اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سند راهبری ایران و چین، کشور را در مسیر احیای جاده ابریشم قرار می‌دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: براساس سند راهبردی ۲۵ ساله با چین، کشورمان در مسیر احیای جاده ابریشم قرار می‌گیرد و مرکز تبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی خواهد بود.

سند راهبری ایران و چین، کشور را در مسیر احیای جاده ابریشم قرار می‌دهد

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سند راهبردی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران اظهار کرد: سند راهبردی ایران و چین با نگاه به آینده منافع ملی را مد نظر دارد به این معنا که این تفاهم نامه با کشور مهمی مثل چین که اقتصاد او پایاپای با اقتصاد آمریکا پیش می‌رود و در دنیا حرف اول را می‌زند و به زودی از اقتصاد آمریکا پیشی می‌گیرد، می‌تواند در مسیر پیشرفت ایران اهمیت کلیدی داشته باشد.

وی گفت: این سند می‌تواند در شرایطی که کشورهای اروپایی نوعی شیطنت را نسبت به حقوق مسلم ملت ایران دارند و از طرفی آمریکا با خباثت از برجام خارج شد و همه تعهدهای خود را زیر پا گذاشت که در حال حاضر هم به نظر می‌آید بایدن عزم جدی یا صداقتی را در رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران ندارد، قاعدتا کشورهای مهمی مثل چین نقش مهمی برای اقتصاد ایران دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه هدف از این سند تقویت زیرساخت‎‌ها است، افزود: هدف اصلی این قرار داد ۲۵ ساله تقویت زیرساخت‌ها در حوزه نفت، انرژی، پالایشگاه‌ها و همچنین در حوزه گردشگری است، با توجه به اینکه چین بیشترین جمعیت دنیا را دارد قاعدتا ظرفیت بسیار عظیمی برای جذب گردشگر به کشور است که در این زمینه می‌تواند ارز آوری بسیار خوبی را برای کشور داشته باشد از طرفی در این قرار داد و اجرای آن خواهیم توانست زیرساخت‌های لازم برای مخابرات و آی‌تی را فراهم کنیم.

الهیان تصریح کرد: در این سند کشورمان در مسیر احیای جاده ابریشم قرار خواهد گرفت و مرکزیت تبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی خواهد بود که قاعدتا این تبادلات جاری و تعاملات اقتصادی با حذف دلار و در واقع با پیمان پولی دوجانبه انجام می‌گیرد که این هم می‌تواند در مسیر دور زدن تحریم‌ها شرایط خوبی برای مردم و گشایش اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه مجلس از ابتدا پیگیر این سند بوده است، بیان کرد: از چندین ماه قبل طی درخواستی که مجلس از وزارت خارجه داشت جلساتی را با وزارت خارجه و شخص وزیر امور خارجه داشتیم و توضیحات لازم را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستیم که در این مسیر آنچه که اهمیت جدی دارد رعایت حقوق ملت ایران و منافع ملی می‌باشد، که مد نظر نمایندگان و کمیسیون امنیت ملی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه محورهای سند راهبردی در قالب یک گزارش به مجلس ارائه شده است، افزود: در مسیر اجرای این سند هم قطعا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش‌هایی را از وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهد، تا مجلس هم در مسیر عملیاتی شدن این قرار داد نظارت خود را داشته باشد و تا الان هم طی گزارشی محورهای قرار داد به اطلاع نمایندگان رسیده است.

الهیان درباره علت عدم انتشار متن سند خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که وزارت خارجه و شخص وزیر به کمیسیون امنیت ارائه داد، دولت منعی برای منتشر کردن این قرارداد ندارد ولی به دلیل حساسیت و تاکید طرف چینی مبنی بر محرمانه ماندن این محتوا، قاعدتا فعلا امکان انتشار محتوا به طور کامل نیست و البته در شرایط لازم بعد از هماهنگی با طرف چینی به اطلاع جامعه نخبگان و ملت شریف ایران خواهد رسید.

انتهای پیام/۶۷۰۷۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول