اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

وقتی لغو طرح ترافیک به صلاح نیست/ مسافران در مترو نخندند

بوستان‌ها روز گذشته جهت پیشگیری از انتقال کرونا تعطیل بود ولی برخی شهروندان امروز با اجرای طرح ترافیک مجبور به استفاده از مترو شدند. شورای شهری‌ها می‌گویند مترو عامل اصلی کرونا نیست و فقط مسافران ماسک بزنند و در مترو نخندند.

وقتی لغو طرح ترافیک به صلاح نیست/ مسافران در مترو نخندند

خبرگزاری فارس، گروه شهری: طرح ترافیک سال 1400 از امروز آغاز و دوربین های طرح ترافیک پایتخت که مدتی خاموش شده بود از ساعت 8:30 روشن شد. بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا از ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شود و رانندگان یک‌بار خروج رایگان از ۱۴:۳۰ خواهند داشت.

همچنین طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی شود و تنها طرح کنترل آلودگی هوا(همان زوج و فرد سابق) پنجشنبه‌ها برقرار خواهد بود. بر این اساس ساعت طرح ترافیک پنجشنبه حذف شده و ساعت طرح کنترل آلودگی هوا(طرح زوج و فرد سابق) پنجشنبه از 8:30 تا 13 بعد از ظهر است.

تغییراتی نیز در اجرای طرح ترافیک ایجاد شده از جمله اینکه علاوه بر افزایش نرخ، شهروندان باید پیش از ورود به طرح، روز مورد نظر خود را رزرو کننددر غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو برای آنها لحاظ خواهد شد.

خیز چهارم کرونا در کشور

فارغ از نرخ طرح ترافیک با ایجاد خیز چهارم کرونا بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند که اجرای طرح حداقل باید برای مدتی لغو شود چرا که مراجعه شهروندان به مترو و اتوبوس پس از سفرهای نوروزی انجام گرفته قطعا به وضعیت کرونایی دامن می زند.  

آمار فوتی های کرونا روز گذشته نیز همزمان با 13 فروردین پس از مدت ها 3 رقمی شد و به 117 نفر رسید و به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا در پایتخت هم همچون بسیاری از شهرهای کشور شیب صعودی داشته و بر اساس اعلام به گفته مسوولان فقط در روز چهارشنبه 11 فروردین 39 نفر بر اثر کرونا در تهران جان باختند.

بوستان ها تعطیل شد ولی مترو مملو از جمعیت

با این وضعیت اجرای طرح ترافیک در تهران قوز بالا قوز شده و بسیاری از شهروندان معتقدند مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس در شرایط کرونایی هستند البته ساعت اجرای طرح ترافیک پس از 7 بار لغو کامل در اوایل سال گذشته کاهش یافته ولی علیرغم این موضوع بسیاری از شهروندان و کاربران فضای مجازی معتقدند در حالی که روز طبیعت بوستان ها و پارک ها تعطیل بود چرا باید طرح ترافیک اجرا شود و مترو و اتوبوس پر از جمعیت باشد به نظر برخی اجرای طرح به نوعی قتل عام شهروندان تهرانی است و باید در شرایط کنونی طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا لغو شود.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت 

به نظر برخی شهروندان تعطیل شدن بوستان ها و لغو نشدن طرح ترافیک به نوعی بحران مدیریت است و نه مدیریت بحران و باید هر چه سریع تر چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.

آمار مسافران مترو در اسفند سال گذشته از مرز یک میلیون و 100 هزار مسافر در طول روز عبور کرده بود و پیش بینی ها برای سال جدید هم تقریبا به همین اندازه است.

اگر دستور به لغو طرح دهند ما مخالفتی نداریم

البته شورای شهری ها چندان موافق با لغو طرح ترافیک نیستند. درباره این موضوع به سراغ ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران رفتیم. وی درباره ضرورت لغو طرح ترافیک در پایتخت همزمان با خیز چهارم کرونا گفت: تصمیمات مرتبط با لغو یا اجرای طرح ترافیک در دوران اپیدمی کرونا چندان در اختیار مدیریت شهری نیست و دستورالعمل‌های لازم را ستاد ملی مقابله با کرونا یا ستاد تهران ارائه می‌دهد و اگر آنها بخواهند طرح را لغو کنند ما هم مخالفتی نخواهیم داشت.

مگر اهواز و خوزستان مترو و طرح ترافیک دارد؟

وی افزود: البته به نظر من لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در کاهش آمار مبتلایان و متوفیان کرونا ندارد و به صلاح نیست چرا که شهرهایی مانند اهواز و خوزستان اصلا مترو و طرح ترافیک مشابه تهران ندارند ولی با وضعیت اسفناک کرونا مواجه شده‌اند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تأکید کرد: کنترل کرونا با رعایت پروتکل‌ها توسط مردم بسیار تأثیرگذار است البته دولت در واردات واکسن تعلل داشته که این قضیه هم عمدی نیست چرا که در شرایط تحریم هستیم و محموله‌هایی که قرار بود بخرند به خاطر تحریم‌ها عملیاتی نشد. این در حالی است که واکسن بهترین روش نجات در شرایط کرونا محسوب می‌شود و از طرفی همه کشورها تقاضا دارند و تولید هنوز افزایش نیافته است. یکی از مقامات هند هم اخیرا دستور توقیف محموله‌ای که برای واکسن خریده بودیم را داده است و همه این مسائل سبب بروز مشکلاتی شده است.

اگر طرح لغو شود کرونا بیشتر می شود

خداکرمی گفت:‌ بیشترین دلیل شیوع کرونا مشکلات رفتاری و اجتماعی است و رعایت پروتکل‌ها هر چه بیشتر باید فرهنگ‌سازی شود لغو طرح ترافیک سبب رفت و آمد بیشتر در سطح شهر می‌شود که بسیاری از آنها غیرضروری است مثلا برای خرید به بازارها و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند در صورتی که ممکن است اصلا نیازی به این قضیه نداشته باشند.

مترو در رتبه 13 از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا

وی تصریح کرد: به شخصه معتقدم لغو طرح ترافیک تأثیری در کنترل بیماری کرونا ندارد و حتی اجرای آن در پیشگیری از کرونا کمک می‌کند مطالعات نشان داده لغو یا اجرای طرح تأثیری در کرونا نداشته و حتی مترو هم در رتبه 13 از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا در همه دنیا قرار گرفته است.

رسانه ها ذائقه مردم را تغییر دهند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها مانند چین، ژاپن و ایرلند بر روی موضوع دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوتر به ویژه در شرایط کرونا تمرکز کرده‌اند و باید به جای اینکه تسهیلاتی به اتومبیل‌ها دهیم شرایط را برای دوچرخه‌سواران عملیاتی کنیم رسانه‌ها می‌توانند ذائقه مردم را در این زمینه تغییر دهند در استفاده از دوچرخه و اسکوتر فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

در مترو نخندید و حرف نزنید

وی بیان داشت: استفاده از دو ماسک در مترو بسیار می‌تواند در پیشگیری از کرونا تأثیرگذار باشد همچنین شهروندان بهتر است در کابین‌ها با یکدیگر صحبت نکنند و یا نخندند تا از این طریق هم بتوان از کرونا پیشگیری کرد.

در ساعات غیرپیک با مترو سفر کنید

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان هم در شرایط کرونا از مترو استفاده می‌کنید، گفت:‌در صورتی که بخواهم در مرکز شهر تردد کنم از مترو استفاده می‌کنم البته بیشتر مسافر اتوبوس هستم تا مترو، در صورتی که در پیک ساعت تردد سفر صورت نگیرد به نوعی مدیریت سفر انجام شده و من هم به همین صورت عمل می‌کنم و یا سعی می‌کنم یک ربع زودتر از آغاز پیک و یا یک ربع و نیم ساعت بعد از ساعت پیک که ازدحامی وجود ندارد با مترو تردد کنم.

فوت بیش از 25 هزار تهرانی به دلیل کرونا

وی از افزایش دو برابری فوتی های ناشی از کرونا در تهران خبر داد و گفت: امکان دارد این آمار در اردیبهشت ماه هم رشد کند.

خداکرمی در خصوص آمار مرگ و میر تهرانی ها در یک سال گذشته بر اثر کرونا گفت: تاکنون 25 هزار و 150 تهرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون شورای شهر تهران هم درباره موضوع لغو طرح ترافیک در شرایط کرونا گفت: شورای شهر درباره نرخ طرح ترافیک تصمیم گیرنده است و تصمیم درباره لغو طرح در شرایط کرونا بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.

«بهار اسفناک کرونایی» در پیش خواهیم داشت

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه در کل روند  بستری‌ها دو برابر شده است، گفت:این شرایط اوج‌گیری و موج چهارم را قطعی می‌کند؛ضمن اینکه این موضوع بستگی به رعایت مردم در انجام پروتکل های بهداشتی دارد و دومین عامل نیز اعمال محدودیت‌ها و چگونگی انجام آنهاست.

حریرچی اضافه کرد: اگر رعایت‌های لازم صورت نگیرد و این طور نباشد، وضعیت اسفناکی در بهار پیش رو خواهیم داشت.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: این موضوع به ما کمک می‌کند؛ البته تعداد مرگ‌ها صعودی خواهد بود اما اگر رعایت دستورالعمل‌ها به خوبی انجام شود می‌توانیم به شرایط امیدوار بود.

وی با اشاره به کاهش ترددهای اجتماعی در ۶ ماه گذشته، گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان و معلمان تعطیل بودند اما متاسفانه مردم این موضوع را  با رفت و آمدهای خود جایگزین کردند.

حریرچی تصریح کرد: اگر نکات لازم رعایت نشود، روند صعودی را خواهیم داشت.

جولان کرونا در مترو چگونه مدیریت می شود؟

کرونا در حال جولان است و روز به روز آمار مبتلایان و متوفیان در حال افزایش، سفرهای نوروزی علیرغم درخواست مسوولان وزارت بهداشت انجام شد و به گفته مدیران این وزارتخانه حدود 15 هزار بیمار کرونایی که از بیماری خود خبر داشته اند در ایام نوروز در شهرهای مختلف تردد داشته اند و احتمال غلبه کرونای انگلیسی هم وجود دارد. فعالیت کارکنان ادارات هرچند بخشی به صورت دورکار ادامه دارد ولی حجم سفرهای شهری در تهران اندک نخواهد بود و باید منتظر ماند دید که آیا مدیریت بحران  این بار به درستی صورت می گیرد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول