اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

اعتراض هواداران «سعید محمد» به خبرگزاری فارس در سامانه فارس من

جمعی از مخاطبان با ثبت پویش‌هایی در «فارس‌من» خواستار شفاف‌سازی درباره گفت‌وگوی فارس با یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه شدند. این گزارش برای آنهاست.

 

گروه فارس من خبرگزاری فارس: به دنبال انتشار مصاحبه معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خبرگزاری فارس که در بخشی از آن به تخلف تشکیلاتی و انتخاباتی «سعید محمد» و منفک کردن او از مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) اشاره شده بود، شماری از هواداران وی با راه اندازی کمپین های مختلف در سامانه «فارس من» خواستار توضیح خبرگزاری فارس شدند.

هواداران فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌ که  عملکرد درخشانی را در کوران تحریم‌ها به نمایش گذاشت  و این روزها در فکر ریاست‌جمهوری است؛ معتقدند که خبرگزاری فارس در انتشار این مصاحبه و انتخاب تیتر بی دقتی یا شیطنت کرده است. اما ماجرا چه بود؟

درباره یک «تخلف» حاشیه‌ساز؛ چرا سپاه با کاندیداتوری محمد مخالف است؟ 

خط قرمز سپاه ورود مصداقی به انتخابات است؛ از مجلس گرفته تا ریاست‌جمهوری. شأن پاسداران انقلاب اسلامی بالاتر از این حرف‌ها است. در روزهای اخیر اما برخی جریانات رسانه‌ای تلاش داشتند باتوجه به ورود فرمانده سابق قرارگاه خاتم به رقابت‌های انتخاباتی وی را گزینه رسمی سپاه جا بزنند. موضوعی که البته شدیداً توسط فرماندهان این ارگان تکذیب شد. خبرنگار فارس برای پیگیری همین شائبه به سراغ سردار جوانی رفت.  

سردار یدالله جوانی ۵۹ ساله معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وی در خلال گفت‌وگو با خبرنگار ما مفصلاً از برنامه‌های این نهاد انقلابی برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات خبر داد و روی این موضوع تأکید کرد که خط قرمز سپاه حمایت‌های مصداقی در انتخابات‌ها است. جوانی شایعه حمایت سپاه از سعید محمد را خیلی محکم رد کرد و گفت: «این تصورات کاملاً خلاف واقع است.»

آقای جوانی اضافه کرد: «واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»  همین جمله هم بعنوان تیتر گفتگو انتخاب و منتشر شد.

اما عده‌ای این «تخلف» از سلسله مراتب نظامی را حمل بر سؤاستفاده‌های مالی یا خدای‌ناکرده «اختلاس» کردند! کج‌تابی شد؛ آن‌قدر که برخی مخاطبان با ثبت پویش‌هایی در «فارس من» خواستار شفاف‌سازی هرچه بیشتر موضوع شدند.

مثلاً این پویش که می‌پرسد: «تیتر فارس از اظهارات سردار جوانی درباره سعید محمد چه معنایی دارد؟» یا این کمپین که معتقد است استفاده از لفظ «تخلف» در تیتر باعث سؤاستفاده دشمنان و رسانه‌های معاند شده است. 

در این پویش هم آمده است: «چرا و با چه هدفی خبرگزاری فارس تیتری را برای مطلب سردار جوانی در مورد منفک شدن سردار سعید محمد از قرارگاه خاتم انتخاب نموده است که مخاطب را به اشتباه انداخته و موجب اتهام و سوءاستفاده دشمنان شده است؟ به مخاطب القاء می‌کند که سعید محمد در مسئولیت خود در قرارگاه خاتم مرتکب فساد مالی یا سوءاستفاده از مسئولیت یا... شده است درحالی که چنین چیزی در کلام سردار جوانی نیست.» 

 

البته تیتر می‌توانست صریح‌تر انتخاب شود؛ آنقدر که مورد سواستفاده رسانه‌های معاند قرار نگیرد.همکاران ما در خبرگزاری، همین موضوع را مجددا با یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران در میان گذاشتند؛ آقای جوانی روی این نکته تأکید داشت مراد از «تخلف» سرپیچی آقای محمد از سلسله مراتب فرماندهی و عدم مراعات ملاحظات داخلی سازمان بوده است و تصریح کرد: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به آگاهی می‌رساند؛ تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.» 

محمد میرزایی مدیر بخش سیاسی خبرگزاری فارس می‌گوید: مطابق عرف رسانه‌ها در موارد حساس مثل این مورد،  متن مصاحبه قبل از انتشار با مقام مسئول هماهنگ می‌شود و به تائید نهایی مصاحبه شونده و دستگاه مربوطه می‌رسد. در این مورد نیز چنین شد و متن و تیتر مصاحبه قبل از انتشار به تائید معاونت سیاسی سپاه رسید و اصلاحاتی که مدنظر بود لحاظ شد.

میرزایی در مورد انتخاب تیتر و سوء برداشت از کلمه «تخلف» هم گفت: همانطور که در متن مصاحبه تصریح شده است منظور از تخلف، «رعایت نکردن مقررات و فرآیندهای قانونی داخلی سپاه» بود که برای پرهیز از طولانی شدن تیتر از واژه «تخلف» استفاده شد. البته عده ای تلاش کردند که واژه تخلف را به تخلفات مالی مرتبط کنند اما اولا متن مصاحبه کاملا گویای مطلب بود و ثانیا با توجه به حسن سابقه آقای محمد بعید می‌دانستیم چنین سوء برداشتی در مورد ایشان صورت گیرد. 

این توضیح به درخواست مخاطبان محترم انجام شد. فارس من «تا انتخابات» هم‌چنان در خدمت شماست! در این صفحه می‌توانید کمپین‌ هواداران چهره‌های مختلف سیاسی را تماشا کنید؛ هرکدام را می‌پسندید حمایت کرده یا اشتراک‌گذاری کنید.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول