اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مرغ از قیمت های نجومی عقب نشینی می‌کند؟

پس از اینکه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به طور رسمی قیمت مرغ را با 22 درصد افزایش 24 هزار و 900 تومان اعلام کرد، سوال مردم این است آیا بازار از قیمت‌های نجومی خود عقب نشینی خواهد کرد؟

مرغ از قیمت های نجومی عقب نشینی می‌کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت در ایام تعطیل 4 اقدام برای کاهش قیمت مرغ تصویب کرده‌اند تا بلکه از قیمت‌های نجومی چند وقت گذشته عقب نشینی کند، حال باید دید که این اقدامات قیمت مرغ را پایین خواهد کشید؟

*افزایش 22 درصدی قیمت مرغ توسط دولت برای جلوگیری از قیمت های نجومی

در نخستین گام«قرارگاه ساماندهی مرغ کشور»  به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مؤلفه‌های تولید نرخ مصوب مرغ را حدود 22 درصد افزایش داد.

این قرارگاه پس از دستور رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار، سه شنبه ۱۰ فروردین برای ساماندهی بازار مرغ  که در روزهای اخیر حتی به دو برابر نرخ دولتی رسید، تشکیل شد که ریاست آن را وزیر جهاد کشاورزی بر عهده دارد.

جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت و مدیران مربوطه در تالار حافظیه مجموعه سعدآباد برگزار شد.

بر این اساس قیمت مرغ منجمد درب سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

در این جلسه مصوب شد که سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف کشور و سایر نهادهای مسئول بر رعایت دقیق این مصوبه نظارت و با هر گونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی انجام شود.

این اقدام دولت را در حقیقت این گونه می توان تعبیر کرد که می‌خواهد با افزایش 22 درصدی قیمت از افزایش‌های 100 درصدی در بازار جلوگیری کند با این کار می‌خواهد مرغداران را ترغیب کند که مرغ خود را به بازار بفرستند و به ادامه تولید دلگرم تر باشند.

در گام دوم  معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی به تمام مرغداران کشور اعلام کرده که حق ندارند مرغ را بیش از 50 روز در مرغداری ها نگهداری کنند که در غیر اینصورت جریمه‌های سنگین در انتظار آنها است و نمی توانند از سامانه بازارگاه نهاده دولتی دریافت کنند.

*جریمه‌های سنگین برای محتکران مرغ

ماندن بیشتر مرغ در مرغداری‌ها عرضه را با بازار کم می‌کند علاوه بر آن مصرف خوراک و دیگر نهاده ها بیشتر می‌شود، ضمن اینکه تلفات آن زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، بیشتر می‌شود.

مرغداران در چند ماه گذشته قیمت مرغ را که وزارت جهاد 14500 تومان به صورت زنده از آنها خریداری می‌کرد را بسیار پایین و زیر نرخ هزینه تمام شده تولید می‌دانستند و به همین دلیل مرغ خود را به بازار عرضه نمی‌کردند، به طوری که وزن میانگین مرغ به بیش از 3 کیلوگرم هم رسیده بود، در حالی که استاندارد آن یک کیلو و 400 گرم است.

*عرضه مرغ قطعه بندی ممنوع

گام سوم این است که تا اطلاع ثانوی عرضه هرگونه مرغ قطعه بندی شده در سطح اصناف به ویژه در استان تهران ممنوع شد، این تصمیم در جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی گرفته شد و تا اطلاع ثانوی عرضه مرغ تکه‌ای( قطعه شده) در کلیه واحدهای صنفی ممنوع اعلام شد.

در این راستا صرفا واحدهای صنعتی منتخب ، مجاز به بسته بندی مرغ قطعه شده بوده و بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان ، واحدهای بسته بندی بزرگ را به طور مستمر پایش و حجم تولید آن به طور پیوسته رصد خواهند نمود تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند.

در مغازه های سطح شهر مرغ را در قالب قطعه بندی های مختلف به قیمت‌های بسیار بالا تا 55 هزار تومان می‌فروختند، در روز 13 فروردین قیمت فیله و سایر قطعات بیش از 60 هزار تومان هم به فروش رفت این کار علاوه بر دور زدن مصوبات دولتی و گرانفروشی باعث کمبود مرغ کامل هم در ویترین مغازه‌ها و عاملی برای گرانفروشی می‌شود.

* نظارت‌ها از امروز تشدید شد

گام چهارم اینکه از روز شنبه مورخ چهاردهم فروردین بازرسی‌ها و نظارت با شدت به عمل خواهد آمد و نظارت و بازرسی توسط نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و اتاق‌های اصناف و سایر نهادهای مسئول برای اجرای دقیق دستورالعمل ابلاغی در دستور کار قرار گرفته است.این نظارت ها هم در کنترل قیمت و نیز بر قطعه فروشی مرغ خواهد بود.

*چند نر خی عامل فساد و جولان دلالان

حالا که هم قیمت مرغ از 20 هزار و 400 تومان به 24 هزار و 900 تومان افزایش یافته یعنی 22 درصد رشد کرده است و وزارت جهاد برای عدم عرضه به موقع مرغ جریمه‌های سنگین در نظر گرفته شاید چند نرخی از بازار برچیده شود.

دو یا چند نرخی خود عامل فساد در کالاها است در چند ماه گذشته نرخ 20 هزار و 400 تومان دولتی و تا 40 هزار تومان در  مغازه های سطح شهر وجود داشت که جولان دلالان را بیشتر کرده بود و کارشناسان تاکید می‌کردند، مرغ اگر تک نرخی باشد، قیمت‌های سرسام آور بازار فروکش پیدا می‌کند، اما کسی توجهی نمی‌کرد.

وزارت جهاد کشاورزی و صمت امروز شنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که توزیع مرغ در کشور با قیمت مصوب 24900 تومان به طور گسترده انجام خواهد شد، این صحبت‌ها پس از اینکه دولت رسما قیمت مرغ را 22 درصد افزایش داد و وزارت جهاد کشاورزی برای محتکران مرغ جریمه سنگین در نظر گرفت، اعلام می‌شود.

بنابراین باید منتظر ماند که این 4 اقدام دولت در ایام نوروز در کاهش قیمت های نجومی بازار مرغ تاثیر خواهد داشت؟ فراموش نشود که این اقدام برای جلوگیری از قیمت‌های نجومی 100 درصدی که دو برابر قیمت مصوب دولتی بود اجرا می‌شود، و گرنه در بطن اجرای این طرح رشد 22 درصدی قیمت که توسط خود دولت اعلام شد، صورت گرفته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول