقه، میکسر بتن که تا ارتفاع 2 متری تخلیه می‌کند، برای برفروبی و تمیز کردن مکان‌های دامداری و مرغداری، غلطک برای کارهای عمرانی و شهرداری، چنگک علف‌گیر مورد نیاز دامداری‌ها و ادوات متعدد دیگری از جمله کاربردهای «چیتا» محسوب می‌شود.

استفاده از انرژی خورشیدی در جاهایی که دسترسی به برق وجود نداشته باشد یکی دیگر از ویژگی‌های «چیتا 2020» است.

به خاطر کم حجم بودن می‌توان در هر مکانی از این مینی‌لودر استفاده کرد چرخش در جای 180 درجه‌ای کارایی آن را بهتر و سرعت و چرخش آن را زیادتر کرده است.

به واسطه به کار بردن سیستم‌های روز دنیا این مینی‌لودر از دستگاه‌های خارجی قبلی توانمندتر و بروزتر است و استهلاک آن بسیار پایین است.

بروکراسی اداری بزرگترین مانع در پروسه کارآفرینی

بروکراسی اداری بزرگترین مانع در پروسه کارآفرینی در کردستان است، گاهی برای دیدن یک مدیر ماه‌ها با درهای بسته مواجه می‌شویم، کارهایی که در سایر استان‌ها به راحتی جلو می‌رود.

البته در بین مسوولان افراد دلسوزی هم پیدا می‌شوند که باید قدردان آنها باشیم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای رفع مشکل ما وقت گذاشت با چندین دستگاه تماس گرفت اگرچه کارمان راه نیفتاد ولی همینکه دلسوزانه برایمان وقت گذاشت قابل تقدیر است.

از این مسوول می‌خواهیم برای یک بار این اختراع را ببیند تا از نزدیک با کارایی چیتا آشنا شوند.

«فارس» معرفیمان کرد

مدیون زحمات خبرنگاران خبرگزاری فارس در استان هستیم این رسانه را پشتوانه خود می‌دانیم از طریق خبرگزاری فارس به دیگران معرفی شدیم، پیشنهاد زیادی از اقلیم کردستان عراق برای کار داریم ولی دوست داریم که این توانایی را در استان خودمان و برای مردم کشورمان هزینه کنیم.

ما زاده این آب و خاک هستیم، کرد ایرانی خود را تافته جدا بافته نمی‌دانیم ولی واقعا توانایی داریم و انتظار حمایت داریم حمایتی در شأن «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها».

انتظار حمایت داریم حمایتی در شأن «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»

 

یک مخترع اگر سرمایه‌دار خوبی بود به دنبال اختراع نمی‌رفت از این رو مخترعان قصد دارند تا با استفاده از استعدادها و فکر خود به درآمد دست پیدا کنند، متاسفانه مشکل اصلی ما بحث بازارهای کذایی از جمله سکه و دلار و تورم است که این موارد باعث دو برابری هزینه‌ها و هدررفت سرمایه می‌شود.

و اما...

یک اختراع از طرح اولیه تا ساخت نمونه اولیه فراز و نشیب‌های زیادی را طی می‌کند، «چیتا» امتحان خود را پس داده و استانداردهای لازم را دریافت کرده است، عزم این دو جوان برای راه‌اندازی خط تولید چیتا در استان کردستان جدی است اما در این مسیر نیاز به حمایت دارند حال باید دید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است چه مسئول و یا مسئولانی از این دو جوان کردستانی حمایت خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب در ادامه شعار سال ۹۹ که جهش تولید نام داشت، امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند و  در پیام نوروزی خود بیان کردند که شعار جهش تولید کاملا تحقق پیدا نکرد.

موانعی مانند تحریم‌ها، بیکاری، خروج سرمایه‌های کشور، عدم تحقق چشم‌انداز و همچین موانعی چون مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی بر سر راه وجود دارد که همه دست به دست هم داد تا جهش و رونق تولید را با مانع مواجه سازد. 

 آحاد مردم علی‌الخصوص تولیدکنندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی، مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و مراکز دانشگاهی و ...مخاطبین شعار سال ۱۴۰۰ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب هستند و باید دست در دست هم داده تا با برطرف کردن موانع حقوقی و قانونی، استفاده از ابزارهای حمایت مالی و نظارت بر اجرای قوانین راهگشای تولید باشند. 

انتهای پیام/2330/71/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول