اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

واشنگتن دنبال احیای مذاکره است، نه احیای برجام

آمریکا برای خروج از برجام با کسی مذاکره مستقیم یا نیابتی نکرد که امروز برای بازگشتش به برجام نیازی به مذاکره باشد. تعهدات طرفین در برجام روشن است و سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیان شده است

واشنگتن دنبال احیای مذاکره است، نه احیای برجام

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سید یاسر جبرائیلی در صفحه شخصی خود نوشت: وال استریت ژورنال و چند منبع دیگر ادعا کرده‌اند که در نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار می‌شود، بناست تیم آمریکا نیز بدون مذاکره مستقیم با تیم ایرانی حضور یابد.

چند روز پیش وزارت خارجه فرانسه گفته بود که به دنبال یک جایگزین برای مذاکره مستقیم واشنگتن-تهران هستند و ظاهرا این ایده مضحک مذاکره نیابتی را یافته‌اند. مگر دو تا بچه با هم قهر کرده‌اند که هر دو در جلسه مشترک حاضر شوند اما با هم سخن نگویند؟ مثلا قرار است آمریکا اگر حرفی دارد به بغل‌دستی بگوید و او آن را به ایران منتقل کند و بالعکس؟ مگر مسئله ایران، اینهاست؟

امیدواریم که تیم ایرانی زیر بار این طراحی مضحک که هدفی جز احیای مذاکرات برای طرح خواسته‌های فرابرجامی آمریکا ندارد، نرفته باشد. دولت جدید آمریکا نشان داده است که به دنبال احیای برجام نیست، بلکه به دنبال احیای مذاکراتی است که شیرینی امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن‌هایش را نمی‌تواند فراموش کند.

آمریکا برای خروج از برجام با کسی مذاکره مستقیم یا نیابتی نکرد که امروز برای بازگشتش به برجام نیازی به مذاکره باشد. تعهدات طرفین در برجام روشن است و سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیان شده است: آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد. سپس ایران برداشته شدن تحریم‌ها را راستی آزمایی خواهد کرد و در صورت تایید، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.

این راهبرد، کاملا منطقی و عقلانی است. دولت ایران در دوره برجام به طرف آمریکایی اعتماد کرد و همه تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرد، سپس آژانس انجام این تعهدات را راستی‌آزمایی کرد و بنا شد غربی‌ها تحریم‌های خود را بردارند که در عمل برنداشتند و به تعبیر معروف رئیس کل وقت بانک مرکزی آنچه عاید ایران شد، "تقریبا هیچ" بود. نباید فراموش کنیم که نفتی که ایران در دوره برجام فروخت، پولش در مقصد بلوکه شد و آقای زنگنه اخیرا به این فاجعه عظیم اعتراف کرد و گفت که پس از برجام پول نفت باز می‌گردد: "در این دوره(پس از خروج آمریکا از برجام) ما طلبی نداریم و طلب‌ها برای دوره پیش از تحریم‌هاست(یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام)، زیرا آنها در سیستم‌های رسمی بوده و باقی‌مانده است".

نباید این تجربه غلط بار دیگر تکرار شود. آمریکا از برجام خارج شده و ایران پس از یک سال فرصت به طرف‌های دیگر برجام برای جبران خروج آمریکا، کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را آغاز کرده است. نباید فراموش کنیم که اروپایی‌ها یک سال ایران را با SPV و اینستکس و... سر کار گذاشتند. هر کسی که در عمرش یک معامله عادی هم کرده باشد، می‌داند که چگونه باید از چنین طرف‌های معامله‌ای حق خود را بگیرد یا حداقل در معاملات جدید پذیرای کلاه قبلی نباشد.

مردم عزیز ایران بدانند هر مسیر دیگری جز راهی که رهبر انقلاب نشان دادند، منجر به برداشته شدن تحریم‌ها نخواهد شد؛ و اگر آمریکا این مسیر را نفی کند، بلاتردید در پی تشدید فشارها از کانال مذاکره و طرح مسائل جدید است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول