اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

قبل از بارداری باید چه کارهایی انجام بدهیم؟/ سلامت کودک در گرو سلامت مادر

می‌توان هم قبل از بارداری، هم در حین آن و هم بعد از تولد کودک با خواندن ادعیه و قرآن برای بالا رفتن صبر و افزایش ظرفیت روحی از خدا کمک گرفت. نوزادداری و پرورش کودک یکی از شیرین‌ترین کارهای دنیاست. اما روح و جسم، هر دو باید برای پذیرش این موقعیت جدید آماده باشند.

قبل از بارداری باید چه کارهایی انجام بدهیم؟/ سلامت کودک در گرو سلامت مادر

گروه خانواده: تصمیم به فرزنددار شدن یکی از تصمیمات مهم در زندگی هر زوجی است. بسیاری از زوجین دوست دارند قبل از اینکه بچه‌دار بشوند از لحاظ مالی وجایگاه اجتماعی به ثبات برسند. جدای از اینکه این موارد چقدر می‌تواند به امر بچه‌دار شدن کمک کند و یا شرایط مطلوب از نظر سنی را به خطر بیاندازد؛ چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود وضعیت جسمی مادر قبل از بارداری است.

خانم‌های بدون فرزند اغلب تصور می‌کنند، مشکل جسمی خاصی برای فرزندآوری ندارند. اما فاکتورهای زیادی هست که بود و نبود آنها در بدن مادر برای سلامت جنین نقش اساسی دارد. این موضوع حتی شامل سبک زندگی والدین، به خصوص مادر هم می‌شود.

در این راهنما، برای شما لیستی از کارهای مرسوم قبل از اقدام به فرزندآوری را جمع‌آوری کرده‌ایم. به یاد داشته باشید بهتر است همه این اقدامات زیرنظر پزشک انجام بشود و مادر از چندین ماه قبل از بارداری برای خود یک پزشک معتمد و متخصص انتخاب کند.

 


اسیدفولیک و یدوفولیک

دسته‌ای از داروهای مکمل هستند که مصرف آنها به صورت عام برای مادرانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شوند. این روزها پزشکان معتقدند، مادران در آستانه بارداری بهتر است به جای قرص اسیدفولیک که سابقا تجویز می‌شد، قرص یدوفولیک را مصرف کنند.

بهتر است مصرف یدوفولیک، از سه ماه قبل از بارداری آغاز بشود. چون این قرص به بهبود عملکرد تخمک‌ها کمک می‌کند. باعث کاهش خطرات مغزی و استخوانی در کودک می‌شود و همچنین در بهبود شیردهی مادر بعد از تولد نوزاد هم موثر است.

آزمایش کامل و سونوگرافی

بعضی از انواع کمبودها و اختلال‌ها در بدن نه علائم مشخصی دارند و نه گاهی باعث اختلال چشمگیر در فعالیت فرد می‌شوند. اما کمبود آنها در بارداری مهم است. پس قبل از اقدام به بارداری، پزشک برای مادر یک دوره آزمایش کامل برای بررسی وضعیت بدن تجویز خواهد کرد.

در کنار این آزمایش کامل که پاسخ آن برای پیگیری‌های بعدی بارداری مهم است؛ بنا به سابقه بیماری‌ها و وضعیت زنان، شاید پزشک انجام یک سونوگرافی رحم را هم تجویز کند.

از تست‌های رایج دیگر در این حیطه هم انجام یک تست سرطان دهانه رحم است. بهتر این آزمایش به طور کلی هر سه سال یک‌بار برای خانم‌ها چه قصد بارداری داشته باشند و چه نداشته باشند، انجام بشود.

 

نوسانات وزنی؛ اضافه وزن و کاهش وزن

بارداری به صورت طبیعی با افزایش وزن همراه است. به همین خاطر بسیاری تصور می‌کنند افراد دارای اضافه وزن مشکل بیشتری برای بارداری و در حین آن دارند. درحالی که افراد دارای کمبود وزن زیاد هم به احتمال زیاد بارداری سختی را سپری خواهند کرد. افراد دارای اضافه وزن ممکن است در طول دوره بارداری به افزایش فشارخون و یا درد مفاصل و پاها دچار بشوند که به همین ترتیب زایمان را هم برای آنها دشوار خواهد کرد. مادران کم وزن مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای بارداری را به صورت کافی دریافت نمی‌کنند و به همین خاطر ممکن است نوزاد نارس و یا کم‌وزنی داشته باشند که حتی سلامت او هم در خطر باشد.

برای دانستن وزن مناسب با توجه به سایر شاخص‌های بدنی باید قبل از بارداری با پزشک مشورت کرد. اضافه وزن و کمبود وزن باید به حد طبیعی برسد. در این مسیر می‌توان چندماه قبل از بارداری از کمک یک پزشک تغذیه هم بهره برد.

 

مشاوره ژنتیک

برای والدینی که با هم نسبت فامیلی دارند و یا مشکلی در بارداری‌های قبلی زوج اعم از سقط جنین ناخواسته و یا نقصی در کودک وجود داشته است، لازم است قبل از اقدام به باردای با مشورت پزشک یک آزمایش ژنتیک هم انجام بدهند و با توجه به جواب آن آزمایش برای فرزندآوری اقدام کنند.

سلامت دندان‌ها را جدی بگیرید

بارداری مرحله‌ای از زندگی یک زن است که بدن او به شدت تحت تاثیر تغییرات قرار می‌گیرد. کمبود کلسیم از اتفاقات رایجی است که در زمان بارداری و یا بعد از آن به خصوص در هنگام شیردهی برای مادر اتفاق می‌افتد. اگر این کمبود کلسیم جدی باشد، پزشک برای مادر قرص کلسیم تجویز خواهد کرد. اما در غیر این‌صورت هم ممکن است در مسیر بارداری و شیردهی دندان‌های مادر آسیب ببیند.

در طول شش ماه اول بارداری مراجعه به دندانپزشکی فقط با نامه پزشک متخصص زنان و فقط در مراکز دندانپزشکی که اصول استفاده از بی‌حسی و... را برای زنان باردار رعایت می‌کنند، مجاز است. در سه ماهه آخر بارداری هم به دلیل وجود اشعه برای عسکبرداری دندان و خطر داروهای بی‌حسی، هیچگونه مراجعه به دندانپزشک برای خانم باردار مجاز نیست.

به همین خاطر بهتر است پیش از بارداری به دندانپزشک مراجعه و وضعیت دندان‌ها چک بشود. رسیدگی به پوسیدگی‌ها، کشیدن و ترمیم‌های فوری و هرکاری که وضعیت دندان‌ها در طول بارداری به صورت مطلوب نگه دارد، لازم و ضروری است.  

 

ترک عادات نادرست و اصلاح سبک زندگی

سیگار کشیدن، شب زنده‌داری و یا خوابیدن بیش از اندازه، تحرک کم، خوردن غذاهای پرکالری و پرضرر، خوردن کافئین بیش از اندازه از جمله عادات نادرستی هستند که قبل از بارداری نیاز به اصلاح و یا ترک کردن دارند.

در کنار اینها بهتر است از نظر معنوی هم برای فرزندآوری آماده بشویم. چندماهه اول تولد نوزادان به خاطر شرایط ویژه و خاصی که برای رسیدگی به آنها لازم است، والدین و به خصوص مادر باید آمادگی روحی بالایی در جهت پذیرش این قسمت جدید از زندگی خود داشته باشند.

کمک روحی و فیزیکی پدر در این زمینه بسیار مهم است و باز زیادی را از نظر جسمی و روحی از دوس مادر برخواهد داشت. اما به هرحال مسئولیت اصلی نوزاد به خصوص در ماه‌ههای اولیه با مادر است. درباره کارهایی که مستقیما به حضور مادر مرتبط است مثل شیر دادن و یا در آغوش گرفتن، به علت حجم بالای تکرار و مداومت در طول روز نیاز به آمادگی روحی بالای مادر دارد.

 

در این مسیر می‌توان هم قبل از بارداری، هم در حین آن و هم بعد از تولد کودک با خواندن ادعیه و قرآن برای بالا رفتن صبر و افزایش ظرفیت روحی از خدا کمک گرفت. نوزادداری و پرورش کودک یکی از شیرین‌ترین کارهای دنیاست. اما روح و جسم، هر دو باید برای پذیرش این موقعیت جدید و هرچه بهتر بزرگ کردن نوزاد آمادگی لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول