اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اعلام رد صلاحیت کاندیداها از طریق پیامک/ رئیس شورای شهر از انتخابات شورا انصراف داد

چند نفر از کاندیداهای شورای شهر زنجان، انصراف خود را برای ادامه کار اعلام کردند، که یکی از شاخص‌ترین این افراد، انصراف رئیس شورای اسلامی شهر زنجان عباس راشاد است، به گفته مسؤولان هیأت اجرایی امروز کار بررسی صلاحیت کاندیداها را آغاز کرده و رد صلاحیت کاندیدا به شخص پیامک می‌شود.

اعلام رد صلاحیت کاندیداها از طریق پیامک/ رئیس شورای شهر از انتخابات شورا انصراف داد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با پایان ثبت نام انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر زنجان، ۷۰۴ نفر در استان زنجان ثبت‌نام کردند که ۵۳ درصد از داوطلبان به صورت مستقیم مراجعه کرده و ۴۷ درصد از طریق فضای مجازی ثبت‌نام کردند.

از جمع ثبت‌نام کنندگان ۸۸.۷ لیسانس به بالا هستند و ۱۱.۲ فوق دیپلم هستند و ۱۵ درصد از ثبت‌نام کنندگان دارای سابقه عضویت در شوراهای شهر هستند، ۱۴ درصد دارای سابقه ایثارگری و مشاغل آزاد کارمندان فرهنگیان اساتید دانشگاه، روحانیون و وکلا هستند.

در شهرستان زنجان نیز در مجموع ۳۲۴ داوطلب برای انتخابات ششمین شورای شهر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۹۹ نفر از شهر زنجان ،۱۲ نفر شهر نیک پی و ۱۳ نفر از شهر ارمغان خانه هستند که از این تعداد ۴۱ زن و ۲۸۳ مرد داوطلب حضور در انتخابات شورای شهر زنجان شده‌اند.

۲۵ نفر از ثبت‌نام کنندگان دارای سابقه عضویت در دوره‌های گذشته شورای شهر هستند و در مجموع ۵۴ نفر از خانواده ایثارگران هستند، همچنین ۱۵۳ نفر دارای مدرک لیسانس، ۱۳۱ داوطلب مدرک فوق لیسانس و ۱۲ نفر دارای مدرک دکترا هستند.

با پایان ثبت نام در سال گذشته بعد از ۱۰ روز استعلامات از مراجع چهارگانه انجام می‌شود و بعد از بررسی هیأت نظارت شهرستان و استان و هیأت مرکزی نظارت کسانی که در مرحله اول تأیید نشدند می‌توانند در هیأت نظارت مرکزی طبق زمان‌بندی که تعیین شده فرجام خواهی کنند.

لیست رد صلاحیتی‌ها صرفا مجازی است و صحت ندارد

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهری و روستایی شکل متفاوت تری از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری دارد و در آن تایید یا رد صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان نیست.

کار بررسی صلاحیت‌ها بعد از دریافت استعلاماتی که از مراکز چهارگانه (ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات) انجام می‌شود.

در واقع هیات‌های اجرایی و فرمانداری‌ها تا ۱۰ روز بعد از ثبت‌نام داوطلبان فرصت دارند استعلام‌های کافی از این چهار مرجع را اخذ کنند، بعد نوبت به بررسی صلاحیت در هیأت‎‌های اجرایی می‌رسد، اگر هیأت‌های اجرایی کسی را تأیید یا رد کردند همه مدارک‌شان را به هیأت نظارت بخش یا شهرستان می‌دهند.

اگر داوطلبی به نظر هیأت نظارت بخش اعتراضی داشته باشد، موضوع به هیأت نظارت شهرستان می‌رود.

در هیأت نظارت شهرستان هم اگر اعتراض شد هیأت نظارت استان مسوول بررسی است، حال تصور کنید شخصی به رد صلاحیت خود در هیات نظارت شهرستان نیز اعتراض داشته باشد، در اینجا بررسی دوباره صلاحیت در هیات نظارت استان می‌رود و اگر در استان هم اعتراض شد به هیأت مرکزی می‌رود.

در نهایت نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده عضویت در شورا‌ها اسلامی شهر به وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور نیز به خود داوطلبان ابلاغ خواهد کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا بیست و هشتم خرداد سال آینده برگزار می‌شود.

هرچند که تا به امروز خبر رسمی از آمار و اسامی رد صلاحیت شدگان شورای شهر منتشر نشده است، اما در فضای مجازی لیست‌هایی از افراد رصد صلاحیت شده منشتر شده است.

استاندار زنجان در این باره گفت: با آغاز نام نویسی برای انتخابات شوراهای اسلامی روستاها، بخشداران و فرمانداران باید تلاش کنند همه روستاهای دارای شرایط، کاندیدا انتخابات داشته باشند، چرا که شورای روستا در مدیریت صحیح منطقه تاثیر بسزایی دارد و شوراها یکی از عوامل ارتباط مردم و مسوولان هستند.

همه باید برای گرم کردن تنور انتخابات پا به عرصه بگذارند

فتح‌الله حقیقی خاطر نشان کرد: همه باید برای گرم کردن تنور انتخابات پا به عرصه بگذارند که در این میان نقش احزاب بسیار مهم است و طبق آمارها متوسط مشارکت مردم استان زنجان در انتخابات ریاست جمهوری ۷۵.۱۱ درصد بوده که ۷.۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و در انتخابات شوراهای اسلامی نیز ۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری است که نشان می‌دهد زنجانی‌ها به حق تعیین سرنوشت خود بسیار اهمیت قائلند.

استاندار زنجان برگزاری انتخابات سالم، قانونی و باشکوه را وظیفه مسوولان برگزارکننده انتخابات دانست و افزود: انتخابات و مراحل اجرای آن کاملا شفاف است و در سایه تعامل با تمام عوامل اجرایی انتخابات، شاهد این مهم خواهیم بود.

حقیقی از همه عوامل برگزارکننده انتخابات خواست به زمان بندی‌ها و مراحل آن به دقت توجه داشته باشند و همه دستگاه‌های اجرایی موظفند امکانات خود را برای برگزاری انتخابات در اختیار ستاد قرار دهند.

وی همچنین با بیان اینکه انتخابات ۲۸ خرداد در سایه ویروس کرونا برگزار می‌شود، افزود: تمام موارد بهداشتی و پیشگیری‌های لازم برای برگزاری بدون دغدغه انتخابات اندیشیده شده است.

فرماندار زنجان نیز در این باره گفت: امروز نخستین جلسه ستاد انتخابات زنجان تشکیل شد و در نهایت پس از بررسی استعلامات هیأت اجرایی کار بررسی تایید صلاحیت را انجام خواهد داد.

رضا عسگری با اشاره به اینکه کار هیات اجرایی با پاسخ استعلامات از مراجع چهارگانه انجام می‌شود، تصریح کرد: پس از نهایی شدن هیات اجرایی، هیات نظارت کار نهایی بررسی‌ها را انجام خواهد داد.

رئیس شورای شهر از حضور در انتخابات انصراف داد

وی با اشاره به اینکه اسامی مطرح شده درباره رد صلاحیت کاندیداهای شورا در فضای مجازی صحت ندارد، گفت: امروز اولین جلسه تشکیل شده و فعلا کسی رد یا تایید نشده است.

فرماندار زنجان با بیان اینکه از امروز بررسی تایید صلاحیت‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: پس از حدود 5 یا 6 روز نظر هیات اجرایی اعلام و پس از آن نیز طی دو هفته هیات نظارت نظر خود را اعلام و سپس رد صلاحیت کاندیدا به خود شخص اعلام خواهد شد و در نهایت لیست نهایی تاییدشدگان یک روز قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی اعلام خواهد شد.
فرماندار زنجان با اشاره به اینکه تا امروز چهار نفر از حضور در انتخابات شوراها انصراف داده‌اند، افزود: در مجموع افراد شاخصی که در انتخابات این دوره شرکت کند، نداشتیم و شاخص‌ترین آنها همان اعضای شورای فعلی یا قبلی بودند.

وی تصریح کرد: شخص خاص و مطرحی به لحاظ علمی، اجتماعی و فرهنگی در شورا شرکت نکرده است و شخصی که سابقه نمایندگی مجلس داشته باشد را نداریم.
فرماندار زنجان مسن‌ترین کاندیدای شرکت کننده را 82 ساله اعلام کرد و گفت: همچنین 27 نفر نیز زیر 30 سال کاندیدای شرکت در انتخابات شورا شده‌اند.

یکی از افراد شاخصی که امروز از حضور در انتخابات شوراها انصراف داده است، عباس راشاد رئیس شورای اسلامی شهر زنجان است.

عباس راشاد علت انصراف خود از انتخابات شوراها را فعالیت تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

همچنین دیگر عضو شاخص شورای شهر، کاظم افشارچی نیز در انتخابات شوراها ثبت نام نکرده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول