اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

دلایل افت صنعت نفت؛ دستان پورموسوی برای رقبا رو شد؟!

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پس از کسب نتایج خیره کننده در دور رفت مسابقات لیگ برتر، در هشت بازی اخیر سیر نزولی را طی کرده است.

دلایل افت صنعت نفت؛ دستان پورموسوی برای رقبا رو شد؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، فراز و نشیب‌های مدیریتی باشگاه صنعت نفت آبادان پیش از آغاز مسابقات لیگ برتر و به طول انجامیدن این پروسه تا میانه‌های فصل نقل و انتقالات پیش فصل، این باور را در عموم ایجاد کرد که زردپوشان آبادانی فصل سختی را در پیش خواهند داشت.

در همین اوضاع و احوال سیدسیروس پورموسوی همه گزینه‌های روی میز را برای باشگاه آبادانی کنار زد تا خود به تنهایی سکان هدایت طلایی‌پوشان را در لیگ بیستم بر عهده گیرد.

فراز و نشیب‌های مدیریتی و انتخاب‌های بحث برانگیز

در ابتدا این انتخاب با مقاومت و انتقاد هواداران، پیشکسوتان و کارشناسان همراه بود و او را یک مربی بدون کارنامه برای در دست داشتن هدایت تیم بزرگی همچون صنعت نفت می‌دانستند.

انتقادها تا جایی پیش رفت که این تیم وارد فصل نقل و انتقالات شد و بازیکنانی را به خدمت گرفت که در فوتبال برای این قبیل بازیکنان واژه «پا به سن گذشته» تعریف شده است، اما جذب چند جوان جویای نام، امید را به آینده این تیم عودت داد.

 

نفت فصل را فراتر از  انتظار آغاز کرد و گاه صدر جدول را نیز لمس کرد و دوشا به دوش حریفان بالا نشین خود، رویای اوج گیری در سر داشت تا اینکه رفته رفته، این تیم به لحاظ فنی تحلیل رفت و نتایج نماینده آبادان رو به افول و سقوط پیش رفت.

تغییر موضع، از اوج به حضیض

شاگردان پورموسوی که تا پیش از هفته دوازدهم، از مجموع ۱۱ مسابقه خود صاحب ۶ برد، دو باخت و سه تساوی شده بودند، با ۱۳ گل زده و تفاضل هفت در خانه به رویارویی با سپاهان پرداختند تا با این شکست خانگی، وارد روزهای سخت خود شوند.

نفت از هفته دوازدهم نه تنها رنگ پیروزی به خود ندید، بلکه در هشت بازی اخیر خود تا پایان هفته نوزدهم تنها موفق به ثمر رساندن دو گل شد که این آمار برای خط حمله پرطمطراق این تیم، نوعی فاجعه قلمداد می‌شود.

یارگیری‌ این تیم در نیم فصل هم چاره کار موسوی نشد و اضافه شدن خالدی و زهیوی نتوانست به تقویت کمربند میانی و تغذیه خط آتش این تیم که از میانگین سنی بالایی برخوردار است کمک کند و این سرمربی همچون همتای خود در مسجدسلیمان، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

گرچه این رویه در باشگاه صنعت نفت آبادان از آغاز نیم فصل اجتناب ناپذیر بوده و در غالب فصول این معضلات در چنین جایی نمود پیدا می‌کند، اما غیرممکن است ناتوانی در خلق کردن موقعیت روی دروازه حریفان نیز به مشکلات مالی باشگاه صنعت نفت آبادان ارتباط داشته باشد.

حربه‌های منسوخ و دست رو شده پورموسوی

به زعم کارشناسان، دست پورموسوی برای رقبا رو شده و حربه‌هایی که وی در دور رفت مسابقات برای پیروی تیمش به‌کار می‌برد نیز منسوخ شده است، اما دلایل دیگری همچون عدم بکارگیری صحیح از پتانسیل جوان و عدم اعتماد به جوانان این تیم، همچنین تکیه بیش از اندازه به بازیکنان مسن که از روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارند نیز، مزید بر مشکلات فنی این تیم شده است.

کارشناس فوتبال، بازیکن دهه ۷۰ و پیشکسوت باشگاه صنعت نفت آبادان در خصوص عملکرد این تیم رد فصل جاری، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: طبق پیش‌بینی‌هایی که کرده بودم، این تیم در مقطعی از زمان با تکیه بر خلاقیت برخی بازیکنانش موفق شد نتایجی را بگیرد، اما به دلیل فقدان برنامه توسط کادر فنی، این موفقیت‌ها ادامه‌دار نبود.

وی با بیان اینکه همه از صدرنشینی صنعت نفت خوشحال بودیم و لذت می‌بردیم، ادامه داد: در بازی‌های صنعت نفت هیچ نشانه‌ای از طراوت، شادابی، خلق موقعیت و فوتبال هجومی مشاهده نمی‌شود و این تیم فوتبال با برنامه‌ای را بازی نمی‌کند، در حالی که یک مربی برای تمام دقایق یک بازی باید برنامه داشته باشد. صنعت نفت در بازی‌هایی که انجام داد، هیچ برنامه‌ریزی برای غلبه بر حریفان نداشت و امید پورموسوی روی خلاقیت چند بازیکن بود تا شاید با استفاده از نبوغ فردی، ارسال از جناحین و یا ضربات ایستگاهی به گل برسد که این حربه خیلی زود از سوی حریفان شناسایی شد.

پیشکسوت فوتبال آبادان در خصوص از دست رفتن فرصت‌های مکرر برای امتیاز گرفتن از رقبای قعرنشین، بحران زده و عدم استفاده از امتیازات میزبانی، گفت: موضوع تیم سپاهان، فولاد و ماشین‌سازی و ذوب‌آهن نیست نیست، وقتی هیچ برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، نه تنها در فوتبال بلکه در زندگی هم موفق نخواهید بود، صنعت نفت بدون برنامه است.

حمدی‌اصل در خصوص شیوه استفاده از بازیکنان جوان و آبادانی در ترکیب این تیم، بیان کرد: تمام بازی‌هایی که صنعت نفت به میدان رفته، با یک ترکیب مشخص بوده و تعویض‌های این تیم هم قابل پیش‌بینی است، به عنوان مثال همه می‌دانند «شریعت‌زاده» بین دقایق ۶۰ تا ۷۰ وارد میدان خواهد شد، مشخص است که از جایی به بعد دست سرمربی این تیم برای حریفان رو خواهد شد و این تیم را مهار خواهند کرد. بازیکنی که به عنوان جایگزین به زمین می‌آید و مثمر ثمر است، چرا در بازی‌های بعد در ترکیب اصلی قرار نمی‌گیرد؟ من هم ۱۷ ساله بودم و برای صنعت نفت به عنوان بازیکن جایگزین به میدان رفتم و گل زدم، از بازی بعد در ترکیب اصلی قرار گرفتم.

صنعت نفت سراغ نام‌ها رفت

بازیکن و مربی اسبق صنعت نفت آبادان، در خصوص نحوه عملکرد این تیم در بازار نقل و انتقالات پیش فصل لیگ برتر، افزود: متأسفانه این تیم سراغ اسم‌ها رفت و در جذب نام‌ها هم موفق نبود، دوران فوتبال بازیکنانی مثل بیت‌سعید، خالقی‌فر، زبیدی، خالدی، زهیوی و ... به پایان رسیده، دلیل نمی‌شود که وقتی با این بازیکنان در استقلال خوزستان  نتیجه کسب شده، چند سال بعد هم در نفت آبادان ثمربخش باشند، چنین بازیکنانی نمی‌توانند به این تیم کمک کنند و چون فوتبال ما یک لیگ فرسایشی است، هر چه جلوتر برویم از کیفیت این بازیکنان نیز کاسته خواهد شد، چرا که آنان با روزهای اوج خود، فاصله زیادی دارند، منِ «امید حمد‌اصل» هم اسمی در این فوتبال دارم، ولی آیا اکنون کارآیی هم دارم؟

وی با اشاره به آینده این تیم در نیم فصل دوم مسابقات لیگ برتر فوتبال، خاطرنشان کرد: نیمه دوم این مسابقات گلادیاتوری خواهد بود و تیمی موفق می‌شود که علیرغم حضور یک ترکیب در درون میدان، یک تیم کامل را روی نیمکت داشته باشد که صنعت نفت از این مزیت بهره نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تا پایان هفته نوزدهم با کسب 25 امتیاز و هم امتیاز به مس رفنسجان در رده هشتم جدول قرار دارد و پس از لغو دیدار این تیم مقابل استقلال در آبادان، باید در ابتدای اردیبهشت ماه باید در سیرجان به مصاف گل‌گهر برود که در صورت از دست رفتن امتیاز توسط این تیم در این دیدار، جایگاه این تیم مجدداً مشمول تنزل خواهد شد.

گزارش: علی دایلی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول