اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

چگونه انتخابات شوراهای روستایی می‎تواند به پیشرفت و توسعه گلستان کمک‌ کند؟

انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مهمترین اتفاق سیاسی کشور خواهد بود اما نباید از انتخابات شوراهای شهر و روستا و اهمیت این رخداد مهم غافل شد چرا که اتفاقات خوشایند کشور در حوزه تولید، اشتغال و توسعه در جوامع ساده و از طریق انتخابات افراد شایسته رقم می‎خورد

چگونه انتخابات شوراهای روستایی می‎تواند به پیشرفت و توسعه گلستان کمک‌ کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، خردادماه سال جاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور برگزار خواهد شد.

اگر چه اکثر رسانه‎های بیگانه از مدت‎ها پیش سناریوی بی‎رغبتی مردم و کاهش مشارکت عمومی در انتخابات را نوشته و در حال اجرای آن هستند اما مردم کشور ما بارها و در عرصه‎های مختلف ثابت کردند که از بلوغ سیاسی کافی برخوردار بوده و این آتش‌افکنی‎های بیگانگان موجب پشت کردن مردم به نظام نخواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مهمترین اتفاق سیاسی کشور خواهد بود اما نباید از انتخابات شوراهای شهر و روستا و اهمیت این رخداد مهم غافل شد چرا که اتفاقات خوشایند کشور در حوزه تولید، اشتغال و توسعه در جوامع ساده و از طریق انتخابات افراد شایسته رقم می‎خورد، در این میان در استانی همچون گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است و تعداد کثیری از جمعیت استان در روستاها زندگی می‎کنند و چرخه اقتصادی در این استان شمالی حول فعالیت در روستاها باز می‎گردد انتخابات شوراهای روستایی تا حد زیادی می‎تواند به پیشرفت و توسعه استان کمک‌کند.

*شوراهای شهر و روستا اشراف بیشتری نسبت به مشکلات مردم دارند/ انتخاب فردی مدیر و کارآمد موجب توسعه شهر یا روستا خواهد شد

در همین رابطه یک‌ شهروند گرگانی در خصوص اهمیت انتخابات شوراهای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طی چند سال گذشته تغییرات و اقدامات عمرانی قابل توجهی را در سطح شهر گرگان شاهد بودیم، اقداماتی که به واقع توانست مشکلاتی که مردم این شهر چند سال با آن دست به گریبان بودند را رفع کند.

آسیه مؤمنی تصریح کرد: ساخت چند تقاطع غیرهمسطح در گرگان توانست بخش اعظمی از مشکلات مربوط به ترافیک در گرگان را رفع کند همچنین در خصوص زیباسازی، مبلمان شهری و فضای سبز شهری نیز اقدامات خوبی در سطح شهر انجام شد در واقع این امر بیانگر آن است مردم‌گرگان با یک بصیرت کافی در انتخابات مربوط به شوراهای شهر شرکت کردند و در حال حاضر به یقین رسیدند که انتخاب افرادی مدیر، کارآمد و مسوول چقدر می‎تواند به توسعه و آبادانی شهر کمک کند.

وی بیان کرد: شاید در انتخابات بزرگتری همچون ریاست جمهوری شناخت منتخبین کار به نسبت دشوارتری باشد اما در یک شهر یا روستا مردم به دلیل آنکه با منتخبین هر روز برخورد دارند و از آنجایی که در یک‌شهر و روستا زندگی می‎کنند شناخت بیشتری نسبت به فرد منتخب داشته و از سویی فرد منتخب نیز نسبت به مشکلات منطقه اشراف بیشتری دارد و می‎تواند با تمرکز بر مشکلات شهر و روستا باعث توسعه این مناطق شود.

*اعضای شورای شهر و روستا در زمان فعالیت تنها به فکر منافع کوتاه‌مدت خود نباشند/ شوراهای روستایی در گلستان شعار «خواستن، توانستن است» را ثابت کردند

از آنجایی که بیش از نیمی از جمعیت گلستان را روستاییان تشکیل می‎دهند بنابراین شوراهای روستایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند به شرط  آن که شوراهای روستایی به وظایف خود واقف بوده و در جهت رفع مشکلات روستاییان گام بردارند.

یک شهروند گلستانی ساکن یکی از روستاهای استان با انتقاد از فعالیت برخی شوراهای روستایی گفت: متأسفانه در برخی روستاها شاهد تلاش اعضای شورای روستا در جهت رفع مشکلات مردم به خصوص در حوزه عمرانی نیستیم.

علی غلامی افزود: در حالی که قبل از انتخابات شعارهای زیبا برای کاهش مشکلات مردم می‎شنویم اما بعد از انتخاب شدن گویی تمام وعده‎ها فراموش می‎شوند.

وی بیان کرد: تجربه موفق چند شورای روستایی در گلستان ثابت کرد اگر اعضای شورا بخواهند می‎توانند با کمک مردم بسیاری از مشکلات مردم را رفع کنند، چند روستا در گلستان به همت شورا و مردم در حال حاضر از لحاظ عمرانی و اجرای طرح هادی بسیار موفق عمل کرده‎اند و این امر زمینه‌ساز ورود گردشگر به این روستاها شده است و درآمد و اشتغال خوبی را نیز نصیب روستاییان کرده است از همه مهمتر جلوی مهاجرت روستاییان را می‎گیرد.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: منتخبین نباید در دوران فعالیت خود در شوراهای شهر و روستا تنها به فکر یکسری منافع کوتاه‌مدت خود باشند، یک‌ فعالیت عمرانی در سطح شهر و روستا نام آنها را برای همیشه ماندگار خواهد کرد از سویی زمینه برای رونق شهر و روستایی که خود فرد منتخب و خانواده‎اش در آن زندگی می‎کنند فراهم خواهد شد و  و البته مردم‌نیز هیچ‌گاه زحمات آنها را فراموش نمی‎کنند.

* شوراهای شهر و روستا درک بالاتری از شرایط زندگی و مشکلات مردم دارند/ بیشترین رضایتمندی که می‎توان در نظام برای مردم ایجاد کرد از طریق شوراهای شهر و روستاست

یک‌کارشناس امور سیاسی در گلستان با بیان‌اینکه برای نگهداری حکومت اسلامی  یکسری الزاماتی وجود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: این الزامات شامل همه افراد جامعه و در کل امت اسلامی می‎باشد و قطعأ بخشی مربوط به نخبگان و بخشی نیز مربوط به عامه مردم‌است.

منصور عتیقی افزود: انتخابات در هر سطحی از خبرگان، نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری و شوراها که برگزار می‎شود هیچ کدام از منتخبین به اندازه شوراهای شهر و روستا به مردم نزدیک نیستند در واقع منتخبین در شوراها به شدت به مردم‌نزدیک و در حال زندگی کردن با مردم هستند از این رو درک بالاتری از شرایط خاص زندگی مردم، اقلیمی و جغرافیایی هر شهری دارند از این رو اهمیت شوراها بیشتر آشکارتر می‎شود.

وی افزود: مردم می‎توانند با منتخبینی در شوراهای شهر و روستا صحبت کنند که به راحتی در دسترس آنها هستند در واقع مهمترین ویژگی منتخبین در شوراهای شهر و روستا وجهه پاسخگویی انتخاب‌شوندگان است بیشترین رضایتمندی که می‎توان در نظام برای مردم ایجاد کرد از طریق شوراهای شهر و روستاست از این رو انتخابات در شوراهای شهر و روستا می‎تواند یک فضای الگویی برای بقیه انتخابات باشد.

به گفته کارشناس امور سیاسی بیشترین تولید در گلستان در روستاها انجام‌می‎شود از سویی با نامگذاری سال جاری از سوی مقام‌معظم‌رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‎ها و مانع‌زدایی‎ها» انتخاب فرد اصلح می‎تواند مشکلات اقتصادی بی‌شماری را رفع کند

*منتخبین در شوراهای روستایی استقلال روستا را مدنظر داشته باشند

عتیقی در خصوص تأثیر انتخابات شوراهای روستا در رفع مشکلات جامعه روستایی گفت: مهمترین ویژگی جوامع ساده‎تر مثل جوامع روستایی ارتباطات و تعامل بیشتر مردم با یکدیگر است به واسطه همین‌ویژگی این جوامع می‎تواند مستقل باشند و نیازهای خودشان را رفع کنند.

وی بیان کرد: منتخبین و انتخاب‌کنندگان باید یک‌نکته را مدنظر داشته باشند که روستاها باید به سمت و سوی استقلال خود پیش بروند و هر کسی را انتخاب می‎کنیم این ویژگی را داشته باشد.

براساس این گزارش هر چند طی سال‎های اخیر افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی و از سویی عدم تحقق وعده‎های برخی مسوولان برای رفع مشکلات موجود در جامعه موجب دلسردی مردم شده است اما بدون تردید این‌امر در مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار نخواهد بود چرا که مردم‌ ما برای به ثمر رساندن درخت انقلاب جانفشانی‎های زیادی کردند و یقین دارند انتخاب فرد اصلح می‎تواند مشکلات زیادی در جامعه را رفع کند و بی‎تفاوتی به انتخابات تنها خشنودی دشمن را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول