اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

جان باختن روزانه ۳۴ نفر در تصادفات نوروزی/ وصول ۷۸ درصد جرایم رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۲۲۷ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند از اعمال جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی متخلفان خبر داد.

جان باختن روزانه ۳۴ نفر در تصادفات نوروزی/ وصول ۷۸ درصد جرایم رانندگی

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار سیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد اقدامات نوروزی پلیس راهور اظهار داشت: مدیریت ترافیکی،تسهیل در تردد، ارائه خدمت و کاهش تصادفات ازجمله وظایف اصلی پلیس راهور است.

رئیس پلیس راهور ناجا به آمار تردد جاده ای در نوروز ۱۴۰۰ پرداخت و تصریح کرد:در بحث کاهش تصادفات ۳۰ دستگاه نقش دارند و پلیس راهور نقش ۱۹ درصدی در بین دستگاههای دیگر در این زمینه داراست. 

رییس پلیس راهور ناجا گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها و با حضور ۷۶ هزار نفری نیروها در قرارگاه نصر توانستیم نوروز امسال را بدون حادثه سنگین سپری کنیم. پیش بینی ما براساس سناریوی که در قرارگاه ارایه کرده بودیم افزایش سفر بود که در نوروز امسال ۸۹ درصد افزایش تردد در جاده های کشور تا روز ۱۳ فروردین شاهد بودیم که عمده ترددهای در محورهای شمالی و قم و اصفهان و شیراز و خراسان رضوی بود. 

وی ادامه‌داد: امسال شاهد ۴۴۰ میلیون تردد در نوروز بودیم که نسبت به نوروز ۹۹ افزایش داشتیم در حالی که در نوروز ۹۸، ۵۰۶ میلیون تردد داشتیم و نوروز امسال نسبت به نوروز ۹۸، ۱۶ درصد کاهش و نسبت به نوروز ۹۹، ۸۶ درصد افزایش تردد داشتیم. 

هادیان فر به موضوع تصادفات پرداخت و گفت: در تصادفات نوروزی نسبت سال ۹۸ روند کاهشی داشتیم، ۱۶ درصد در تصادفات فوتی نسبت به ۹۸ کاهش داشتیم و ۴۹ درصد کاهش تصادفات در حوزه جرحی فوتی و خسارتی داشتیم اما نسبت به نوروز ۹۹، ۴۲ درصد افزایش تصادف در حوزه جرحی فوتی‌و خسارتی داشتیم. همچنین ۲۶ درصد در تصادفات فوتی افزایش داشتیم و به طور متوسط ۳۴ نفر جان خود را در تصادفات نوروزی روزانه از دست داده اند. 

وی ادامه داد: در ابتدای نوروز ۴۰ شهر قرمز و نارنجی داشتیم، تا روز ۱۲ فروردین ۱۰۰ درصد ترددها افزایش داشت اما در روز ۱۳ فروردین روند ترددها کاهشی بود. دیروز ۱۶۶ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی بودند اما امروز ۲۲۷ شهر نارنجی و قرمز داریم. 

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد:براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خروج پلاک های بومی از این شهرها ممنوع و مشمول جریمه بوده و ورود خودروها با پلاک غیر بومی نیز به این شهرها ممنوع و مشمول جریمه یک میلیون تومانی یا ۵۰۰ هزار تومانی خواهد بود.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد:ممنوعیت تردد شبانه در سراسر کشور و در شهرهای زرد، آبی، نارنجی و قرمز اجرا می شود و خودروها درصورت تردد در ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد مشمول جریمه می شوند. 

وی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی در سال ۹۹ اعلام کرد: طرح محدودیت‌ها در ۴ مرحله انجام شد و همچنان ادامه دارد، این محدودیت ها ۸۳ درصد در میزان فوت شدگان مبتلا به کرونا کاهش داشته و ۵۴ درصد در کاهش ابتلا به کرونا موثر بوده است؛ ما همچنان در کنار کادر درمان هستیم و خواهیم ماند.

سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال قانون صورت گرفته است؛ بیش از ۵۵ درصد اعمال قانون ها مربوط به تردد شبانه است. 

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد توان ما به حوزه کرونا اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۹ میلیون وسایل نقلیه اعمال قانون و جریمه شده‌اند و برای ۷۰ میلیون نفر که جریمه قطعی داشتند پیامک ارسال شده است؛ همچنین ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میزان جرایم در سال ۹۹ بوده است که تا روز گذشته ۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از این جریمه ها یعنی ۷۸ درصد وصول شده است.

سردارهادیان فر با بیان اینکه شیوع کرونا نیز باعث افزایش اعمال قانون شده است افزود: این مبالغ به خزانه دولت واریز می شود. 

وی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادفات نیست گفت: ۹۲ درصد عامل انسانی در تصادفات نقش دارند. در ۵۱ درصد تصادفات جان باختگان در صحنه جان خود را از دست می دهند. ۶ درصد از مصدومان در حین انتقال جان خود را از دست می دهند و ۴۳ درصد در قسمت ‌تروما و بیمارستانها جان خود را از دست می دهند و وزارت بهداشت در این حوزه مسئول است. البته عملکرد وزارت بهداشت در سال گذشته خوب بوده است.

هادیان فر با بیان اینکه ۳۰ دستگاه در کاهش تصادفات نقش دارند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹، در بحث کاهش جان باختگان در ده هزار وسیله از ۵.۷ دهم نفر به ۴.۱ نفر رسیده ایم در صد هزار نفر از ۲۱ نفر به ۱۷.۸ دهم نفر در تصادفات رسیدیم. در سال ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفر جان باخته کمتر از سال ۹۸ نفر داشتیم که شامل ۱۱.۳ دهم درصد می شود. از ۳۴۷ هزار مصدوم در سال ۹۸ با ۶۸ هزار نفر کاهش در سال ۹۹ رسیدیم در سال ۹۹ یک میلیون و ۴۳۳ هزار فقره تصادف داشتیم که نسبت به سال ۹۸، ۶۶۹ هزار فقره معادل ۳۲ درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۱ درصد رانندگان و ۲۴.۹ درصد سرنشینان در تصادفات جان خود را از دست داده اند. ۲۳.۵ درصد موتورسیکلت سواران و‌۲۰ درصد از جان باختگان در سال ۹۹ عابران پیاده بوده اند؛ همچنین در‌ جانباختگان موتورسیکلت ۶۰ درصد جانباختگان به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اند. 

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات در جاده ها رخ می دهد ادامه داد: ۷۰ درصد جانباختگان در جاده های کشور است و ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع می پیوندد.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۴ هزار خودرو در سال ۹۹ نوشماره بوده اند در حالی که اسقاط در اقل ممکن است نقل و انتقال وسیله ۴ میلیون و ۱۴۱ هزار بوده است؛ همچنین ۲۱۲ هزار موتورسیکلت نقل و انتقال شده است و در مجموع در سال ۹۹، ۱۵ هزار خودرو اسقاط شده است. باید گفت در مجموع ۵ میلیون و ۳۸۳ نقل و انتقال و نوشماره انجام شده است در این مسیر بیش از ۲ میلیون نفر از نوبت دهی اینترنتی استفاده کرده‌اند. 

سردار هادیان فر افزود: ۳۲ میلیون پلاک دپو شده آزادسازی شده‌است چراکه ما حداکثر پلاک‌ها را تا یک‌سال نگه داشته و پس از یک سال به نفر بعدی به صورت رندومی واگذار می‌شود. 

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: ۹۹۵ هزار و ۸۳۰ خدمت در بحث گواهینامه ارایه شده است. آموزشگاه مجازی رانندگی امسال راه اندازی می شود و نظارت بر آموزشگاهها نیز افزایش خواهد یافت. در همین راستا بیش از ۱۲ هزار بازدید انجام شد که منجر به ابطال ۱۰۲ مجوز مدیریت شد؛ همچنین آموزشگاه بانوان در چندین استان راه اندازی شده است.

هادیان فر‌ درباره سیاستهای تشویقی گفت: پیشنهاد دادیم گواهینامه‌ها سه رنگ و سه گرید داشته باشد و هرچه راننده امتیاز کسب می کند نسبت به کاهش جریمه به صورت سیستمی اقدام شود.

وی ادامه داد: رانندگانی که قوانین را رعایت کنند و تصادف و تخلفی نداشته باشند رنگ گواهینامه شان از رنگ سفید به نقره ای و از نقره ای به طلایی تبدیل می‌ شود، امیدواریم این پیشنهاد تصویب و اجرایی شود. هدف ما از جریمه کاهش تخلف و جرم است نه کسب درآمد.

سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: در خصوص نمرات منفی رانندگانی که گواهینامه آنها در آستانه ضبط است بدانند شرایط سختی در انتظار آنها است.۱۴۷۹ نفر از رانندگان در آستانه ابطال گواهینامه هستند و اگر رانندگی کنند جرم مرتکب شده اند. همچنین ۷۰ هزار نفر مشمول ۳۰ نمره منفی و سه ماه ممنوعیت رانندگی هستند و ۶ هزار مشمول محرومیت ۶ ماهه از رانندگی هستند. 

وی درباره ثبت کروکی الکترونیک گفت:این موضوع به صورت پایلوت در قم در حال اجرا است و اگر بیمه ها همکاری کنند می توانیم سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در بیمه بخاطر کروکی ساختگی کاهش ایجاد کنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: طرح ترخیص موتور سیکلت ها همچنان ادامه دارد و برای موتورسیکلت های باقیمانده بلا صاحب و رها شده توسط دادستانی تعیین تکلیف شده ؛ یا اسقاط شده و یا موتورسیکلت های کمتر از ده سال توسط سازمان املاک تملیکی به فروش برسد. 

وی ادامه داد: ۲۴.۵ درصد افزایش تحرک عملیاتی پلیس راهور نسبت به سال ۹۸ داشتیم؛ همچنین افزایش ۱۰ درصدی خدمات هوشمند در سال ۹۹ داشتیم.

هادیان فر با اشاره به اولویت های پلیس راهور در سال ۱۴۰۰ گفت: تحول سیستمی در حوزه عملیاتی، تاکید بر طرح هوشمندسازی در ارایه خدمات و معیشت کارکنان، آموزش و صیانت از کارکنان، استفاده از سیاستهای تشویقی از جمله برنامه های سال ۱۴۰۰ است.

رئیس پلیس راهور در مورد استفاده از پهبادها گفت: استفاده از پهباد کار خوبی بود تا مامورانی که در محورهایی که حضور نداشته و دوربین وجود ندارد تصادفات و تخلفات را کنترل کنند. 

هادیانفر افزود: روزنامه یکصد تا 110 جریمه از این طریق در محورهای تهران، خراسان رضوی و کرمان که طولانی ترین محورها است در حوزه های تخلفات سرعت وسبقت غیر مجاز و حرکات خطرناک ثبت و به مرکز کنترل ارسال شده است. 

وی ادامه داد: حتی مواری که نیاز به امداد رسانی داشت توسط پهباد اطلاع داده شد و تشخیص تصادفات در محورهای فرعی و روستایی با پهباد صورت گرفت که اثربخش بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول