اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سامانه نشت‌یاب لیزری ایران‌ساخت رونمایی شد/ گشایش مرکز نوآوری اینترنت اشیا در دانشگاه تهران

سامانه نشت‌یاب لیزری ایران‌ساخت با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ناحیه فناوری و نوآوری دانشگاه تهران رونمایی شد.

سامانه نشت‌یاب لیزری ایران‌ساخت رونمایی شد/ گشایش مرکز نوآوری اینترنت اشیا در دانشگاه تهران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در این مراسم همچنین  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از دستاوردهای فناورانه محققان در ناحیه فناوری و نوآوری دانشگاه تهران بازدید کرد.

بررسی نشتی خطوط لوله، یکی از دغدغه‌های صنایع گوناگون است که با تولید محصول ایران‌ساخت سامانه ارتقا یافته نشت‌یاب لیزری برطرف شد. ستاری در نخستین بازدید فناورانه خود در سال ۱۴۰۰ به دانشکده فیزیک دانشگاه تهران رفت تا از محصولات دانش‌بنیان فعالان فناور مستقر در دانشکده‌های این دانشگاه رونمایی کند.

سامانه نشت یاب ایران ساخت چه ویژگی‌هایی دارد
این محصول ایران‌ساخت، سامانه‌ ارتقا یافته نشت‌یاب از راه دور لیزری است و برای شناسایی گاز طبیعی (متان) کاربرد دارد و نشتی احتمالی این گاز را در خطوط لوله‌ گازی به کمک یک حسگر از راه دور صنعتی آشکار می‌کند.


سامانه با کمک طیف سنجی به آشکارسازی می‌پردازد و شامل دو زیر سامانه‌ فرستنده-گیرنده‌ اپتیکی و الکترونیکی است. در ساختار سنتی نشت‌یابی، از دستگاه اف آی دی استفاده می‌شد که معایب بسیاری داشت؛ از جمله این‌که ضمن سرعت دقت پایین‌تر، نیروی انسانی از طریق پیمایش، زمان زیادی را برای یافتن نشتی‌های احتمالی صرف می‌کردند.اما با بهره مندی از این سامانه سرعت نشت یابی روزانه تاچندین کیلومتر افزایش می یابد.
سامانه نشت‌یاب لیزری از راه دور ایران‌ساخت، در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی کاربردهای فراوانی داشته و از قابلیت نصب روی پهپادها و پیمایش خودکار برخوردار است.

حساسیت این سیستم تا ۵۰ppm بر متر افزایش و ارتقا یافته است و می تواند از فاصله ۵۰ متری نشتی ها را تشخیص دهد.
این پروژه با حمایت ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران با هدف رفع نیاز های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی طراحی و تولید  شده است.

بازدید از ناحیه فناوری  و نوآوری دانشگاه تهران
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به ناحیه فناوری و نوآوری دانشگاه تهران رفت و از دستاوردهای فعالان فناور و خلاق مستقر در پارک فناوری دانشگاه، بازدید کرد.
در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران زمینه برای تبدیل مسائل صنایع به ایده و محصول اجرایی می شود و حمایت از تیم های مستقر تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی صورت می گیرد.

افتتاح مرکز نوآوری اینترنت اشیا
در ادامه بازدید از پارک فناوری دانشگاه تهران، مرکز نوآوری اینترنت اشیا دانشگاه تهران توسط ستاری افتتاح شد.

این مرکز نوآوری  پلی میان صنایع سنتی و فناوری‌های نوین برای دستیابی به اهداف تحول دیجیتال ایجاد و زمینه‌های لازم برای توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال فراهم می‌کند.
ایده پردازان در این ناحیه از حمایت های راهبری، آموزشی و توسعه کسب و کار، در حوزه فناوری‌های دیحیتال و اینترنت اشیا بهره می برند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مستقر در این ناحیه که در حوزه فناوری‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند بازدید کرد و با فعالان فناور این کسب‌وکارها به گفت‌وگو نشست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول