اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

توزیع ناعادلانه واکسن کرونا به یک معضل جدی تبدیل شده است/ 90درصد واکسن‌های دنیا در اختیار کشورهای ثروتمند

کشورهای ثروتمند تاکنون میلیاردها دز واکسن ضد کرونا را خریداری کرده‌اند، در حالی‌ که برخی کشورهای در حال توسعه حتی نتوانسته‌اند حداقل دز لازم را برای آسیب‌پذیرترین افراد جامعه‌شان تهیه و تامین کنند.

توزیع ناعادلانه واکسن  کرونا به یک معضل جدی تبدیل شده است/  90درصد واکسن‌های دنیا در اختیار کشورهای ثروتمند

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،  در این روزها که دنیا برای واکسینه کردن مردم در تلاشی نفس گیر قرار دارد، استراتژی های مختلفی برای واکسیناسیون  به کار می‌رود. در برخی از کشورها واکسیناسیون از سالمندان و اقشار آسیب پذیر شروع شده است ودر برخی دیگر از کشورها جوانان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند و در برخی دیگر از کشورها هنوز خبری از واکسینه کردن مردم نیست. کشورهای ثروتمند تاکنون میلیاردها دز واکسن ضد کرونا را خریداری و یا پیش‌خرید کرده‌اند، در حالی‌که برخی کشورهای در حال توسعه حتی نتوانسته‌اند حداقل دز لازم را برای آسیب‌پذیرترین افراد جامعه تهیه و تامین کنند.روند توزیع ناعادلانه واکسن شرایط کنترل بیماری همه گیر را دچار چالش کرده است.

توسعه سریع واکسن‌های کووید ۱۹ که با سرعت رکوردی بدست آمده نشان دهنده یک پیروزی بزرگ در  مهار همه گیری است، اما این بحران زمانی پایان می‌یابد که توزیع عادلانه واکسن در جهان عملیاتی شود.

* ۹۰ درصد واکسن‌ها در اختیار کشورهای ثروتمند

ساکنان کشورهای ثروتمند و با درآمد متوسط ​​حدود ۹۰ درصد از واکسن‌های توزیع شده را دریافت  کرده‌اند و همین موضوع نگرانی‌های بابت کنترل کرونا در کشورهای در حال توسعه را افزایش داده است.

براساس داده‌های موجود، تا روز ۶ مارس سال جاری بالغ بر ۹۰ میلیون نفر در آمریکا حداقل یک دز واکسن دریافت کرده بودند، در حالیکه شمار واکسن‌های تزریق شده در چین برابر با ۶۲ میلیون دوز و شمار واکسن های تزریق شده در اتحادیه اروپا بربار با ۴۰.۲۴ میلیون دز بود.

* لزوم به اشتراک‌گذاری دانش تولید واکسن 

تعداد فزاینده‌ای از مقامات بهداشتی و گروه‌های حامی در سراسر جهان خواستار استفاده دولت‌های غربی از قدرت‌های تهاجمی - اکثر آنها به ندرت یا قبلاً استفاده نشده - برای مجبور کردن شرکت‌ها به انتشار دستورالعمل‌های واکسن، به اشتراک گذاشتن دانش خود و افزایش تولید هستند. مدافعان بهداشت عمومی درخواست کمک کرده‌اند، از جمله درخواست از دولت بایدن برای استفاده از حق ثبت اختراع برای دسترسی گسترده‌تر به واکسن.

برای رفع این مشکلات، سازمان جهانی بهداشت سال گذشته یک مجموعه فناوری ایجاد کرد تا شرکت‌ها را تشویق کند دانش خود را با تولید کنندگان در کشورهای کم درآمد به اشتراک بگذارند.

* سهم ناچیز کشورهای فقیر در دریافت واکسن کرونا 

 بر اساس آمار منتشرشده تا روز ۳۰ مارس ( دو روز گذشته)، کوواکس که ساختار توزیع واکسن سازمان بهداشت جهانی است نزدیک به ۳۳میلیون دز واکسن عمدتا در کشورهای فقیر و کم‌درآمد توزیع کرده است. اما این رقم تنها ۶درصد از کل ۵۶۴میلیون دز واکسنی است که تا این تاریخ در جهان تزریق شده است. سازمان جهانی بهداشت امیدوار به افزایش ظرفیت کوواکس است و اظهار امیدواری کرده که تا پایان سال ۲۰۲۱ حداقل ۲میلیارد دز واکسن در میان کشورهای جهان توزیع کند.

* انتقاد مجدد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن 

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته بار دیگر از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا بشدت انتقاد کرده و گفت بحران جهانی به پاسخ جهانی نیاز دارد. وی تاکید کرد راه حل جهانی با هم بستگی کشور شروع می‌شود.

* چین و روسیه خلا  آمریکا و اروپا را پر می‌کنند

در حالی‌که کشورهای ثروتمند بر روی کنترل همه‌گیری در کشور خود متمرکز شده‌اند، روسیه و چین قول داده‌اند که به عنوان بخشی از دیپلماسی واکسن خود، خلا را پر کنند. برای مثال، موسسه گامالیا در مسکو با تولیدکنندگان از قزاقستان تا کره جنوبی وارد همکاری شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول