اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بقعه متبرکه امام‌زاده حسن و ابراهیم(ع) شهر کوپن، در انتظار بازسازی

امامزاده حسن(ع) در کنار جاده اصلی و در مسیر عبور مسافران است، محوطه‌ای وسیع ولی بدون ساختمان و امکانات، تعجب انگیزترین چیزی است که با آن روبرو می‌شویم.

بقعه متبرکه امام‌زاده حسن و ابراهیم(ع) شهر کوپن، در انتظار بازسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از رستم، شهر کوپن، مرکز بخش سورنا در شهرستان رستم میزبان سه امامزاده جلیل القدر در مرکز شهر و چند امامزاده در روستاهای اطراف است، امامزاده حسن(ع) واقع در شهر کوپن مرکز بخشی به نام سورنا در شهرستان رستم است.

علت اصلی نامگذاری این بخش به خاطر سردار اشکانی سورنا است که تپه سورنا نیز دست نخورده باقی مانده است. 

در کنار جاذبه‌هایی چون: پل بریم، چشمه انجیری، امامزاده پیرشمس، دشت بچه بازار، دلی بیک، گوی دول، کوه هیاسی، تپه باستانی سورنا (تپه دست ساخت خواجه محمد)، دخمه گورسنگی دا و دختر مربوط به دوره هخامنشیان، آرامگاه کشته‌های غائله جنوب در سال ۱۳۴۲ در تنگ گجستان و رودخانه کوه سیاه، وجود سه امامزاده جلیل القدر یعنی: امامزاده حسن، امامزاده ابراهیم، امامزاده سید محمد (ع) به این شهر و منطقه برکت و جلوه معنوی ویژه‌ای بخشیده است.

هر مسافر و زائری که از شیراز راهی اهواز می‌شود حداقل یک بار این امامزاده را زیارت کرده و موکب اربعین امامزاده حسن(ع) یکی از پربازدیدترین موکب‌های ایام اربعین است.

امامزاده حسن(ع) در کنار جاده اصلی و در مسیر عبور مسافران است، محوطه‌ای وسیع ولی بدون ساختمان و امکانات، تعجب انگیزترین چیزی است که با آن روبرو می‌شویم، مدت‌ها است که حرم در حال ساخت است، اما نبود اعتبار، ساخت این بنا که در محوطه‌ای بالغ بر هزار متر است را در فندانسیون نگه داشته است.

در بدو ورود، با فضای معنوی و خاصی روبرو می‌شوی، عطر سادگی و صفای ارادت مردم منطقه به این امامزاده در طول سال و در برنامه‌هایی که با حضور هزاران عاشق و زائر اهل بیت(ع)در این مکان برگزار می‌شود قابل لمس است.

دو تابلو در حرم وجود دارد که یکی شجره نامه‌ای است از کتاب بحرالانساب امیرتیمور گورکانی و دیگری نامه‌ای است از دفتر حضرت آیت الله مرعشی نجفی (رحمة الله علیه) که متن آن به شرح زیراست:
"جناب آقای الله نگین تاج
سلام علیکم
شجره نامه دو امامزاده جلیل القدر به نام امامزاده حسن و امامزاده ابراهیم فرزندان امامزاده عبدالله بن امامزاده حمزه بن امامزاده قاسم بن امامزاده علی بن امامزاده حمزه بن امامزاده حسن بن امامزاده عبیدالله بن امامزاده حضرت ابوالفضل العباس ابن الامام علی بن ابی طالب (علیه السلام) صحت این شجره نامه مورد تایید اینجانب می باشد و نام پدر و اجدادایشان در کتب انساب و مشجرات آمده است و چون این دو امامزاده در سن جوانی به شهادت رسیده اند ازدواج نکرده اند و فرزند و عقبی ندارند لذا نام آن دو بزرگوار در کتب انساب و مشجرات نیامده است.

 امیدوارم اهالی منطقه کمال فیض را از مزار این دو بزرگوار ببرند با تشکر
متولی و رئیس کتابخانه
سیدمحمودمرعشی نجفی"

این تاییدیه از طرف آیت‌الله مرعشی نجفی حجت را بر ارادتمندان خاندان اهل بیت(ع) تمام کرده و این دو نواده حضرت ابالفضل با حضور خود رونق معنوی خاصی به این منطقه و شهر بخشیده‌اند.

متولی امامزاده می‌گوید: پیش از شروع بازسازی، بزرگترین و مهمترین برنامه‌های فرهنگی شهر، در طول سال در این مکان برگزار می‌شد و در ایام اربعین چندین هزار زائر امام حسین(ع) در این مکان استراحت می‌کردند اما از زمان شروع ساخت و ساز برنامه‌ها بسیار کم و کوچک است و امیدواریم با تخصیص اعتبار این مکان هر چه سریعتر بازسازی شده و باعث رونق بیش از پیش شهر باشد.

سید نادر حسینی مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رستم، از روند ساخت و ساز و لزوم مشارکت مردم در این امر خیر گفت و بیان داشت: با توجه به اینکه هزینه ساخت و مرمت بقاع امامزادگان از محل نذورات مردمی است، ضمن تشکر و قدردانی از حضور و همراهی همیشگی مردم منطقه، انتظار می‌رود مشارکت‌ها بیشتر شود و این بقعه نیز تکمیل شود.

وی به پایان ساخت محدوده زیارتگاه اشاره کرد و گفت: بخشی از مصالح مورد نیاز برای ادامه کار نیز تهیه شده است ولی کافی نیست و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر این بقعه که یکی از مراکز مهم فرهنگی شهرستان به شمار می‌رود را بازسازی و در اختیار مردم و زائران این امامزاده جلیل القدر قرار دهیم.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول