اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر برجام به چارچوب اصلی خود شد

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر این توافق به چارچوب اصلی آن شد.

روسیه خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر برجام به چارچوب اصلی خود شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر برجام به چارچوب اصلی آن شد. 

این وزارتخانه اعلام کرد شرکت‌کنندگان در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام درباره اقداماتی که آمریکا باید برای برداشتن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران انجام دهد، گفت‌وگو کردند. 

به گزارش «تاس»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود بعد از نشست برجام که با مشارکت «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور برگزار شد، افزود: طرف روسی با قاطعیت در این مسیر پیش می‌رود که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و مصرانه از همه طرف‌ها می‌خواهد هر تلاشی را برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب اولیه در سریع‌ترین زمان ممکن به کار ببندند. 

مسکو در ادامه بیان کرد: آنطور که به وزارت خارجه روسیه خبر داده شد، در این نشست روش‌های خاص برای اجرای عملی تفاهمات اساسی درباره اجرای کامل و پایدار برجام که در بیانیه مشترک در سطح وزرای خارجه در ۲۱ دسامبر منعکس شده بود، مورد بحث قرار گرفت. 

وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در نشست، توجه ویژه‌ای به اقداماتی که آمریکا باید برای از بین بردن اقدامات سابق خود در نقض برجام و همچنین برداشتن تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد، انجام دهد، داشتند. 

مسکو افزود در این نشست همچنین اقدامات متقابلی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی خود انجام دهد، مورد توجه قرار گرفت. در این بیانیه همچنین گفته شده که مقرر شد گفت‌وگو درباره این مسائل در سطح کمیسیون مشترک و مکانیزم‌های کارشناسی دیگر که برای این هدف تعیین شده‌اند، پیگیری شود. 

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز (جمعه) ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ به صورت مجازی و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیأت ایرانی در این نشست را عهده دار بود. 

در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، اعضا چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند و آمادگی خود را برای بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند.

معاون وزیر‌ امور‌ خارجه کشورمان در این نشست، ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان، لغو تحریم های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام خواند و اظهار داشت ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آن‌ها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. 

سید عباس عراقچی‌اظهار داشت: برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است. ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد. 

در این نشست اعضای برجام همچنین با اشاره به ابعاد فاجعه‌بار خروج آمریکا از برجام، بر انتفاع ایران از برجام و از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند. 

در پایان، طرف‌های برجام ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده (سه شنبه) ۱۷ فروردین به منظور تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را  گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول