اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

هزینه چاپ کتاب‌هایم از پول معلمی است/ رکود شعر ادبی در سایه بی‌مهری

«اکبر رشنو» از شاعران برجسته لرستانی و برگزیده عنوان ملک الشعرای شعر پاک معتقد است استعدادهای سرشاری در حوزه شعر و شاعری کلاسیک و همچنین سپید وجود دارد، منتهی امکانات بسیار اندک است.

هزینه چاپ کتاب‌هایم از پول معلمی است/ رکود شعر ادبی در سایه بی‌مهری

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، « فرهنگ و هنر لرستان در همه حوزه‌ها از جمله شعر فاقد مدیریت منسجم و یکپارچه است، صدا و سیمای استان نیز به این عرصه نگاهی یک سویه و انحصاری دارد، متاسفانه شاعران لرستانی با وجود استعداد و توانایی اما با نبود فضا و امکانات لازم مواجه هستند».

اینها بخشی از صحبت‌های «اکبر رشنو» یکی از شاعران برجسته لرستانی در قالب شعر سپید است

وی 25 اسفند سال 99 به عنوان ملک الشعرای شعر پاک برگزیده شد، 

طارق خراسانی موسس وبسایت شعر پاک معتقد است؛ اکبررشنو به عنوان شاعر و ادیب ، وزنه سنگینی در ادبیات ایران است.

 

رشنو متولد 1333  بوده قالب شعرش سپید است، وی که از ١۵ سال پیش به سرایش شعر روی آورده ٣٠ سال در سطوح مختلف به معلمی ادبیات فارسی مشغول بوده و مقالات ادبی متعددی هم نوشته است.

نوع سرایش و نگارش و نثر رشنو به گواه بسیاری از صاحبنظران این عرصه کاملا مشخص است و امضا ادبی محسوب می‌شود، وی به عنوان داور سایت شعر پاک انتخاب شده است.

رشنو می‌گوید: شعر سپید و عموما هر قالب شعری دردمندی انسان‌ها را بیان می‌کند، شعر لزوما باید داستان زندگی انسان باشد و دردمندی، ناملایمات، خوشی‌ها و غم‌ها را مطرح کند، شعر یک رسالت بزرگ را برعهده دارد و آن هم عدالت‌خواهی و آرمانگراییست است.

وی اما از نبود امکانات و فراهم نبودن فضا برای شاعران لرستانی گلایه دارد و می‌گوید: متاسفانه طی دهه‌های گذشته شاعران ما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند به طوری که انجمن شعر خرم‌آباد سال‌هاست که در رکود به سر می‌برد.

به بهانه انتخاب این شاعر، نویسنده، تحلیل گر و منتقد ادبی  نامی لرستانی  در سالر‌وز تولد پروین اعتصامی به عنوان ملک الشعرای شعر پاک گفت‌وگوی کوتاهی انجام داداه‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هزینه چاپ کتاب‌هایم از پول معلمی است

رشنو از ورودش به عرصه شعر می‌گوید: از 15 سال پیش که پا در این عرصه گذاشتم سعی کردم در شعرم حرف دلم را فارغ از قید و بند قافیه و ردیف بزنم و معتقد بودم باید آزاد اندیشی در کار باشد، بنابراین شعر سپید را از سر علاقه و آگاهانه انتخاب کردم، مداوم و سخت‌کوش هر روز شعر می‌گفتم و در محافل ادبی حضور داشتم.

شعر را هیچ‌گاه به عنوان تفنن قبول نکردم و مصمم بودم در این وادی از دست مایه‌های تجربی خود که تلفیقی از ادبیات و علوم اسلامی بود استفاده کنم، و همین سبب شد به جایی برسد که چندین کتاب از جمله " بی‌جاده جنون " که مجموعه شعرهای سپیدم بود و مجموعه ی " ماه بر چکاد " به عنوان کتاب دوسالانه لرستان انتخاب شد، و " زیر خاکستر " همچنین مقالات ادبی با عنوان " بی مانیفست " که مانیفست کتابهای من است به چاپ برسد این کتاب شامل 25 مقاله در قالب نثر موزون است. در چگونگی و خاستگاه شعر سپیدست دکمه ی مجموعه ها در مسایل اجتماعی و اخلاقیات چندین کتاب دیگر نیز که شامل مجموعه شعرست و آماده ی چاپ و یک کتاب پژوهشی و تحقیقاتی در دست تحقیق که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد، نکته‌ی که دوست دارم مطرح کنم این است که هزینه چاپ تمام کتاب‌هایم از پول معلمی بوده زیرا هیچ‌گاه چشمداشت مادی و بازاری نداشته‌ام بلکه هم و غم من از انتشار کتاب کار فرهنگی بوده است.

شعر سپید گفتمان روز است

 

وی در تعریف شعر سپید می‌گوید: شعر سپید به دنبال نوآوری است، شعر نو و سپید در مقابل شعر کلاسیک قرار نداشته بلکه دو سبک هستند که به موازات و تکامل همدیگر حرکت می‌کنند و هر کدام مخاطبان و طرفداران خاص خودش را  دارد، شعر سپید گفتمان روز محسوب می‌شود، معنا در شعر سپید اصل است و خیلی در قید قافیه و بند وزن نیست.

سرایش شعر سپید بر خلاف برخی تصورات به سادگی نیست یعنی اگر بخواهیم حق مطلب را به خوبی ادا کنیم پیچیدگی‌های فراوانی دارد، شعر سپید یک نوع نقاشی روی آب حساب می‌شود هر چند ساده به نظر می‌آید اما در عمل سخت و دشوار است و سهل و ممتنع

در مجموع شعر سپید باید دارای پیام باشد و پارامترهایی دارد که باید لحاظ شود یک شعری است که باید محتوی داشته باشد، شعر سپید شعری است اگر اندازه کلاسیک سخت نباشد ساده‌تر هم نیست اما موضوعات و مضمون های شعر سپید خارج از شعر کلاسیک نیست.

شعر سپید دردمندی انسان‌ها را بیان می کند، شعر لزوما باید داستان زندگی انسان باشد و دردمندی، ناملایمات، خوشی‌ها و غم‌ها در سراسر زمان بوده است شعر دامنه افکار روشن را دامان می زند و زوایای تاریک اجتماع را بیان می‌کند، شعر یک رسالت بزرگ را برعهده دارد و آن عدالت‌خواهی است، شعر رسالت دارد شعر بی رسالت و بی‌پیام و التزام شعر عالی نیست.

عدم مدیریت قوی و منسجم

رشنو به مشکلات  اهالی شعر استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در لرستان بیش از 20 شاعر نامی شعر سپید داریم که حرف برای گفتن دارند افرادی نامدار و بزرگ، اما موقعیت امروز به گونه‌ای نیست که شرایط پیشرفت شاعران را فراهم کند، انجمن شعر خرم‌آباد در مقطعی رونق زیادی داشت اما اکنون در رکود قرار دارد، امکانات و موقعیت برای برگزاری جلسات شعر کم است، انجمن‌های شعر یا فعال نیستند یا اگر فعال هستند پررنگ نیستند.

در حالی که برای موضوعات و عرصه‌های فرهنگی و هنری نیازمند مدیریت قوی و منسجم هستیم و اگر نباشد نبوغ و استعدادها سرکوب می‌شود و می پژمرند اما در استان شاهد عدم مدیریت قوی و منسجم هستیم، استعدادهای سرشاری در حوزه شعر و شاعری هم کلاسیک و هم سپید در استان وجود دارد منتهی امکانات بسیار اندک است.

عموم شاعران و افراد ادبی به لحاظ مالی وضع قابل قبولی ندارند، اما متولیان فرهنگی کسی حال شاعران را نمی‌پرسد و این یک درد مزمن است، من به دنبال بازاریابی در حوزه چاپ کتاب‌هایم نبوده‌ام، اما متولیان فرهنگ و هنرچه وظیفه‌ی دارند ؟ چرا به شاعران در چاپ کتاب کمک نمی‌کنند.؟

١٢ فروردین ٩٧ معاون فرهنگی ارشاد در جمع بزرگان  مطرح کرد: اداره ارشاد در حق آقای رشنو کم لطفی و کوتاهی کرده ست  و حتما بزرگداشتی برای وی خواهیم گرفت اما تنها به آن حرف اکتفا شد و خبری نشد که نشد.

موضوع دیگر صدا و سیما است که یک سویه‌نگری و محدودیت‌نگری در آن حاکم است نگاهی که به فرهنگ و هنر این استان ضریه وارد کرده است، با وجود اینکه صدا و سیما نباید در انحصار عده‌ا ی خاص باشد اما متاسفانه در لرستان شاهد این موضوع هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول