اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نظام بانکی باید نگاه پشتیبانی برای تولیدکنندگان داشته باشد

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: در طول سالیان گذشته این نظام بانکی به خیلی از تولیدکنندگان کمک‌های زیادی داشته اما از آن طرف هم مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است نیاز است که بانک‌ها تولیدات را حمایت و نگاه پشتیبانی باید باشد یا نگاه مانعی نداشته باشند.

نظام بانکی باید نگاه پشتیبانی برای تولیدکنندگان داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، بیژن شمس با بیان این که با توجه به این که مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی‌ها مانع زدایی‌ها نام‌گذاری کردند باید به نکات اساسی در این نام‌گذاری بسیار حکیمانه توجه کرد، اظهار داشت: عدم باور به توانمندی‌های داخلی توسط مسوؤلان مانع اصلی تولید است.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم بحث تولید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و موقعیت ژئوپلوتیک شرایط ویژه‌ای در اقصی نقاط کشور برای تولید دارد و زمینه تولید را فراهم می‌کند.

وی افزود: دومین نکته دسترسی به بازارهای گسترده و متنوع است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در شرایط مرزی با کشور ایران هستند و بازار بسیار خوبی برای کشور وجود دارد.

شمس عنوان کرد: همچنین منابع طبیعی ارزشمندی در سرزمین ایران وجود دارد که این منابع طبیعی به صورت خام به فروش می‌رود یا هنوز استفاده نشده که باید زمینه بهره‌وری از این منابع فراهم شود؛ ایران کشوری برخوردار از انرژی‌های فسیلی و معدنی بسیار زیادی است.

تغییر رویکرد به مدیریت جهادی جهت پشتیبانی از تولید

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: نیاز است که برای این که این تولید به ثمر برسد تغییراتی به لحاظ پشتیبانی از این تولید صورت بگیرد، در این خصوص مواردی مثل تغییر رویکرد به مدیریت جهادی است، برای این که تولید پشتیبانی شود و تولیدکنندگان احساس دلگرمی کنند و اینکه تولیدکننده حرکت جدیدی را آغاز کند.

وی افزود: یک مدیریت جهادی باید در این حوزه صورت بگیرد و راهبردهای توسعه صادرات غیر نفتی پیگیری و این اتکای به نفت خارج شود.

شمس با بیان این که راهبردهای مختلفی لازم است در حوزه‌های مختلف به صادرات غیر نفتی و بخصوص بحث‌های کشاورزی انجام داد، خاطرنشان کرد: البته ابتدا باید تولید و افزایش تولید اتفاق افتد و بعد بحث صادرات صورت گیرد؛ نباید ظرفیت تولید کشور به همان اندازه قبل باشد اما صادرات افزایش پیداکند، حتماً باید ظرفیت تولید چندین برابر شود تا نیاز کشور به خوبی تأمین شود و مازاد نیاز کشور برای صادرات در نظر گرفته شود.

افزایش فضای کسب و کار در فضای کشور زمینه پشتیبانی است

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، بیان کرد: افزایش فضای کسب و کار در فضای کشور زمینه پشتیبانی است که از مواردی که می‌تواند برای پشتیبانی از تولیدات داخل باشد این است که قوانین کسب و کار، فضای کسب و کار، ایجاد شرایط و تسهیلاتی که برای ایجاد کسب و کار و تولید در اختیار مردم قرار می‌گیرد به صورت جدی‌تر هم در قانون و هم در فضای اجرایی کشور دیده شود و مجریان به قانون بعنوان راهگشا و پشتیبان برای تولید کننده نگاه کنند و قوانینی که احتمالاً می‌تواند مشکلاتی ایجاد کنند تغییرات اساسی در آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: به لحاظ این که بخش‌های دولتی اهتمام خیلی زیادی برای افزایش تولید ندارند و گاها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند برای همین هر چه بخش خصوصی فعال‌تر شود زمینه اشتغال‌زایی را بیشتر فراهم می‌کند انگیزه هم برای تولید کار و تولید بیشتر است.

نظام بانکی باید نگاه پشتیبانی برای تولیدکنندگان داشته باشد

شمس اظهار کرد: یکی از مواردی که زمینه پشتیبانی برای تولید کنندگان را دارد نظام بانکی است؛ در طول سالیان گذشته این نظام بانکی به خیلی از تولیدکنندگان کمک‌های زیادی داشته اما از آن طرف هم مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است نیاز است که بانک‌ها تولیدات را حمایت و نگاه پشتیبانی باید باشد یا نگاه مانعی نداشته باشند.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: از لحاظ علم پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما این علم هنوز در مرحله تجاری یا تکنولوژی و رسیدن به تولید قرار نگرفته است باید توازنی بین موضوع رشد علمی و مباحث تجاری و اقتصادی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: برای این که مانع‌زدایی صورت بگیرد ابتدا باید موانع تولید شناسایی و توسط همه کارگزاران نظام و قوای سه گانه که بیشترین تأثیر را قوه مجریه در رفع این موانع بر عهده دارد و مواردی هم که نیاز است توسط قوه مقننه اصلاح یا تغییری در قانون و یا نیاز به قانون جدید است، مورد توجه باشد.

شمس افزود: خیلی از قیمت‌ها و بخش‌نامه‌ها غیرقابل پیش‌بینی است این یکی از موانع بزرگی است که بر سر تولید قرار گرفته که ورود جدی قوه مجریه و مقننه در این حوزه می‌تواند کارگشا باشد.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: یکی از کارهایی که برای تولید نیاز است بحث نقدینگی است با توجه به این که تأثیر بسیار زیادی دارد ورود بانک‌ها و قوه مجریه و متمم آن قوه مقننه در بحث تأمین نقدینگی برای تولیدکنندگان نقش بسیار مهمی دارد که این مانع باید رفع شود.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذارهایی که در بازارهای موازی ملک و مسکن و ارز می‌رود و سودآور می‌شود برای آن‌ها هم توسط قانون‌گذار و مجری قانون و سیاست‌های کلان باید این موانع برطرف شود که تولید مسیر خود را پرشتاب به سوی جلو داشته باشد.

کیفیت کالاهای تولید داخل نیازمند نظارت قوه مجریه و زیرساخت‌های قانونی است

شمس بیان داشت: یکی از قوانینی که داریم که کمتر به آن توجه شود این است که حق مصرف‌کننده محفوظ بماند، مردم عزیز ایران اسلامی ما حق دارند که از کیفیت کالاهای خوب تولیدات داخل برخوردار باشند.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: پس تولیدکنندگان داخل موظف‌اند که کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند و به همین نسبت هم این نیازمند نظارت قوه مجریه و زیرساخت‌های قانونی است که باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: کالاهای داخلی که تولید می‌شوند و یک بازار ۸۰ میلیون نفری وجود دارد یک تعصب ویژه و یک فرهنگ‌سازی برای کالای داخلی وجود دارد نسبت به این که علقه‌ای داشته باشند به کالای داخلی نیازمند این است که کالا هم کیفیت مورد نظر را ارائه کند.

برخورد جدی‌تر قوای سه گانه با موضوع کالای قاچاق

 شمس افزود: یکی از معضلات و موانعی که می‌تواند تولید را دچار اشکال کند بحث قاچاق در کشور است که نیازمند این است هر سه قوه که البته قوه مجریه نقش موثرتری در این حوزه دارد با موضوع کالای قاچاق بصورت جدی‌تر برخورد داشته باشد و زمینه از بین بردن این موانع را فراهم کند.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: همچنین وارداتی به تولید داخل آسیب می‌رساند که قوه مجریه، وزارت صمت، وزارت کشاورزی و مجلس باید قوانینی در این حوزه داشته باشند و اجازه ندهند که کالای با کیفیت که در داخل کشور تولید می‌شود وارد شود.

وی افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود که تجار کالاهایی که احیاناً از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست وارد کنند و کالای داخلی با کیفیت از حمایت قانونی هم برخوردار باشند.

ثبات در قوانین مهم است

شمس ابراز کرد: این که سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه اجرایی کسب و کار دچار مشکل می‌شود و گاها در طول سال و حتی در طول یک دولت چندین بار تغییراتی صورت می‌گیرد این مانع جدی برای تولید کنندگان ایجاد می‌کند که ثبات در قوانین وجود ندارد و نیازمند ورود مسئولان اجرایی بیش از گذشته احساس می‌شود

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: نقش بانک‌ها در ایجاد موانع مختلف برای بحث تولید خیلی زیاد است و برای همین لازم است بانک‌ها ورود جدی داشته باشند.

وی گفت: در سالیان گذشته دیدیم و شنیدیم و مستندات بسیار زیادی وجود دارد که خود بانک‌ها بر سر راه تولید کننده قرار گرفتند حتی منجر به تعطیلی کارخانه شدند که مانع جدی و لازم است اصلاح قانون داشته باشیم و بانک‌ها هم با نگاه پشتیبان‌کننده و نه فقط سود بانک ریل‌های تولید کشور را برای این تولید و برای یک جهش تولید زمینه‌ساز باشند.

فساد اداری و اقتصادی یکی از موانع بسیار بزرگ برای تولید است

شمس بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی که با فساد مبارزه می‌کنند باید شرایطی فراهم کنند چون فساد اداری و اقتصادی یکی از موانع بسیار بزرگ برای تولید محسوب می‌شود و نیازمند این است که زمینه مبارزه با این فساد در هر دستگاه و در هر سیستم و جایی فراهم شود.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: همه آحاد و توده‌ها و همه جامعه ما و همه ارگان‌ها این مبارزه را برای خودشان یک مسؤولیت بزرگ ملی بدانند و باید با فساد اقتصادی و فساد رانت خواری یا فسادهایی که به هر شکلی به تولید کشور و اشتغال ضربه وارد می‌کند مدیریت و مبارزه کنند و با نگاه این که هر کدام از این فسادها می‌توانند به پیکره اقتصاد و تولید کشور آسیب برساند برای همین همه آحاد و توده‌ها و ادارات و قوا مسؤولیت این مبارزه با فساد را به عهده دارند

وی تاکید کرد: ورود یک گروه به مبارزه با فساد سلب مسؤولیت برای گروه‌های دیگر نمی‌کند و این مسؤولیت برای همه یکسان است و وظیفه همه کشور است که برای مبارزه با فساد عزم ملی داشته باشند.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول