اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار| امام زمان (عج) ؛ فانوس هدایت و دستگیرِ ضعیفان

یکی از آثار و برکات امام غایب آن است که ایشان همچون چراغ هدایت سبب می‌شوند انسان‌ها در مسیر پاکی و صداقت حرکت کرده و کارهای خود را با نظر امام زمان تنظیم کنند.

جمعه‌های انتظار| امام زمان (عج) ؛ فانوس هدایت و دستگیرِ ضعیفان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم، مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه مبحث جمعه های انتظار طی یادداشتی با اشاره به برخی از فوائد امام غائب برای جامعه تشریح کرد: 

یکی دیگر از آثار و برکات امام غایب آن است که ایشان سبب می شوند انسان ها در مسیر پاکی و صداقت حرکت کنند و کارهای خود را با نظر امام زمان تنظیم کنند.

تبیین این فایده نیازمند یک توضیح است. حضرت در توقیع شریفی می فرمایند:
«فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لاَ یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ» 
به راستی که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ چیز از احوال شما، بر ما پوشیده نیست.

«نبأ» به معنی خبر بزرگ و مهم است، حضرت می فرمایند خبرهای کلان و اساسی شما به ما می‌رسد.

نکته مهم این روایت در کلمه «احاطه» نهفته است. در زبان عربی محیط بر چیزی بودن به معنای اِشراف کامل بر آن است به گونه ای که هیچ زاویه پنهانی در مورد آن موضوع وجود نداشته باشد. مانند آن که سکه ای کف دست انسان بوده که دو روی آن مقابل دیدگانش باشد.

پس وقتی حضرت بقیه الله (عج) می فرمایند ما به زندگی شما احاطه داریم، به این معنا است که هیچ نقطه پنهانی در زندگی شما برای ما وجود ندارد.

همین امر سبب می شود که انسان مؤمن، حریم الهی را نشکند و ظلم نکند. برای انسانی که معنای احاطه را درک کرده باشد، خلوت و جلوت فرقی ندارد و همواره مراقب است که رضایت خدا و امام زمان (عج) را به دست آورد.

عبدالله بن ابان زیات به محضر امام رضا (ع) مشرف شد و عرض کرد برای من و خانواده ام دعا کنید حضرت فرمودند:
«أَوَلَسْتُ أَفْعَلُ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ» 
آیا چنین نمی کنم؟! به خدا قسم کارهای شما هر روز و شب به من عرضه می‌شود.

این سخن کنایه از آن است که ائمه (ع) به کارهای ما واقف هستند و خداوند آشکار و نهان ما را به ایشان عرضه می کند و لذا این انوار مقدس ما را فراموش نمی کنند. اعتقاد به این امر سبب می‌شود که ما به گونه‌ای عمل کنیم که وقتی کارهای مان به حضرت ولی‌عصر (عج) عرضه می‌شود، اسباب سرور حضرت را فراهم کنیم.

فایده دیگر امام غایب، یاری رساندن به افراد نیازمند (چه نیازمندان اقتصادی و چه فرهنگی) است. حضرت حتی در پس پرده غیبت به امور امت می پردازند و برای سامان آن‌ها تدبیر می‌کنند. ایشان در توقیع شریفی که به مرحوم شیخ مفید نوشتند می فرمایند:
«إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لاَ نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لاَ ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ» 
ما شما را بى‌سرپرست رها نمى‌کنیم. و یاد شما را فراموش نمى‌کنیم (به یاد شما هستیم) و اگر غیر از این بود، بر شما رنج و سختى و بلا نازل مى‌شد و دشمنان، شما را بیچاره مى‌کردند.

طبق مفاد این توقیع شریف، حضرت در دو مقام به تدبیر امور ما می‌پردازند؛ اول سختی ها و بلایا، و دوم حفاظت در برابر دشمنان. این همان معنای یاری رساندن حضرت به یاران خود است.

در مقابل، ایشان یک خواسته از شیعیان دارند که البته بازگشت منافع آن عاید یاران و اصحاب حضرت می شود. آن خواسته، رعایت تقوا است. ایشان توسط شیخ مفید پیامی برای تمام شیعیان دادند که تقوای الهی را پیشه کنید و خدا را فراموش نکنید؛ بنابراین باید توجه داشت که درعین‌حالی که امام زمان (عج) به حسب ظاهر از نظر ما غایب هستند اما با عنایات ویژه ایشان، بلایا و شرور از ما دفع و کید و سیطره دشمن بر ما ناکارآمد است.

فایده دیگر امام غایب، دعای خیر ایشان برای مومنان و شیعیان است. سیدبن‌طاووس می گوید سحرگاهان در سرداب مقدس صدای حضرت ولی‌عصر (عج) را شنیدم که می فرمودند:
 «اَللَّهُمَّ إِنَّ شِیعَتَنَا خُلِقَتْ مِنْ شُعَاعِ أَنْوَارِنَا وَ بَقِیَّةِ طِینَتِنَا، وَ قَدْ فَعَلُوا ذُنُوباً کَثِیرَةً اِتِّکَالاً عَلَى حُبِّنَا وَ وَلاَیَتِنَا، فَإِنْ کَانَتْ ذُنُوبُهُمْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ فَاصْفَحْ عَنْهُمْ، فَقَدْ رَضِینَا وَ مَا کَانَ مِنْهَا فِیمَا بَیْنَهُمْ فَأَصْلِحْ بَیْنَهُمْ، وَ قَاصَّ بِهَا عَنْ خُمُسِنَا، وَ أَدْخِلْهُمُ اَلْجَنَّةَ وَ زَحْزِحْهُمْ عَنِ اَلنَّارِ، وَ لاَ تَجْمَعْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ أَعْدَائِنَا فِی سَخَطِکَ»

خدایا! شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه طینت ما خلق کرده اى. آن‌ها گناهان زیـادى با اتکاء بر محبت به ما و ولایت ما کرده‌اند. اگر گناهان آن‌ها گناهى است که در ارتباط با تـو اسـت، از آن‌ها بگذر که ما را راضى کرده‌اى و آنچه از گناهان آن‌ها در ارتباط با خودشان است، خودت بین آن‌ها را اصلاح کن و از خمسى که حق ما است  به آن‌ها بده تا راضى شوند و آن‌ها را از آتش جهنم نجات بده و آن‌ها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما.

سِرِّ این دعا و تضرع حضرت را امام رضا (ع) بیان می‌کنند. ایشان در حدیثی فرمودند: «الإِمامُ ... الوالِدُ الشَّفیقُ» 
امام پدری مهربان است و این پدر مهربان و شفیق، فرزندان، خانواده و آحاد تحت پوشش خود را از یاد نخواهد برد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول