اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سال سختی را در سایه کرونا پشت سر گذاشتیم/ جهانی شدن اصفهان در یک شب رخ نداده است

شهردار اصفهان گفت: سال ۱۳۹۹ سال سختی بود؛ در این سال با فضای کرونایی مواجه بودیم و کرونا ما را با چالش‌های بزرگی مواجه کرد؛ همانطور که بخش خصوصی آسیب دید‌ شهرداری هم به همین صورت و بلکه بیش‌تر بود و‌ مورد فشار قرار گرفت و هزینه سنگینی به شهرداری تحمیل شد.

سال سختی را در سایه کرونا پشت سر گذاشتیم/ جهانی شدن اصفهان در یک شب رخ نداده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قدرت‌اله نوروزی پیش از ظهر امروز در صد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان در خصوص ارائه گزارش عملکرد سال ۹۹ اصفهان اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ سال سختی بود؛ در این سال با فضای کرونایی مواجه بودیم و کرونا ما را با چالش‌های بزرگی مواجه کرد؛ همانطور که بخش خصوصی آسیب دید‌ شهرداری هم به همین صورت و بلکه بیش‌تر بود و‌ مورد فشار قرار گرفت و هزینه سنگینی به شهرداری تحمیل شد.

شهردار اصفهان افزود: ولی شهرداری با راهکارهای جایگزین و انتخاب مدل‌های جدید شرایطی را ایجاد کرد که علیرغم همه سختی‌ها سالی پر از تلاش و تحقق شعار انقلاب عمرانی بود.

وی با اشاره به شرایط تحریم بیان کرد: تحریم‌ها کار را برای ما سخت کرد؛ مخصوصا در زمینه‌هایی که نیاز به خرید خارجی بود مخصوصا در متر‌و و اگر در این شرایط نبودیم، ۵۹۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد تصویب می‌شد و امکان تحقق قراردادمان با چینی‌ها صورت می‌گرفت و امروز تجهیزات مترو برای خط ۲ وضعیت بهتری داشت؛ این موضوع امری بود که کل کشور را تحت تاثیر قرار داد و با همه این وجود سال ۹۹ سال درخشانی برای مدیریت شهری بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: در بحث شهرسازی در سال ۹۹  موفقیت بزرگ در افزایش زیربنا داشتیم و این عدد ۲۳ درصد است و به این معناست که صدور پروانه‌ها ۱۹ درصد افرایش پیدا کرده‌است؛ این افزایش‌ها رضایت مردم را به‌طور نسبی بدنبال داشته است و همچنین زمان صدور پروانه‌ها در جایی که مشکلات حقوقی وجود نداشته است، چالش‌ها را کاهش داده‌است و برای پایان ساخت‌ها‌ نیز به همین صورت بوده.

اصفهان شهر دوست‌دار کودک

شهردار اصفهان گفت: در حوزه شهرسازی یکی از اتفاقات مهم اخد نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک بود و این مسأله‌ای است که عده‌ای خاص به اهمیت آن پی می‌برند اما یقین دارم اعضای شورای شهر و اشخاص آشنا با این موضوع می‌دانند که این موضوع کار مهمی است که برای شهر اصفهان که اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در حوزه شهرسازی کتاب‌هایی در دبیرخانه تالیف شد و‌ درحال طی کردن مراحل نهایی و در حال انتشار است و همچنین در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز تغییر ماهوی صورت گرفته و امروز کسی نمی تواند بگوید کمیسیون ماده ۱۰۰ برای کسب درآمد است بلکه کمیسیون ماده ۱۰۰ ابزاری برای جلوگیری از تخلفات شده است و این روندی که ایجاد شده و آرایی که صادر شده است حکایت از این مسأله دارد.

۱۵ کیلومتر پیاده‌راه سازی در اصفهان

نوروزی بیان داشت: از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۱۵ کیلومتر پیاده‌راه سازی داشته‌ایم یعنی معادل ۱۲۴ هزار متر مربع که در بافت تاریخی شهر بوده و به نوعی این حجم از کار موجب نوسازی و به‌سازی مسیرهایی شده که در این بافت وجود داشته است.

شهردار اصفهان یادآور شد: معتقدیم که باید به خرد جمعی متکی شویم و تصمیمات‌مان مبتنی بر خردباوری باشد؛ این اتفاق در کمیسیون تصویب و تایید طرح‌ها افتاده و ۱۴ درصد در این بخش رشد داشته‌ایم و در کنار این موضوع در بحث شهرسازی اتفاقات دیگری از جمله هوشمندسازی شهر داشته‌ایم.

وی گفت: در حوزه فرهنگی کارهایی شده است که ملموس نیست ولی کارهای زیادی بوده است.

انتشار ۷۰ کتاب کودک و‌نوجوان

نوروزی توضیح داد: ۷۰ کتاب کودک و نوجوان با موضوع شهروندی در این حوزه تدوین و منتشر شده است؛ ۳۰ عنوان کتاب در قالب موضوع رفتار شهروندی، دانش شهروندی و پژوهش شهروندی در حوزه فرهنگی و ۱۴ جلد فرهنگنامه بزرگ شهروندی در ۱۴ عنوان تدوین و تالیف شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در طراحی و اجرای کلاس شهر اتفاق خوبی افتاده است و این کار ارزشمندی است که کم‌تر بیان شده است؛ کتابی برای «کلاس شهر» چاپ شد و در معاونت پژوهشی وزارت علوم تصویب شد و اصفهان به عنوان پایلوت در مقطع اول  و ششم ابتدایی مجوز گرفته که این موضوع به عنوان درس دانش‌آموزان مطرح شود و این موضوع مهمی است و در راستای آن کتابی توسط شهرداری چاپ شده است و موضوع درس دانش آموزان به عنوان «کلاس شهر» قرار گرفته شده‌است.

وی مطرح کرد: در سال گذشته ۱۰۰ کارگاه آموزش شهروندی برگزار کردیم و ۱۶۷ عنوان برنامه ویژه کودکان در قالب شهر دوست‌دار کودک داشتیم و در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند با اجرای بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه به شبکه جهانی شهر دوستدار سالمند پیوستیم.

نوروزی بیان داشت: در ۲ نمایشگاه معتبر بین‌المللی با موضوع صنایع دستی شرکت کردیم و در شهر شانگهای و نانجینگ چین حضور داشتیم که البته به‌صورت حضور مستقیم نبوده است و با هدایت و مدیریت شهرداری بخش خصوصی در آن شرکت کرد که آثار خوبی هم داشت و هزینه‌ای برای شهرداری نداشت.

شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری اظهار داشت: در شهرداری ۵ کتاب و ۱۰ فیلم تبلیغاتی به ۱۰ زبان در حوزه گردشگری تهیه شده و در رسانه‌های جهانی منتشر شده‌است که این موضوع کم‌تر شنیده شده.

تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در مناطق محروم

وی ادامه داد: ۴دفتر تسهیل‌گری‌ در مناطق کم‌تر برخوردار شهر تاسیس شده که بیش از ۱۰۰۰ محصول فرهنگی اجتماعی  با عناوین مختلف در حوزه سلامت و مسائل دیگر تهیه شده است.

نوروزی با اشاره به بازنشسته شدن ۱۵۰ نفر از کارمندان بیان داشت: ساختار حقوق و دستمزد در سال ۹۹ دچار تحول شد و تک تک کارکنان شهرداری، مدیران و افرادی که به نوعی از شهرداری حقوق دریافت می‌کنند از افزایش و تاثیر آن خبر دارند.

شهردار اصفهان گفت: قراردادهایی که میان کارکنان شرکت‌ها در ۸ شرکت پراکنده بود و هر شرکت به گونه‌ای با کارکنان برخورد می کرد که در ۲ شرکت تجمیع شدند و کار بسیار بزرگ، مهم و عدالت‌محور برای حمایت از کارکنان قراردادی بود تا بتوانند به یک امنیت شغلی و اطمینان خاطر برسند.

وی با اشاره به تهیه، تدوین و تصویب برنامه راهبردی ۱۴۰۵ خاطرنشان کرد: این برنامه، برنامه‌ای است که قرار است تا ۵ سال بر اساس آن برنامه سالانه و بودجه تصویب شود و بر اساس آن مدیریت شود؛ تهیه و تدوین آمارنامه شهر اصفهان قبلا هم وجود داشته ولی این آمارنامه در سال ۹۹ با رویکردی جدید تهیه شد.

نوروزی تصریح کرد: مقدمات اصلاح ساختارهای سازمانی همه سازمان‌ها انجام شد و برای وزارت کشور ارسال شده است تا مراحل قانونی سپری شود و تایید نهایی صورت بگیرد.

بروز و ظهور ایده‌های شنبه‌های‌خلاق در اصفهان

شهردار اصفهان با یادآور شدن طرح «شنبه‌های خلاق» توضیح داد: طرح شنبه‌های خلاق هر ۲ هفته یک بار برگزار شده و نتیجه هر کدام از این رویدادها و کسانی که برنده شده‌اند در شهر اجرایی شده است و این کارها نتیجه مشارکت کسانی است که در شنبه‌های خلاق طرح‌هایشان را ارائه دادند و از آن دفاع کردند و برنده شدند و امروز شاهد بروز و ظهور ایده‌ها در سطح شهر هستیم.

وی ادامه داد: رویکرد سال جدید مبتنی بر یکپارچه سازی بودجه شهرداری، سازمان‌ها و برخی از شرکت‌ها بود که کاری جدید در شهرداری بود و در شهرهای دیگر نیز در حال رواج است و جمع‌بندی و انتشار نتیجه بعضی از پژوهش‌های بنیادین نکته مهمی است.

تلاش‌برای رفع آلودگی هوای اصفهان در دستور کار است

نوروزی درباره آلودگی هوا توضیح داد: در حوزه آلایندگی‌ها با دانشگاه صنعتی و اصفهان قراردادی داشتیم و جمع‌بندی و انتشار نتیجه آن دارای اثر مثبت زیادی است؛ در این طرح این آلودگی‌ها منشا یابی شده است و منابع و میزان انتشار آن شناسایی شده و در تدوین برنامه ۱۴۰۵ به ما کمک کرده تا مبنا قرار دهیم و ما بر اساس پژوهش علمی به این دسترسی پیدا کردیم که اگر می‌خواهیم شهر را از این آلودگی نجات دهیم باید به این صورت حرکت کنیم.

شهردار اصفهان یادآور شد: تهیه و تصویب طرح جامع شهرداری که در حال طی کردن مراحل است و طرحی که مبنی بر مشارکت اقشار، اصحاب، گروه‌ها و صاحبان خرد و اندیشه بوده و این مبانی مبتنی بر یک حرکت جمعی کار خود را جلو برده است و این فعالیتی است که در حوزه شهرسازی و برنامه ریزی با کمک یکدیگر بوده است.

ارائه ۱۰۰ میز خدمت به شهروندان اصفهانی

وی درباره ارائه خدمات الکترونیکی گفت: ارائه بالغ بر ۱۰۰ خدمت الکترونیکی از درگاه های الکترونیکی شهردار اصفهان و میز خدمت الکترونیک که در راستای هوشمند سازی کار مهمی است؛ کار پرداخت الکترونیکی اتوبوس‌ها که هوشمندسازی آن با قرارداد ۹۰ میلیارد تومانی بود که برخی معتقد بودند ممکن است انجام نشود و اگر امروز قرار بود این کار انجام شود هزینه ۴۰۰ میلیاردی در پی داشت.

نوروزی با اشاره به جایزه ملی ۴ ستاره تعالی سازی توضیح داد: دریافت تندیس در جشنواره پژوهش و نوآوری شهری مهم است و این یعنی شهرداری بر اساس پژوهش و تحقیق در حال حرکت است؛ تنها شهرداری که ۳ سال پی در پی در این جشنواره حضور پیدا کرد و توانست جایزه دریافت کند اصفهان بود و این یک افتخار بزرگ است که باید تداوم پیدا کند و این موضوع آثار مثبتی از جمله پی بردن به نقاط ضعف و قوت دارد و اگر امروز شاهد رشد و شکوفایی در بخش های مختلف هستیم در این برنامه ها ریشه دارد.

حفظ اصل کرامت انسانی در شهرداری اصفهان 

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر کاری انجام می شود ریشه در زحمات تک تک کارکنان و کارگران دارد و باید به نوعی از آنان تجلیل شود؛ در این راستا ساختار اصلاح حقوق آن‌ها درست شد و ساختارهای دیگر در حال اصلاح است؛ تکلیف وضعیت استخدامی در حال روشن شدن است و امنیت شغلی برای شرکت‌ها در حال تامین شدن است و تعاونی مصرف آن‌ها نیز باید ایجاد شود و همچنین به جایی برای بهداری آن‌ها فکر کرده‌ایم تا همه امکانات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته به به لحاظ اصل کرامت انسانی و توجه به کارکنانی که زیرساخت اصلی رشد و پیشرفت در شهر هستند طرحی داشتیم تا همه آنان چکاپ شوند تا به دلیل سهل‌انگاری و بی توجهی گرفتار مشکلات نشوند و در این طرح ۸۰ درصد کارکنان حداقل برای یکبار چکاب شدند و این طرح در سال ۱۴۰۰ با قوت بیش‌تری پیش می رود.

نوروزی درباره کمک‌های رفاهی تصریح کرد: سرانه کمک‌های رفاهی به کارکنان در ۴ سال گذشته حداقل ۴ برابر شده است؛ در سال ۹۶ در یکسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و در سال ۹۹  در اصلاح بودجه به ۱۲میلیون تومان رسید یعنی برای هر کارمند ماهیانه ۱ میلیون تومان در اصفهان کارت تعلق می‌گیرد و این موضوع را برای شرکتی‌ها نیز در نظر گرفتیم.

شهردار اصفهان در خصوص فعالیت عمرانی توضیح داد: در حوزه عمرانی مثل سایر حوزه‌ها نهایت تلاش‌مان را کردیم تا بتوانیم به طور دقیق قانون را رعایت کنیم و باید در این راستا باید یپرسیم وضعیت ترک تشریفات به چه صورت بوده و در حال حاضر چگونه است؛ در سال ۹۵، ۱۷ درصد از قراردادها با ترک تشریفات انجام می‌شد و در سال ۹۶ این عدد به ۷ درصد و در سال ۹۷، ۳ درصد شده است و در سال ۹۸ این عدد حفظ شده و این عدد در سال ۹۹ به ۱ درصد رسیده است.

وی افزود: اعتبارات عمرانی در سال ۹۹ به ۴ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان رسیده‌است که عدد بزرگی است؛ در بخش عمرانی پروژه‌هایمان را دسته بندی کردیم، و برنامه‌ای که به شوراها دادیم محور اصلی آن سنجش‌پذیری بود.

نوروزی اظهار داشت: در سال ۹۹، ۲۰ پروژه شاخص شهرداری افتتاح شده و یا در شرف افتتاح است که حدود ۹۰ درصد آن انجام شده‌است و این بهره‌برداری آزمایشی که از پل شهید سلیمانی انجام شده است در شرف افتتاح رسمی است؛ پروژه‌های مهم منطقه‌ای ما حدود ۳۰ مورد است که افتتاح شده و یا در شرف افتتاح است و پروژه های مهم ۱۹۰ مورد است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در سال ۹۹، ۲۴۰ پروژه عمرانی را تکمیل  و افتتاح کردیم و بالغ بر ۹۰ درصد آن ها اجرایی شده است؛ میدان شهدا در شرف افتتاح است و ۳ خیابان متصل به آن در حال تکمیل است و چهارباغ، دروازه دولت، تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی، خیابان های منتهی به چهارباغ عباسی آماده به افتتاح است.

وی گفت: خط انتقال پساب تصفیه خانه شمال شهر از بلوار فرزانگان تا المپیک کار مهم و اثربخشی در سطح شهر است و در وضعیتی که آب دچار چالش شده کار مهمی است.

ارتباط با خواهرخوانده‌های اصفهان

نوروزی با اشاره به روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: این موارد باید درست دیده شود چون اگر نگاه، نگاه درستی نباشد نتیجه غلط است؛ در ارتباط با خواهرخوانده‌ها، چراغ ارتباط ما در گذشته با برخی از شهرها کم‌سو شده بود و فروغی نداشت اما این بار با ابتکارات جدید پرفروغ شده و امروز کویت، بارسلون، فلورانس و کوالالامپور شهرهای گذشته نیستند و هر چهارشنبه با سفرا و شهرداران آن‌ها به طور مجازی گفت‌وگو داریم و در جریان کارها قرار میگیریم و بهترین نظرات کارشناسی را از شهردار فلورانس شنیدیم و این یعنی استفاده از دانش و تجربه دیگران و فایده کمی نیست.

شهردار اصفهان بیان کرد: اینکه گفته می شود ارتباط با این شهرها صوری است و نتیجه‌ای ندارد، نشانه از عدم شناخت درست از روابط بین‌الملل است؛ طرح شهروند دیپلمات ما نتیجه خوبی داشته و این سخن کارشناسان و سفرای ما در شهرهای خواهر خوانده است و اینکه ما فقط فکر کنیم یک سفر عادی است اشتباه است و در شهرهایی مثل حیدرآباد منتظر امضا نهایی هستیم و توانستیم مکاتبات و گفت‌وگوهایی داشته باشیم که برای اصفهان نتیجه داشته باشد.

اگر اصفهان در دنیا شناخته شده کار یک روز و شب نیست

وی مطرح کرد: جشنواره‌ها و طرح‌هایی مثل شهروند دیپلمات کارهای خوبی بوده است و از محل صرفه جویی در جشنواره توانستیم مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به خرید تبلت اختصاص دهیم و در شورای شهر این عدد به ۲ میلیارد رسید و شهرداری این تبلت‌ها را تامین کرد و با نظر آموزش و پرورش به خانه‌های کسانی رفته است که نیاز به این تبلت‌ها داشتند و آثار آن در جامعه مشهود خواهد شد.

نوروزی یادآور شد: جشنواره کودک را در سی و سومین برنامه به طور مجازی در شرایط کرونا بصورت شایسته عملیاتی کردیم و توانستیم پاسخ همه را دریافت کنیم و زمینه استفاده کودکان از آن را فراهم کنیم.

خرید ۱۰۰ اتوبوس توسط شهرداری اصفهان

شهردار اصفهان درباره حمل و نقل در اصفهان توضیح داد: در حوزه حمل و نقل قرار بر این شد که ۷۰۰ اتوبوس توسط دولت بازسازی شود که ۱۲۰ عدد انجام شده و ۱۰۰ اتوبوس نیز خریداری شده که ۸۰ دستگاه از آن رسیده است و خطوط BRT در سال ۹۹ از ۷۰ کیلومتر به ۸۴ کیلومتر افزایش پیدا کرده است؛ مسیر دوچرخه سواری به ۷۶ کیلومتر رسیده است و ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: در سامانه ثبت تخلف سرعت در سال ۹۶، ۴۱ دوربین داشتیم که این عدد به ۶۱ دوربین رسیده است؛ تعداد سامانه در سال ۹۶، ۶۴ مورد بوده و درحال حاضر به ۱۰۳ سامانه رسیده است و

دوربین نظارت ثبت تصویر ۱۸۷ مورد بوده است و در حال حاضر ۴۳۷ مورد است که قابل توجه است؛ همچنین راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای کار بسیار بزرگی بود که در سال ۹۹ انجام شد.

نوروزی تصریح کرد: در حوزه خدمات شهری نیز اقدامات بزرگی انجام شد و امروزه اگر شهرها را زیبا می بینیم نتیجه تلاش های تمام افراد در شهرداری است و از تک تک کارگران و مدیران تشکر می‌کنم که کار زیبایی و نظارت را تداوم می‌بخشند.

وی یادآور شد: ۲۹۲ سرویس بهداشتی داشتیم که این عدد به ۳۹۴ مورد رسیده است و افزایش میزان پساب در فضای سبز قابل استفاده است، در سال ۹۹ به طور تقریبی ۱۹ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

نوروزی توضیح داد: ۵ نیروگاه خورشیدی ساخته شده و ظرفیت نیروگاه‌ها به ۵۵۰ کیلووات ساعت رسید و این یک سیاست است که باید تداوم داشته باشد و نیاز به فرهنگسازی دارد.

کاهش زمان ۳۰ ثانیه‌ای رسیدن به محل حادثه

شهردار اصفهان بیان کرد: کاهش زمان متوسط رسیدن به محل حادثه و حریق از دیگر اقدامات است؛ این عدد در سال ۹۶، ۲۶۴ ثانیه بوده و برای کم کردن ۱ ثانیه نیاز به تجهیزات زیادی است و این عدد به ۲۳۰ ثانیه رسیده است؛ همچنین سطح پوشش ایستگاه‌های آتش نشانی از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است و امروز عقابان تیزپرواز آتش نشانی در دورتر از حریم هم حضور پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: سرانه فضای سبز به۲۸.۰۲ متر مربع برای هر کسی رسیده است یعنی در طول ۴ سال به‌طور کل حدود ۳۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است که این فضاهای سبز در مکان های مختلف برای سلامت مردم ایجاد شده است و هر کدام از این فعالیت ها برای مردم امیدآفرین ونشاط آفرین است.

پایبندی شهرداری به انقلاب اخلاقی

نوروزی تاکید کرد: خدا را شاکریم که از بدو ورود به شهرداری نه تنها انقلاب عمرانی بلکه انقلاب اخلاقی را معیار کار خودمان قرار دادیم و اینگونه حرکت کردیم ونیاز است که در همه بخش‌ها این حرکت صورت بگیرد؛ ما حق را متعلق به شهروندان می‌دانیم و در راستای تحقق این حق همه امکانات شهر را بسیج کردیم تا مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر بتوانند از تلاش خادمین خود بهره مند شوند و اگر این فعالیت ها در راستای تحکیم انسجام ملی نبود این انقلاب عمرانی تحقق پیدا نمی کرد و این انقلاب فعالیت یک جانبه نیست.

شهردار اصفهان یادآور شد: بحث آزادسازی از سخت ترین کارها در شهرداری است و اگر در چارچوب موازین اخلاقی نباشد و حقوق مردم تکریم نشود قطعا شدنی نیست و در این راستا از شهروندان و اعضای شورای شهر تشکر می‌کنم و امیدوارم همواره بتوانیم ارزش های ناب اسلامی را در رفتار تحقق بخشیم و به گونه ای حرکت کنیم پشتوانه‌های اخلاق رعایت شود تا برای مردم امیدآفرینی شود.

وی در انتها خاطرنشان کرد: هیچ چیز مهم‌تر از منافع ملی و مصلحت اجتماعی نیست و در این مسیر خوشحالیم که امروز هیچ کس از زبان ما کلمه‌ای نشنیده که بر خلاف موازین باشد و این موضوع عامل موفقیت ما است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول