اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

خدابخشی: محرومیت‌زدایی نیازمند مدیریت یکپارچه کشوری است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هیچ نقشه جامعی برای محرومیت‌زدایی در کشور وجود ندارد، گفت: لازم است سامانه‌های یکپارچه در کشور ایجاد و وضعیت زیرساخت‌های مناطق و وضعیت شغلی و بیمه‌ای هر فرد و خانواده ایرانی مورد پایش واقع شود.

خدابخشی: محرومیت‌زدایی نیازمند مدیریت یکپارچه کشوری است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 15 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به نظام آماری و مدیریت داده‌ها، گفت: از آنجایی که مجلس در آستانه ورود به فضای بررسی برنامه هفتم توسعه است، ضروری است پیش نیازهای آن از جمله اصلاح نظام آماری و مدیریت داده‌ها به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات که پایه و اساس برنامه ریزی کشور است را در دستور کار قرار داده تا بتوان نظام برنامه ریزی کشور را سامان داد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه لازم است بدانیم برای برخی از حوزه‌هایی که قصد برنامه ریزی کنیم، آمار قابل اتکایی وجود ندارد، عنوان کرد: آب، محیط زیست و آلودگی شهرها از جمله این موارد هستند که نیاز به آمار دقیق دارد ضمن اینکه برنامه ریزی در خصوص صندوق‌های بازنشستگی نیازمند برآورد جمعیتی در سال‌های آتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در تمام حوزه‌ها برنامه ریزی موفق منوط به داشتن تصویری شفاف از فضای پیش رو است که این شفافیت نیز مستلزم داشتن آمار درست و برآورد مناسب شاخص‌های آماری در بازه‌های زمانی بعدی در حوزه‌های مختلف است، عنوان کرد: لازم است مجلس در یک سال باقی مانده تا بررسی برنامه هفتم در حوزه نظام آماری و مدیریت داده‌ها کار دقیقی انجام دهد تا بتوان مبتنی بر شاخص‌های آماری حکم‌های قابل پایش پیشنهاد دهیم.

خدابخشی همچنین با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه اقدامات مربوط به محرومیت زدایی، اظهار داشت: متولی محرومیت زدایی در کشور کیست؟ کدام نهاد به طور مشخص این مسئولیت را برعهده دارد؟ بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت کار، وزارت کشور یا سپاه پاسداران؟

این عضو مجمع نمایندگان استان لرستان ادامه داد: تردیدی نیست که همه این نهادها اقدامات ارزشمندی برای محرومیت زدایی انجام داده و در دست اقدام دارند اما هیچ هماهنگی و مدیریت یکپارچه ای در خصوص اقدامات این نهادها وجود ندارد و هیچ نقشه جامعی در خصوص محرومیت زدایی که هر سال بروزرسانی شود موجود نیست.

وی افزود: علیرغم صرف بودجه‌های زیاد به دلیل نداشتن سامانه‌های مناسب و نقشه جامع به نتیجه مطلوب نرسیده ایم که پیشنهاد می‌شود سامانه‌های یکپارچه در کشور ایجاد و وضعیت زیرساخت‌های مناطق و وضعیت شغلی و بیمه ای هر فرد و خانواده ایرانی مورد پایش واقع شود تا تمامی خدمات به طور هدفمند مدیریت شده و در مدت زمان معقولی بتوانیم محرومیت زدایی را به نتیجه برسانیم.

خدابخشی همچنین با اشاره به بخشی از مشکلات حوزه انتخابیه خود خطاب به رئیس جمهور، دبیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ریاست بنیاد مستضعفان، ریاست قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، رئیس و نمایندگان مجلس گفت: آیا قابل قبول است که پس از گذشت ۴۳ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی که خدمات شایانی به مردم مناطق مختلف کشور ارائه شده است، مردم ۱۷ نقطه جمعیتی شهرستان الیگودرز به دلیل نداشتن راه دسترسی مناسب، برای عبور از رودخانه‌های مسیر تردد خود ناچار به استفاده از کابل‌های سیمی باشند که کوچکترین غفلت در هنگام استفاده از آن به بهای قطع انگشتان دست آنان تمام می‌شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: آیا سزاوار است که در روستاهای پرجمعیت ای مانند لیروک، امامزاده خود سیاه، و ده‌ها روستای دیگر شهرستان الیگودرز فاقد جاده دسترسی باشند و آیا پذیرفتنی است که دهستان ماهرود با بیش از ۷۰ روستا فاقد دسترسی مستقیم به مرکز بخش باشد مگر مردم این مناطق محروم سهمی از بیت‌المال کشورشان ندارند؟

وی در ادامه خطاب به وزیر راه گفت: چرا باید مردم الیگودرز هر هفته و هر ماه شاهد تصادفات دلخراش و ازدست دادن عزیزان خود در مسیر الیگودرز داران باشند؟ جاده‌ای که از سال ۱۳۸۳ تا کنون با وجود پیگیری‌های مستمر اینجانب تنها پنج کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته و به یکی از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی شهرستان تبدیل شده است. آیا نسبت به ایمن سازی جاده الیگودرز به شول آباد که به طور مداوم پیامهای گلایه آمیز مردم منطقه در این خصوص را برای شما ارسال می‌نمایم اقدامی صورت گرفته است؟

خدابخشی در ادامه تصریح کرد: از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم با توجه به مطالعات آمایش سرزمین انجام شده توسط سازمان برنامه و بودجه پیگیری‌های ۲۷ سال قبل مسئولین استان و مکان‌یابی انجام شده توسط سازمان هواپیمایی کشور و با توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل نسبت به انجام مطالعات مجدد مکان یابی و صدور مجوزهای لازم مربوط به فرودگاه الیگودرز و تکمیل مطالعات ماده ۲۳ اقدام لازم را انجام دهد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یازدهم همچنین اضافه کرد: از وزارت کشور، هیأت دولت و رئیس‌جمهور تقاضا دارم با توجه به وسعت شهرستان الیگودرز فاصله زیاد با مرکز استان قدمت بالا و محرومیت منطقه با ارتقای فرمانداری الیگودرز به فرمانداری ویژه موافقت کرده و با توجه به تقاضای مردم ززماهروبا شهرستان شدن شول آباد موافقت شود.

وی همچنین خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست در خصوص احداث کارخانه لاستیک بارز لرستان تسریع به عمل آید.

خدابخشی در ادامه نیز از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا کرد در خصوص احداث دانشکده فنی و حرفه ای الیگودرز و دایر کردن رشته‌های مورد درخواست دانشگاه فنی و حرفه ای لرستان و الیگودرز تسریع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: تقاضا دارم نسبت به اجرای فاز دوم پیست اسکی الیگودرز و ایجاد مجتمع ورزشی- تفریحی بانوان در الیگودرز اقدام شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همانطور که مطالعات آمایش سرزمین نشان می‌دهد، یکی از مزیت‌های اصلی استان لرستان کشاورزی است در حالی که تنها ۲۶ درصد از اراضی کشاورزی استان لرستان آبی است و متوسط کشوری آن ۴۶ درصد است لذا مردم استان انتظار دارند نسبت تخصیص عادلانه آب و تسریع در اجرای سدهای کشاورزی و برق آبی این استان همانند سد و نیروگاه ذالکی، سد چولهول و خسرو آباد و نیز سد بختیاری اقدام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول