اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

فراگیرشدن گفتمان «تبرّی از جریان نفوذ»، اصلی ترین رهاورد سریال گاندو

امید است سطح درک خواص جامعه و مسئولان کشور به حدّی برسد که فهم صحیح و دقیقی از پروژه فراساختاری و فراجناحی نفوذ بیابند و انتقاد از جریان نفوذ و روشنگری در این باب را به معنای تضعیف و تخریب دولت مستقر قلمداد نکنند.

فراگیرشدن گفتمان «تبرّی از جریان نفوذ»، اصلی ترین رهاورد سریال گاندو

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، هاتف‌الرحمن صالحی کارشناس رسانه و فعال سابق دانشجویی طی یادداشتی نوشت: در کمال ناباوری، نهایتاً مظلوم نمایی و فشارهای سنگین برخی صاحب منصبان و نیز جریانات معلوم الحال سیاسی برای توقف پخش سریال مخاطب پسند گاندو جواب داد و این سریال جذاب و روشنگر، مقارن با روز ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۰ به صورت ناتمام پایان یافت!

منتقدین اصلی گاندو، یعنی همان خواصِ دل در گرو بیگانه نهاده ای که امضای کری را تضمین می دانستند، برای نیل به مقصود و به کرسی نشاندن سخن و ادّعای خود، در ابتدا به اصالت فیلمنامه و سوژه های آن خدشه وارد نمودند و در ادامه، بهانه های عجیبی همچون به خطر افتادن امنیت ملّی، بدبین شدن جامعه نسبت به مسئولین و متعاقباً کاهش میزان مشارکت در انتخابات را عَلَم کرده اند؛ غافل از اینکه مردم فهیم و بصیر ایران در طول سال های اخیر به خوبی خادمین و خائنین به امنیت ملّی را شناخته اند و برای شرکت در رفراندوم ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ و انتخاب یک دولت انقلابی، کارآمد، خدوم و مردمی لحظه شماری می کنند. ضمناً اگر ساخت یک سریال تلویزیونی تا این حد اثر سوء بر منافع ملّی دارد، پس برگزاری دادگاه های برخی جاسوسان محرز در تیم مذاکره کننده هسته ای باید اثرات سوء به مراتب بیشتری داشته باشد! بسیار مبرهن است که این استدلال "نزد عقلا به غایت جهل بود!"

در این راستا، برای نشان دادن بی مبنا بودن این انتقادات، باید متولّیان و دست اندرکاران این سریال تلویزیونی هر چه سریعتر مستندات متقن و عینی خود را منتشر نمایند تا قاطبه مردم فهیم و دشمن شناس ایران اسلامی به مثابه محرم اسرار نظام اسلامی، در جریان برخی حقایق مغفول قرار گیرند. بلاشک متعاقب این روشنگری، مطالبه عمومی و فراگیری از رسانه ملّی برای از سرگیری پخش قسمت های باقیانده فصل دوم سریال گاندو شکل خواهد گرفت؛ مطالبه ای که باطل السحر تمام فشارهای بی اصل و اساس خواهد بود.

از سوی دیگر، شایان ذکر است که فروکاستن نقد و آلودن تجزیه و تحلیل این سریال تلویزیونی به مباحث سطحی و مسائل حزبی و جناحی، اگرچه حربه زودگذری برای انحراف افکار عمومی از مطالبه گری نسبت به ناکارآمدی برخی جریانات مدّعی است؛ اما به طریق اولی، ظلم آشکار به فهم و ادراک جامعه ایرانی و نیز پاس گُل دادن به دشمنان اعتلای این مرز و بوم است.

در این مجال، چند سؤال شایسته پاسخ منتقدین سریال گاندو است:

۱. به راستی بهترین بزنگاه برای به تصویر کشیدن حقیقت جریان نفوذ در سطوح عالی تصمیم گیری و تصمیم سازی و نیز تیم مذاکرات هسته ای کشور چه زمانی است؟!

۲. آیا فردی چون درّی اصفهانی، جاسوس در تیم مذاکرات هسته ای نبوده است؟!

۳. آیا از بین صدها فیلم و سریالی که در طول سال های اخیر تولید شده است، یک سریال تلویزیونی نباید به سوره نفوذ و جاسوسی بپردازد؟!

۴. بر اساس کدام منطق و استدلال، روشنگری راجع به پروژه نفوذ، لزوماً به معنای تضعیف و تخریب دولت مستقر است؟!

در توفیق این سریال دراماتیک و مستند همین بس که طبق آخرین نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، میزان رضایتمندی مخاطبین از آن، ۸۷.۶ درصد بوده است. علاوه بر آن، تسرّی گفتمان "تبرّی از جریان نفوذ" و تبدیل شدن آن به گفتمان غالب در جامعه در طی روزهای اخیر و نیز اندوهناکی مُفرط جامعه از توقف پخش آن، بهترین گواه بر موفقیت این اثر هنری در انتقال پیام صریح و شفاف خود بوده است؛ جریان نفوذی که با هدایت های روشنگرانه امام جامعه به بهترین وجه ناکام ماند. 

رهبر حکیم انقلاب در طول سال های اخیر و به ویژه در دورانی که مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ در جریان بود، در پنج مرحله به مقابله با طرح نفوذ دشمن پرداختند:

مرحله اول: هشدار به خواص و عوام در مورد خوش بینی به آمریکایی ها
مرحله دوم: منحصر نمودن مذاکرات صرفاً به موضوع هسته ای
مرحله سوم: تعیین خطوط قرمز و مدیریت تحذیر از طریق اقناع
مرحله چهارم: مطالبه پاسخ در برابر زیاده خواهی های دشمن توسط دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده هسته ای
مرحله پنجم: افشای طرح نفوذ آمریکا

در این راستا، معظّم له در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۴ با صراحت می فرمایند: 
" امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند... از همه مهم تر نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم گیری، و اگر نشد تصمیم سازی نفوذ بکنند. وقتی دستگاه های سیاسی و دستگاه های مدیریتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه تصمیم گیری ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می شوند."

با عنایت به نکات صدرالاشاره، به نظر می رسد رهبر فرزانه انقلاب با شناخت دقیق طرح دشمن برای نفوذ در کشور به بهانه مذاکرات و توافق هسته ای، قدم به قدم به تبیین و تشریح آن پرداخته اند و فضا را برای بصیرت افزایی خواص و آحاد جامعه فراهم نمودند و از افتادن هرچه بیشتر تیم مذاکره کننده به دام دشمن جلوگیری کردند؛ به نحوی که هم اکنون بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به دستاوردهای مذاکرات دچار تردید گشته و نسبت به طرح نفوذ دشمن بصیرت بیشتری یافته است.

بنابراین اظهر من الشمس است که اصلی ترین دلیل هجمه های سنگین و شدید، نقدهای غیرکارشناسی، انتقادات غیرمنصفانه و تجزیه و تحلیل های غلط در طول روزهای اخیر نسبت به فُرم و محتوای سریال گاندو نیز از همین سطح تأثیر آن بر لایه های بینشی و نگرشی جامعه نسبت به پروژه نفوذ نشأت گرفته است؛ چرا که هوشیاری مردم ایران نسبت به جریان نفوذ، یعنی رسوایی و بی آبروییِ بیش از پیش جریان غربگرا و کدخداباور!

در پایان امید است سطح درک خواص جامعه و مسئولین کشور به حدّی برسد که فهم صحیح و دقیقی از پروژه فراساختاری و فراجناحی نفوذ بیابند و انتقاد از جریان نفوذ و روشنگری در این باب را به معنای تضعیف و تخریب دولت مستقر قلمداد نکنند؛ بلکه انتقاد سازنده در نظام متعالی و مترقّی جمهوری اسلامی را به مثابه فرصت مغتنمی برشمارند برای جبران نقایص و کاستی های احتمالی خود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول