اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ضد و نقیض گویی مدیران هلال احمر؛ بالاخره هلال احمر امکانات و بودجه دارد یا ندارد؟!

در حالی که رئیس جمعیت هلال احمر خطاب به رئیس جمهور اعلام کرده، وضعیت هلال احمر مطلوب است؛ دبیرکل این جمعیت با انتقاد از کمبود بودجه، اعلام کرده است حتی به اندازه یک محله تهران هم تجهیزات نداریم.

ضد و نقیض گویی مدیران هلال احمر؛ بالاخره هلال احمر امکانات و بودجه دارد یا ندارد؟!

گروه سلامت خبرگزاری فارس: هلال احمر و سازمان امداد ونجات وابسته به آن، به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های امدادی کشور در هنگام بروز حوادث مختلف به ویژه حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل نقش مهمی در به سامان رساندن اوضاع نابسامان مناطق آسیب دیده از حوادث مختلف دارند.

این جمعیت به عنوان یکی از سازمان‌های محوری در مدیریت بحران کشور نقش دارد و تجهیز امکانات لازم امدادی و به روز بودن آنها و همچنین آمادگی نیروهای امدادی و تسلیح به دانش روز امدادگری از مؤلفه‌های اساسی و محوری در حوزه امداد و نجات است.

*فعالیت 560 دستگاه امدادی در سطح جاده‌های کشور

سازمان امداد و نجات هلال احمر دارای 560 پایگاه امدادی در سطح جاده های مختلف کشور است و در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان به ارائه خدمات امدادی می‌پردازد اما نکته مهم در این خصوص کمبود اعتبارات لازم و گلایه مسؤولان و متولیان امدادی این جمعیت است.

*اوضاع هلال احمر خوب است

در این میان، اظهارات متناقض مسؤولان ارشد جمعیت هلال احمر در خصوص کمبود اعتبارات و امکانات لازم امدادی قابل توجه و تعمق است؛ به طوری که کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در نوروز امسال در ارتباط تصویری زنده با رئیس جمهور از اوضاع مناسب هلال احمر از نظر امکانات و تجهیزات خبر داد و گفت: نسبت به سال قبل در چنین زمانی اوضاع هلال احمر بهتر و حال ما هم بهتر است.

وی بیان داشت: بعد از مساعدت حضرت عالی، امروز وضع پرسنل، انبارها و بالگردهای هلال احمر خوب و خوش است و از این بابت تشکر می‌کنم.

اما محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در نشست خبری که در اواخر اسفند سال گذشته در این جمعیت برگزار شد به شدت نسبت به کمبود بودجه و امکانات لازم امدادی در این جمعیت گلایه کرد.

* به اندازه یک محله تهران نیز چادر نداریم

قوسیان مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آمادگی انبارهای امدادی هلال احمر گفت: در تهران برای یک حادثه به اندازه زلزله ۵.۵ ریشتری آماده‌ایم اما به اندازه تمام مردم چادر و تجهیزات نداریم.

به اندازه یک محله تهران هم تجهیزات جواب نمی‌دهد و دعا می‌کنیم زلزله سنگینی رخ ندهد

وی افزود: اگر بخواهیم با جمعیت پایتخت موجودی انبارها را بسنجیم، به اندازه یک محله تهران هم تجهیزات جواب نمی‌دهد و دعا می‌کنیم زلزله سنگینی رخ ندهد.

قوسیان مقدم با بیان اینکه وضعیت انبارهای تهران خوب نیست، تصریح کرد: وضعیت انبارها در تهران خوب نیست و به درد تهران نمی‌خورد؛ به این درد می‌خورد که برای شهرها مجاور مثل البرز، قزوین و غیره استفاده شود.

قوسیان مقدم تاکید کرد: البته باید گفت که وضعیت انبارها در سطح کشور خوب است اما در تهران خیر.

همچنین محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که«با توجه به اینکه در طرح جدید مدیریت بحران اختیارات هلال احمر بیشتر شده است، چه‌ برنامه‌ای دارید؟»،بیان داشت: بعد از وقوع زلزله بم، قانون مدیریت بحران را نوشتند و بر اساس سازمان مدیریت بحران، تقسیم کار صورت گرفت.

وی ادامه داد: در تقسیم کار جدیدی که به هلال احمر محول شد، دو سه فعالیت جدید اعلام شد که البته هلال احمر همین کار را انجام می‌داد. وقتی هلال احمر این کارها را به عنوان کمک به مردم انجام می‌دهد، به مردم جوابگوست؛ اما حرف ما در مدیریت بحران این بود که اشکالی ندارد که وظائفی را به ما محول کردید و ما نیز  آن را با کمک مردم انجام می‌دهیم، اما باید اعتبارات لازم آن نیز داده شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: برای نمونه اگر بخواهیم آموزش همگانی بگذاریم، 80 میلون نفر جمعیت است؛ حالا اگر بخواهیم برای 50 میلیون نفر آموزش ارائه دهیم،هزینه دارد؛ مانند پرداخت حق‌الزحمه مربیان؛ لذا ردیفی در این خصوص وجود ندارد.

 قوسیان مقدم بیان داشت:در بحث امداد جاده‌ای هلال احمر 560 پایگاه دارد، آمبولانس و دستگاه‌های مربوط به  نجات داریم، اما یک ریال در ردیف‌های هلال احمر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اینکه اکنون نیروهای امدادی می‌گویند حقوق ندارند، درست می‌گویند؛ چون ردیفی نداریم. ما می‌گوییم ردیفی قرار دهید و بعد، نظارت هم داشته باشید؛ اما اکنون نظارت انجام می‌دهند اما بودجه نمی‌دهند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ابراز داشت: اگر نیروی امدادگر ما در یک صحنه حادثه‌ای دیر برسد، به قاضی شکایت می‌کنند که اگر زود آمده بود، نجات پیدا کرده بودیم؛ اما اگر دولت از ما توزیع می‌خواهد، باید پول آن را هم بدهد؛ اختلاف ما در اینجاست.

حال، در این میان این نکته حائز اهمیت و دقت است که بالاخره آیا جمعیت هلال احمر به گفته رئیس این جمعیت هیچ مشکلی در خصوص بودجه و تجهیزات ندارد یا به همین اندازه با کمبود بودجه و امکانات دست به گریبان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول