اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

روایت کارآفرین ۲۵ ساله اردبیلی؛ از تولید پاور بانک ایرانی تا تب‌سنج مادون قرمز در اوج تحریم‌ها

در وضعیت کنونی و فشار اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، جوان و مخترعی 25 ساله از اردبیل با سرمایه اندک و اتکاء به دانش فنی، خط تولید لوازم جانبی تلفن همراه را راه اندازی کرده و موفق به تولید پاوربانک ایرانی شده است.

روایت کارآفرین ۲۵ ساله اردبیلی؛ از تولید پاور بانک ایرانی تا تب‌سنج مادون قرمز در اوج تحریم‌ها

خبرگزاری فارس-اردبیل|مهران عقلمند: این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور مباحث اقتصادی بوده و بحث و بررسی مسائل اقتصادی و تحلیل آینده پیش روی جامعه نقل محافل عمومی شده است و در این بین افرادی هستند که تمامی مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه را بر گردن تحریم انداخته و برخی از مسؤولان نیز با استفاده از این موضوع، تحریم‌ها را مقصر اصلی برخی کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی دانسته و این‌چنین بهانه تحریم را پوششی بر سوء مدیریت‌های خود قرار داده‌اند.

اما در این بین سرمایه‌گذاران و جوانانی هستند که بدون توجه به چنین تنگناهایی که از باب تحریم برای کشور به‌وجود آمده این موضوع را به فرصتی برای نشان دادن قدرت و توانایی تولیدکنندگان قرار داده و پا در عرصه علمی و تولیدی با اتکا به توان داخلی کشور قرار داده‌اند.

«نوید مهاجری» یکی از آن جوانانی است که به‌همراه ۳ تن دیگر از دوستان جوان علمی خود بدون توجه به تحریم‌ها با تکیه بر توان علمی و روحیه انقلابی و جهادی تحریم‌ها را به فرصتی برای حرکت به سمت رشد، پیشرفت و رونق تولید تبدیل کرده و در چنین شرایط اقتصادی با فکری نو و نیاز جامعه و همراه با تکنولوژی روز دنیا قدم در کارزار تولید گذاشته است.

 

صنعت آی تی و تولید موبایل و لوازم جانبی آن، با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی در قرن اخیر و تغییر سبک زندگی مردم به یکی از مهم‌ترین و درآمدزاترین بخش‌های اقتصادی در طول سالیان اخیر تبدیل شده و از این‌رو بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه توجه جدی به این بخش مهم از فناوری و تکنولوژی روز دنیا دارند.

امروزه استفاده از این تکنولوژی و سایر محصولات و لوازم جانبی آن دیگر مختص سنین خاص و نسل جوان جامعه نبوده و از مسن‌ترین تا جوان‌ترین افراد جامعه در حال استفاده از این تکنولوژی بوده و دارای تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، لوازم جانبی آن همچون هندزفری، شارژر، پاوربانک و ... هستند و شاید کمتر کسی را پیدا کنید که نیازی به گوشی موبایل و یا لوازم جانبی آن نداشته باشد و همین امر نشان از حجم بالای نیاز بازار به این محصولات داشته که بی‌شک سرمایه‌گذاری بر روی آن و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این عرصه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی، علمی و هم‌چنین ایجاد اشتغال و رونق تولید داشته باشد.

حال این جوان اردبیلی با نگاه نو و ویژه خود و توجه به اینکه صنعت آی تی به یکی از صنایع پرطرفدار و درآمدزا در دنیا تبدیل شده، علم و دانش فراگرفته خود را با صنعت در هم‌آمیخته و موفق به راه‌اندازی خط تولید لوازم جانبی تلفن همراه و هم‌چنین طراحی و ساخت اولین پاور بانک با برند ایرانی در استان اردبیل شده است.

برای کسب اطلاعات دقیق از سرگذشت و نحوه فعالیت این واحد تولیدی در اردبیل به گفت‌و‌گو با مدیرعامل جوان و خوش فکر این شرکت پرداختیم.

بیش از ۱۵ مقام کشوری در مسابقات رباتیک کسب کردم

 فارس: کمی خودتان را معرفی کنید.

مهاجری: بنده متولد سال ۱۳۷۵ در شهر اردبیل هستم و از آنجائی‌که از دوارن کودکی علاقه زیادی به برق و الکترونیک داشتم تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در رشته مهندسی برق ادامه دادم؛ برحسب علاقه زیاد، آشنایی با برق و الکترونیک و نحوه کار با آن را از دوران کودکی آغاز کردم و در نوجوانی و دوره راهنمایی فعالیتم در این حوزه جدی‌تر شد.

در مسابقات مختلف در حوزه الکترونیک شرکت کرده و طرح من در رشته الکترونیک در مسابقه بین مدارس استعدادهای درخشان دوبار شایسته تقدیر شد و در ادامه و در دوره دبیرستان با راهنمایی‌های مدیر مدرسه، برنامه نویسی و الکترونیک سطح حرفه‌ای‌تر را ادامه داده و اولین رباتم را در اول دبیرستان ساختم.

در مجموع بیش از ۱۵ مقام کشوری را در مسابقات مختلف رباتیک کسب کرده‌ام که شاخص‌ترین آن مقام اول و دوم مسابقات لیگ حل ماز و هم‌چنین مقام اول و دوم لیگ مسیریاب ویژه در مسابقه روبونیت دانشگاه انوشیروانی بابل بود؛ اما در دوران کنکور فعالیت علمی را کمی کنار گذاشته و درگیر درس و مدرسه شدم و پس از ورود به دانشگاه مجددا کارهای عملیاتی خود را از سر گرفتم و به کمک استاد خودم وارد عرصه صنعتی الکترونیک شدم و پروژه‌های صنعتی را شروع کرده و در کنار کار صنعتی رباتیک را نیز پیگیر بودم.

بسیج؛ عاملی برای رشد تفکر تشکیلاتی‌ام شد

فارس: از چه زمانی کار گروهی را شروع کرده و به فکر صنعتی کردن دانش خود افتادید؟

مهاجری: با ورود به دانشگاه در بسیج دانشجویی دانشگاه عضو شده و به عنوان مسؤول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فعالیت کردم و حتی در این مسیر نیز به عنوان مسؤول علمی نمونه استان انتخاب شدم و به سبب ورود به بسیج، فاز تکراری و صرفاً مهندسی را کنار گذاشته و با فضای گروهی و تشکیلاتی آشنا شدم که این موضوع برای تقویت تفکر تشکیلاتی من بسیار موثر بود.

پس از آن از حالت سفارشی خارج شده و با همکاری چند تن دیگر از دوستانم به فکر انتخاب طرح صنعتی و تولیدی که محصول اختصاصی بوده و در داخل کشور نیز تولید نمی‌شود، افتادیم و سپس با توجه به بهره‌مندی از دانش اولیه مورد نیاز، تحقیقات ابتدایی را بر روی طرح‌های مختلف انجام داده و در نهایت ساخت لوازم جانبی موبایل اعم از پاور بانک، شارژر دیواری و ... را به عنوان محصول نهایی تولیدی خود انتخاب کردیم و محصولات تولیدی کنونی ما کاملاً ایرانی بوده و پیش از این پاور بانک به صورت مونتاژ شده در ایران ساخته می‌شد ولی در حال حاضر این تولید کاملاً ایرانی بوده و تنها برند ایرانی پاوربانک هستیم.

تنها سرمایه ما سرمایه علمی‌مان بود

فارس: از چه سالی رسما کار تولیدی خود را شروع کردید؟

مهاجری: سال ۱۳۹۴ رسماً شرکت خود را به ثبت رسانده و گروه تحقیق و توسعه را تشکیل دادیم و بعد از ثبت شرکت محصول اولیه و آزمایشی را تولید کردیم و در نمایشگاه‌های مختلف سطح کشور حضور یافتیم که خوشبختانه در نمایشگاه‌ها از تولیدات ما استقبال بسیار خوبی شد و همین امر انگیزه ما را برای ادامه کار دوچندان کرد.

از همین رو توسعه کار و راه‌اندازی خط تولید پاور بانک ایرانی در حجم بالاتر را آغاز کردیم از آنجائی‌که در ابتدای کار سرمایه آن‌چنانی برای تولید انبوه را نداشتیم و تنها سرمایه ما سرمایه علمی و انگیزه بالا برای تولید و فعالیت بود، به همراه ۳ تن دیگر از دوستانم با پول توجیبی خود دفتر ۷۰ متری در شهر برای تولید این محصول اجاره کردیم تا اینکه پس از چند سال فعالیت و موفقیت طرح و فروش مناسب تولیدات، مجوزهای رسمی و دانش بنیان را در سال ۹۸ برای شرکت خود اخذ کردیم.

 

میزان اشتغالزایی خود را به ۴۰ نفر افزایش خواهیم داد

فارس: در حال حاضر فضای کار و اشتغالزایی‌تان در چه میزانی است؟

مهاجری: اما پس از اخذ مجوز دانش‌بنیان محل کار قبلی را برای مدیریت و فروش تولیدهایمان اختصاص داده و برای توسعه فعالیت و افزایش میزان تولیدات خود یک کارگاه ۳۰۰ متری در شهرک صنعتی اردبیل اجاره کردیم در حال حاضر نیز تعداد ۱۵ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند اما با توجه به موفقیت طرح و استقبال مناسب بازار از تولیدات ما به فکر توسعه کار افتاده و از این رو طرح توسعه‌ای واحد تولیدی را آماده کردیم.

اقدامات ابتدایی برای خرید زمینی در مساحت بزرگتر و هم‌چنین استفاده از تسهیلات بانکی را انجام داده‌ایم و امیدواریم که در اواسط سال جاری شاهد بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای واحد تولیدی خود باشیم که با اتمام مراحل این واحد تولیدی میزان اشتغالزایی را نیز به ۴۰ نفر خواهیم رساند.

تولید گوشی تلفن همراه جزو برنامه های آتی است

فارس: علاوه بر لوازم جانبی تلفن همراه و پاوربانک تولیدات دیگری هم در آینده خواهید داشت؟

مهاجری: از آنجائی‌که در سال‌جاری به دنبال اتمام مراحل طرح توسعه‌ای خود هستیم، تحقیقات کاملی در حوزه تولید گوشی موبایل را نیز انجام داده‌ایم و حتی خط تولید سایر کشورها را بازدید کرده و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید آن را برآورد کرده‌ایم و در حال حاضر نیز با بانک‌ها در حال مذاکره هستیم که اگر حمایت‌های مالی توسط بانک انجام بگیرد در طرح‌های بعدی تولید گوشی موبایل را نیز خواهیم داشت.

 

تولید تب سنج مادون قرمز در ایام شیوع ویروس کرونا

فارس: در ایام شیوع کرونا تب سنج مادون قرمز تولید کرده‌اید در مورد این محصول برایمان بگویید؟

مهاجری: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز کشور به استفاده از تجهیزات مورد نیاز در این راستا بر حسب وظیفه ذاتی خود و دانشی که داشتیم سریعا وارد عمل شده و مراحل طراحی و ساخت تب‌سنج مادون قرمز را در عرض دو ماه انجام داده و این محصول را به مرحله به تولید رساندیم و اردیبهشت ماه سال ۹۹ با قیمت مناسب و کیفیت بالا وارد بازار کردیم.

مسؤولیت اجتماعی ما را به سمت تولید سوق داد

فارس: چرا در چنین وضعیت اقتصادی به فکر تولید و توسعه واحدتولیدی خود افتادید؟

مهاجری: همانطور که در ابتدای مصاحبه گفتم فعالیت من و دوستانم در اول کار بیشتر از روی علاقه بوده و دید صنعتی به موضوع نداشتیم اما پس از توجه به مسؤولیت اجتماعی که بر دوش داریم درصدد توسعه کار خود برآمدیم و این‌چنین اشتغال‌زایی برای سایرین نیز برای ما بسیار مهم شد و علاوه بر آن نیز با توجه به اینکه در ابتدای کار حمایت‌های مادی و علمی توسط اساتید و برخی افراد از طرح‌های ما انجام شده بود امروز که واحدتولیدی ما روی پای خود ایستاده و در حال تولید هستیم بر خود وظیفه می‌دانیم که در حد توان از سایر فعالان در این حوزه حمایت کرده و زمینه اشتغال سایر هموطنان را فراهم سازیم.

از همین‌رو حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان سایر جوانان اردبیلی را در دستور کار قرار دادیم به طوری‌که شرکت ما به‌عنوان اولین شرکت داوطلب برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های  دانش‌بنیان دیگر در صندوق پژوهش و فناوری که توسط پارک علم و فناوری در استان اردبیل تاسیس خواهد شد، بوده و این صندوق نیز نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش بنیان خواهد داشت.

 

تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کردیم

فارس: تحریم‌ها تا چه حدی در فعالیت شما تاثیر داشته است؟

مهاجری: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذران در وضعیت کنونی اقتصادی کشور که در جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی شناخته می‌شوند و بدون شک تحریم‌ها مشکلاتی را بر سر راه تولید ایجاد کرده اما می‌توان با اتکا به توان داخلی و علم و دانش جوانان کشور تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرد و اگر در وضعیت کنونی دیگران را مقصر بدانیم فقط شرایط موجود را تحمل خواهیم کرد و عملا هیچ پیشرفتی در آن نخواهیم داشت.

به نظر من برای هر مشکلی راهی هست و تحریم‌ها در روزهای اول به چالشی برای ما تبدیل شد ولی بالاخره بدون توجه به آن از برکات این تحریم استفاده کرده و با بهره‌مندی از توان داخلی و اتکا به تولیدات ایرانی و ارائه خدمات بالا، تولید باکیفیت و سریع و قیمت تمام شده مناسب‌تر و خدمات پس از فروش بهتر از سایر رقبای خارجی توانستیم بازار مناسبی را برای فروش خود در داخل کشور ایجاد کنیم، به‌طوری‌که امروزه استقبال از محصولات ما در داخل کشور بسیار مناسب بوده و کیفیت محصولات ما از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد.

فارس: تا به امروز صادرات داشته اید یا به فکر آن هستید؟

مهاجری: برای صادرات، مذاکراتی را انجام دادیم اما با ظرفیت فعلی فقط تامین نیاز بازار داخلی برای ما امکان‌پذیر است امیدواریم که پس از اجرای طرح توسعه در ماه‌های آتی صادرات محصولات تولیدی خود به سایر کشورها نیز شروع کنیم.

بروکراسی‌های اداری سبب سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود

فارس: حمایت مسؤولان از جوانان و کارآفرینان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهاجری: از آنجائی‌که واحد تولیدی ما به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان بوده از این رو بیشتر امور خود را از طریق پارک علم و فناوری استان اردبیل انجام می‌دهیم که خوشبختانه تا به امروز مسؤولان پارک علم و فناوری استان اردبیل حمایت‌های بسیار جدی و مناسبی از طرح‌های دانش‌بنیان و جوانان را داشته‌اند و حمایت سایر مسؤولان دولتی نیز تا به امروز از ما به‌طور مناسب انجام یافته است.

اما برخی بروکراسی‌های اداری سبب سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود و تا به حدی که گاها آن‌چنان درگیر اسناد و مدارک و بروکراسی‌های اداری می‌شویم که فعالیت مهندسی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به همین دلیل به نظرم باید اقداماتی در راستای کاهش این بروکراسی‌های اداری انجام شود.

 

اعتماد به جوانان اصلی‌ترین خواسته ما از مسؤولان است

فارس: انتظارتان از مسؤولان چیست؟

مهاجری: اعتماد به جوانان و ایده‌های دانش‌بنیان مهم‌ترین نکته برای فعالان در این عرصه بوده و انتظار ما از مسؤولان این است که به توان علمی و قدرت بالای جوانان ایرانی اعتماد داشته باشند، اغلب محصولات دانش‌بنیان ریسک بسیار بالایی دارند اما اهمیت بسیاری در توسعه اقتصادی را دارا هستند، لذا باید اعتماد به طرح‌های دانش‌بنیان بیشتر شده و نگاه مسؤولان و بانک‌ها به جوانان اصلاح شود.

فارس: وظیفه مردم در حمایت از تولید داخلی چیست؟

مهاجری: خرید محصولات تولیدی در داخل کشور صرفاً با این عنوان که محصول تولید داخلی است به پیشرفت علمی و کیفیت محصولات کمک نخواهد کرد و به نظر من در این بین مجددا نقش تولیدکنندگان بسیار بیشتر از مردم بوده و این تولیدکنندگان هستند که باید با تولید محصول با کیفیت و ارائه خدمات مناسب‌تر در فروش محصول تولیدی خود اهتمام بیشتری داشته باشند و در این صورت نیز مردم تمایل بیشتری به خرید کالای تولید داخلی با خدمات بهتر، کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر خواهند داشت و در واقع رسالت تولیدکننده، جلب اعتماد مردم است و پس از آن نیز انتظار می‌رود که مردم کالای مورد نیاز خود را که با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می‌شود خریداری کنند.

 

 

شعار سال دغدغه اصلی تولیدکنندگان است

سخن پایانی؛

در چنین وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه که در جنگ اقتصادی قرار داریم تمامی مسؤولان و مردم و تولیدکنندگان باید با توجه جدی به توان داخلی و سطح بالای علمی جوانان ایرانی زمینه شکست تحریم‌ها و رونق تولید را ایفا کنند و فرموده مقام معظعم رهبری به عنوان شعار سال یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» دغدغه اصلی تولیدکنندگان است که باید اقدامات اساسی و علمی در این راستا از سوی تمامی اقشار جامعه انجام گیرد و در کنار آن به سایر جوانان هم سن و سال خود نیز توصیه می‌کنم که در ابتدای کار صرفا به فکر کسب ثروت و پول نباشند بلکه کسب دانش و تجربه بهترین سرمایه برای ادامه فعالیتشان خواهد بود و در این مسیر نیز از کارفرمایان باتجربه و متخصص استفاده کنند.

انتهای پیام/3463/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول