اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از ورشکستگی تا صادرات کلوچه به کشورهای دیگر/ اشتغالزایی برای 70 نفر تنها در یک شیفت کاری

کارخانه کیک و کلوچه در استان ایلام در حالی محصولات خود را به چندین کشور صادر می‌کند که پس از آخرین ورشکستگی هیچکس امیدی به بازگشت آن نداشت و تنها با آورده شخصی این سرمایه ملی احیا شد.

از ورشکستگی  تا صادرات کلوچه به کشورهای دیگر/ اشتغالزایی برای 70 نفر تنها در یک شیفت کاری

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کارخانه امید تجارت زاگرس یکی از کارخانه‌های فعالی است که با ۲۰ درصد ظرفیت مدتی راکد ماند اما با برنامه ریزی منسجم مدیران و بدون هیچ گونه حمایتی اکنون با ظرفیت کامل در حال تولید ماهانه ۳۰۰ تن بیسکویت و اشتغال پایدار برای بیش از ۷۰ نفر است.

 کسب و کارهای اقتصادی نشان می‌دهد که فعالان این بخش به دلایل گوناگون از جمله تامین مواد اولیه، ماشین آلات، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلاتی مواجه‌ بوده که با تدبیر و برنامه ریزی علمی و تسهیل شرایط و قوانین می‌توان از این گردنه‌های سخت عبور و اشتغال و تولید را بیش از پیش حفظ کرد.

جریان تولید اگر رونق نداشته باشد پای واردات بی‌رویه به میان می‌آید که نتیجه‌ای جز کاهش فرصت‌های شغلی و وابستگی اقتصادی برای مردم ایلام ندارد و این یعنی راکد ماندن کارخانه‌هایی که می‌توانستند چرخه پررونق اقتصاد باشد.

تیر ماه سال ۹۹ مسوولین، حمایت از کارخانه‌ها، مرتفع کردن مانع‌ها و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی منطقه را جز اولویت‌های کاری خود قرار دادند که نیاز است به آن توجه داشته باشند. 

 

 

با توجه به تحقیقات میدانی ۲۲ هزار تن روغن به انجمن شیرینی و شکلات کشور تزریق می‌شود اما به شرکت امید تجارت زاگرس با ۷ سال سابقه تولید مداوم که توانسته صادرات خوبی را نیز در کشورهای سوریه، پاکستان، افغانستان و عراق داشته باشد ۱۵ تن روغن اختصاص داده می‌شود.

امین رشنوعه مدیر عامل این شرکت در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: نبود سرمایه در گردش و افرایش قیمت مواد اولیه خصوصا شکر و روغن به یکی از مهمترین مشکلات پیشرو تبدیل شده به نحوی که تولید کننده مجبور است روغن را از دلال با قیمتی گزاف برای ادامه تولید خریداری کند.

وی افزود: افرایش قیمت مواد اولیه برای تولید کنندگان آن هم بدون نظر کارشناسی کمر تولید کننده را  شکسته و در نهایت به راکد بودن کارخانه و تعطیلی تولید منجر شده است. 

مدیر این عامل شرکت  ادامه داد: نمایندگان و مسوولین استانی باید با نگاه انقلابی و با توجه به شعار سال موانع تولید را بردارند و بازرسی‌ها را از کارخانه‌های تولیدی را بیشتر کنند و از توزیع ناعادلانه سهمیه‌ها جلوگیری کنند.

در صورت اندک حمایتی برای 250 نفر اشتغال ایجاد می‌کنیم

وی یادآور شد: با راه اندازی خط جدید تولید که در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه در گردش خاک می‌خورد می‌توان روزانه ۲۰ تن به ظرفیت تولید اضافه و برای ۲۵۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کرد این درحالی است که سوله جدید تا پایان فروردین آماده و خط تولید جدید طبق زمانبندی با سازنده اوایل اردیبهشت نصب و آماده تولید خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر مسوولین و مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی کمک به تزریق نقدینگی از طریق تسهیلات و تامین مواد اولیه پایدار برای این واحد تولیدی کنند در اردیبهشت و خرداد ماه امسال شاهد جذب و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در این  واحد تولیدی خواهیم بود. 

 

قسمت اعظم مالی طرح از محل آورده شخصی بوده است

کیانوش محمدنژاد فرماندار دره‌شهر نیز در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: این طرح با سرمایه ثابت اولیه ۳۰ میلیارد ریال ایجاد شده که از این مبلغ تنها ۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و مابقی سرمایه از محل آورده شخصی مجریان تامین شده است. 

وی افزود: این واحد سه نوع محصول تولید می‌کند که ظرفیت سالانه هر کدام از این محصولات به ترتیب، کیک ۶۰۰ تن، کلوچه ۹۰۰ تن و بیسکویت ۴۵۰۰ تن است. 

اشتغال 70 نفر تنها در یک شیفت کاری

هواسی رئیس اداره صمت دره‌شهر نیز بیان کرد: با توجه به شرایط اولیه کار و فعالیت تنها در یک شفیت کاری، در این مرحله ۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

وی افزود: در صورت فراهم شدن زمینه افزایش شیفت کاری به ۲ و یا سه شیفت،  و دادن سرمایه برای راه اندازی خط جدید تولید این واحد قادر است تا ۳۰۰ نفر نیرو به کارگیری کند.
 
هواسی خاطر نشان کرد: این گونه واحدها به دلیل امکان سنجی مناسب توسط مجریان آنها و همچنین در کنار مطالعات و شناخت از بازارهای هدف، خوشبتخانه با مشکل فروش مواجه نیستند.

 

نیازمند تصویب مقررات جدید برای بخش‌های صنعتی هستیم

جلیلیان یکی از کارشناسان اقتصاد نیر در گفت‌وگو با فارس گفت: باید برنامه ریزی کلانی صورت گیرد و مقررات تازه‌ای برای بخش‌های صنعتی و تولیدی فعال وضع شود؛ اگر استان ایلام مورد توجه مسوولین واقع شود جز استان‌های برتر صنعتی کشور خواهد شد. 

وی تاکید کرد: تدوین یک برنامه کلان صنعتی، حمایت و برجسته کردن تولیدات داخل کشور در بازارهای جهانی در بحث صادرات می‌تواند به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور منجر شود. 

جلیلیان یادآور شد: توجه به مشکلات تولیدکنندگان واقعی در سطح استان زیاد به جد گرفته نمی‌شود؛ وضعیت سرمایه در گردش و توزیع نابرابر  سهمیه‌ها از جمله شکر و روغن در بین قدرتمندان رانت خوار وضعیت را برای دیگر تولید کنندگان دشوار کرده است. 

صادرات کیک و کلوچه به کشورهای دیگر

نوروزی یکی از کارگران شاغل در این کارخانه در گفت‌وگو با فارس گفت: چند سالی است در این کارخانه فعالیت دارم و با تولید انواع کیک، کلوچه و بیسکویت توانستیم صادرات خوبی را در کشورهای دیگر داشته باشیم.

وی بیان کرد: این کارخانه ظرفیت تولید خوبی دارد اگر تسهیلاتی در اختیار این کارخانه قرار دهند با راه اندازی خط جدید دیگر تولید بیشتر و اشتغال بیشتری برای جوانان بومی منطقه ایجاد می‌شود. 

فعالیت 8 ساله بدون حامی

عباسی یکی از شهروندان دره‌شهری نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: ۸ سالی است این کارخانه بدون هیچ گونه حمایتی دارد فعالیت می‌کند بارها به خاطر گران بودن مواد اولیه این کارخانه بایستی متوقف می‌شد اما متوقف نشد و با ظرفیت کم باز به تولید ادامه داد. 

تقویت تولید داخلی در راستای درون‌زایی و برون نگری اقتصاد کشور، دغدغه رهبری و رویکرد تمامی قواست و دولت هم با تشکیل کارگروه‌های «تسهیل و رفع موانع تولید» ، گام‌های بلندی در جهت حفظ و احیای واحدهای تولیدی برداشته که بازگشت ۱۲۷۹ واحد صنعتی به چرخه تولید از ثمرات آشکار آن است.

قلب اقتصاد کشور در کارخانه‌های تولیدی آن می‌تپد و راه علاج بسیاری از مشکلات ایران اسلامی، رونق تولید و افزایش اشتغال برای جوانانی است که با ذهن خلاق خود می‌توانند چرخ‌های تولید را به حرکت درآورده و پایه‌های اقتصادی را محکم و استوار بنا کنند.

وجود مشکلات در حوزه تولید به هیچ وجه قابل انکار نیست و رفع مشکلات جاری و اساسی واحدهای صنعتی و معدنی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا شعار تولید پشتیبانی و مانع زدایی محقق شود.

انتهای پیام/ 970813/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول