اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

توافق اوپک‌پلاسی‌ها برای افزایش تدریجی عرضه نفت به بازار جهانی

شب گذشته اعضای گروه موسوم به اوپک‌پلاس توافق کردند تا عرضه نفت به بازار جهانی را از ماه می تا جولای افزایش دهند.

توافق اوپک‌پلاسی‌ها برای افزایش تدریجی عرضه نفت به بازار جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان در قالب گروه اوپک‌پلاس شب گذشته توافق کردند تا با هدف پاسخگویی به افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی همگام با بهبود اوضاع اقتصاد بین‌الملل همزمان با فروکش کردن شیوع کرونا عرضه نفت به بازار جهانی را از ماه می تا جولای به تدریج افزایش دهند.

پس از آنکه شیوع کرونا باعث شد تا تقاضای نفت در بازار جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در قالب گروه اوپک‌پلاس تصمیم گرفتند تا عرضه نفت به بازار جهانی را به میزان زیادی کاهش دهند.

شب گذشته اما این کشورها تصمیم گرفتند، در ماه می 350 هزار بشکه به عرضه نفت خود اضافه کرده و در ماه ژوئن هم میزان مشابهی به عرضه نفت این گروه اضافه شود.

در قالب این توافق قرار شده در ماه جولای نیز 400 هزار بشکه به عرضه نفت اوپک پلاس اضافه شده و در مجموع طی این سه ماه روزانه 1.1 میلیون بشکه در روز به عرضه نفت به بازار جهانی اضافه شود.

اوپک‌پلاسی‌ها هم اکنون 7 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت به بازار جهانی کاسته‌اند که این میزان از ماه جولای به بعد به 5.9 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

عربستان هم که پیش‌تر یک میلیون بشکه از صادرات نفت خود به بازار جهانی به صورت داوطلبانه کاسته بود، قصد دارد این رقم را کاهش دهد.

بنا به گفته عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر نفت عربستان این کشور در ماه می 250 هزار بشکه در ماه ژوئن 350 هزار بشکه و در ماه جولای 400 هزار بشکه روزانه به تولید نفت خود اضافه خواهد کرد.

اعضای اوپک‌ پس از پایان نشست دو روزه اوپک‌پلاس گفتند که به صورت ماهانه دیدارهایی را با هدف ارزیابی شرایط بازار انجام خواهند داد.

در حالی اوپک‌پلاسی‌ها به سمت عرضه بیشتر نفت رفته‌اند که فرانسه با هدف کنترل شیوع کرونا به سمت اعمال قرنطینه سراسری رفته و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان در حال اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی هستند که همین امر تقاضای نفت در بازار جهانی را به شکلی منفی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

در نشست اخیر وزیر انرژی روسیه هشدار داده که گروه اوپک‌پلاس باید بازار را به شکلی دقیق رصد کرده تا از عرضه بیش از حد و یا کمبود عرضه جلوگیری کند.

علیرغم آنکه همچنان مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و گردشگری کمتر از میزان پیش از شیوع کرونا است، اما گزارشات حاکی از آن است که مصرف نفت در آمریکا در حال افزایش است.

جنیفر گرانهلم، وزیر انرژی آمریکا هم در این باره گفته که مذاکرات سازنده‌ای را با عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و یکی از پسران پادشاه این کشور داشته است.

در حال حاضر 23 کشور عضو گروه اوپک‌پلاس هستند و آخرین نشست این گروه روز چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار شد. البته بازار نفت انتظار داشت تا این گروه همچنان به پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی ادامه دهد که به نظر می‌رسد، توافق کنونی بخشی از انتظارات آنها را برآورده کرده است.

با توجه به توافق انجام شده میزان کاهش عرضه نفت اوپک پلاس از 7 میلیون بشکه در روز کنونی در ماه می به حدود 6.5 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول